Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Aqaitas
Super bruger
Oprettet: 15-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 272
|
Emne: Forskel på Spil på Xbox 360 og Ps3? Sendt: 06-Oktober-2008 kl. 18:29 |
En kammerat har lige stillet mig et spørgelsmål som jeg nu sender vidre til jer. Hvorfor er Spil som f.eks GTA4 Og The Force unleashed i 1080P på Xbox 360, og kun 720P på Ps3? Er det et valg spiludviklerne har lavet eller er det mon dikteret af Sony?
Håber i har nogle gode svar.
Mvh Aqaitas
|
You tried to stab me trough the neck, but you missed butterfingers!
|
 |
centric
Super bruger
Oprettet: 25-August-2006
Point: 422
|
Sendt: 06-Oktober-2008 kl. 18:41 |
Det er de som oftest heller ikke. Langt de fleste spil har samme opløsning og samme framerate.
Dog er der spil som har højere opløsning eller højere framerate på Xbox 360. Det skyldes oftes Xboxen er meget nemmere at programmere til da strukturen ligner PC-spil og derved kan programmørene udnytte hardwaren bedre.
Som eksempel GTA:IV
PS3 GTA4 native is 640P and can be upscaled to 720P or 1080P
XBox360 GTA4 native is 720P and can be upscaled to 1080P |
Men ingen af dem kører i 1080p. Det ser bare flot ud på coveret.
Det er også spil der er kører bedre på PS3, men det kan vidst tælle på en hånd. - Endnu i hvert fald.
|
 |
Aqaitas
Super bruger
|
Sendt: 06-Oktober-2008 kl. 19:32 |
vil det sige at GTA4 grundlæggende er 720P men at Xboxen opscalere til 1080P? Og at spillene er i ens opløsning, men at dem til xbox bare får smækket 1080P mærket på fordi xboxen automatisk opscalere hvis den er sat til en FullHD skærm?
Mvh
|
|
 |
Beond
Bruger
Oprettet: 26-Februar-2008
Point: 51
|
Sendt: 06-Oktober-2008 kl. 20:37 |
Aqaitas skrev:
vil det sige at GTA4 grundlæggende
er 720P men at Xboxen opscalere til 1080P? Og at
spillene er i ens opløsning, men at dem til xbox bare
får smækket 1080P mærket på fordi xboxen automatisk
opscalere hvis den er sat til en FullHD skærm?
Mvh |
Rimelig meget, men Sony holder sig heller ikke for gode
til at pynte på sandheden. GTA4 er så et af de spil som
mange mener ser bedre ud på PS3 og med hovedet på
blokken vil jeg påstå det gælder mange af de nyeste
multiplatform.
|
 |
Aqaitas
Super bruger
|
Sendt: 06-Oktober-2008 kl. 20:52 |
Takker for svarene.. Nu er jeg blevet lidt klogere
|
|
 |
Aqaitas
Super bruger
|
Sendt: 06-Oktober-2008 kl. 22:11 |
lige et sidste spørgelsmål, kan man få ps3 til at opskalere spil fra 720P til 1080p?
|
|
 |
Miths
Super bruger
Oprettet: 31-Januar-2008
Point: 413
|
Sendt: 06-Oktober-2008 kl. 22:56 |
Aqaitas skrev:
lige et sidste spørgelsmål, kan man få ps3 til at opskalere spil fra 720P til 1080p? |
Jeg har aldrig selv forsøgt mig med det, men du kan vist forcere det i en af PS3 opsætningsmenuerne ved kun at have 1080p markeret. Det forlyder dog at nogle spil ikke vil opskalere, og hvis 720p ikke er markeret i nævnte menu, ryger de så helt ned og bruger en standardopløsning (sikkert 720x540 på PAL TV). Så hvis du vil forsøge dig med det skal du muligvis ind og ud af opsætningsmenuer hver gang du vil spille et nyt spil. Og jeg tvivler mildest talt på at en 1080p opskalering giver bedre billede i ret mange spil, så det er nok ikke besværet værd. Faktisk er der flere spil der reelt slet ikke kører "native HD", men en lidt lavere, utraditionel opløsning som fx 640p, som så godt nok automatisk bliver opskaleret af PS3'en (eller 360'eren) til 720p. Det gælder blandt andet PS3 versionerne (og muligvis 360 versionerne?) af GTA4 og CoD4 samt Halo 3 til XBox 360.
|
 |
Pongman
Super bruger
Oprettet: 01-Juni-2007
Point: 259
|
Sendt: 07-Oktober-2008 kl. 16:58 |
En side der sammenligner PS3 og 360 versionerne er eurogamer.net. Lidt ligegyldigt for de fleste men nogen synes vel det er interesant :)
|
 |
Miths
Super bruger
Oprettet: 31-Januar-2008
Point: 413
|
Sendt: 07-Oktober-2008 kl. 17:16 |
Pongman skrev:
En side der sammenligner PS3 og 360 versionerne er eurogamer.net. Lidt ligegyldigt for de fleste men nogen synes vel det er interesant :)
|
Og kommentarsektionerne ender altid med et par hundrede fanboys der råber ad hinanden  . Jeg tror dog nok efterhånden jeg holder med dem der siger at hovedårsagen til at Eurogamer bliver ved med at køre den serie, er den ekstra website aktivitet de som regel har genereret, hvilket kan omsættes til reklamekroner. Det er gang på gang er blevet slået fast at multiplatformspil i langt de fleste tilfælde desværre ser enten lidt eller meget bedre ud på 360'eren (eller kører bedre) - omend forskellen heldigvis er blevet udlignet betydeligt på flere af de større titler i år, så betydeligt at de fleste af os ikke kan se forskel med det blotte øje, selvom deres fancy billedanalyseudstyr kan få øje på tabte frames, minimal screen tearing etc.
|
 |
Frossenfisk
Bruger
Oprettet: 02-Maj-2008
Point: 104
|
Sendt: 07-Oktober-2008 kl. 19:05 |
IGN har også nogle artikler hvor de sammenligner spil fra forskellige platforme. Dem jeg har læst har været ret saglige. Hvis der er nogen der er interesserede i et specifikt spil kan jeg godt poste artiklen herinde.
Mht. forskellige opløsninger på PS# og XBox: Jeg tror nok at en XBox har en indbygget scaler (altså som hardware), hvorimod en PS3 ikke har. Derfor kan en XBox 360 scalere alle spil til alle opløsninger, selvom spillert ikke er lavet til det.
|
 |
TobiasKM
Guld medlem
Oprettet: 03-August-2008
Point: 746
|
Sendt: 07-Oktober-2008 kl. 21:06 |
Multiplatform har 360'eren haft, og har nok til dels stadig, en fordel da det har vist sig at være noget lettere at få kræfter ud af dens hardware, i forhold til den notorisk svære PS3.
Men det er efterhånden ved at være ret lige, i takt med at udviklerne har lært hardwaren at kende.
Et spil som GTA4 er det meget lige mellem de to. Der er forskellige meninger om hvilket der er flottest, men læste en længere test, som virkede ret saglig, med målinger af FPS i cut scenes osv, der konkluderede at det kørte bedst på Xboxen. Men det var meget lidt, ikke noget der som sådan bør spille ind i ens overvejelser.
Det eneste man som sådan kan konkludere efterhånden, er at grafikken ikke bør være en deciding factor når man står og skal have konsol - dertil er de sq for ens. Du får nogle super flotte titler på begge konsoller. PS3'eren har selvfølgelig en fordel i og med at den er udstyret med et Blu-Ray drev. Det gør så også at prisen er så meget højere end 360'eren...
Jeg vil super gerne have en PS3, da jeg skal bruge en Blu-Ray afspiller, og som gamer er det svært for mig at fravælge de muligheder der kommer med en PS3 i forhold til en stand-alone afspiller.. Ville bare ønske den var endnu billigere.. ~~
|
 |
nuaa
Bruger
Oprettet: 12-Marts-2008
Point: 151
|
Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 03:51 |
Der er ikke mange spil i 1080p, det er ren fact. 1080p er tit ikke engang værd spille tid på da det vil æde denne lille smule ram der er i konsoller.(da højere opløsning tit kræver bedre texture og det kræver mere ram). Bare se CoD4 some kun er 600p, men det ødelægger ikke spillet og det ser sgu stadig godt ud.(samme gælder halo og masser andre spil). Med andre ord det kommer helt an på hvor gode de er til bruge konsollens hardware og hvilken var lead platform. Så glem nu bare alt om opløsning på spil lige nu, ikke værd at gå op i. Denne generation er ikke stærk nok til 1080p
Angående opskaler. Spil et spil med forskellig opløsninger og på den måde find det bedste. Nogen gange klar konsol det fint og andre gange skalere TV bedre end konsollen. Og nej PS3 har ingen hardware opskaler. Det er gjordet med software og vis den ikke siger 1080p bag på, spytter PC den bedste opløsning af ting du valgt den må sende.
Angående spil, så det op til devs med lave spillet. I starten var ingen tvivl om 360 spil var bedre multi, men nu er de meget ens med lidt forskel engang imellem. F.eks valve spil bedre holde sig fra PS3 så længe valve ikke selv laver dem! Men der vil stadig være forskel på nogen spil og det være alt fra AA, mere opløsning, bedre framerate, vsync eller ikke og så videre. Men vi er vidste kommet til det sted hvor det er ligemeget og man skal bare købe til den controller man synes bedst.(Ja skrev controller med vilje!) Bare for sjov skyld, far cry 2 bliver nok næste spil de laver en sammenligning imellem PS3 og 360. Uh gælder mig til dette spil! ><
Redigeret af nuaa - 08-Oktober-2008 kl. 03:53
|
Også kendte som dpl på andre forummer.
Panasonic 42pz85
Xbox 360 rød RE4 elite
Playstation 3 40GB
|
 |