recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forslag til mediecenter-setup med YouSee
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forslag til mediecenter-setup med YouSee

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
pioman Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 12-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 47
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pioman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2012 kl. 23:33
Ahh,.. Havde vist fået galt fat i din kommentar... Du skrev jo netop at sf var dårlige til...
Hmm.. Er det ikke den alm HDD der kører de store filer? Tænker chase play og optagelser, det er vel ikke inde over ssd'en.. Eller hvilke filer mener du?
VAIO Z
Til top
ZrednaZ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZrednaZ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2012 kl. 19:00
Jeg er stået lidt af, men jeg har bestilt denne SSD:
Til top
ZrednaZ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZrednaZ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2012 kl. 22:06
Så har jeg fået købt, modtaget og samlet delene.

Den endelige liste endte med at se sådan ud:

Hvad Pris Link Note
Kabinet 359 http://www.edbpriser.dk/kabinet/cooler-master-elite-120-advanced-id-6840734.aspx God plads til det hele - også til PCI-kort. 21 cm høj
Strømforsyning 150 Købt af gigabyte Ekstern brick, HP, 120w
Bundkort 906 http://www.edbpriser.dk/bundkort/intel-desktop-board-dh61ag-detailsalg-id-5090902.aspx Form factor:
Mini ITX
CPU 936 http://www.edbpriser.dk/processor/core-i3-i3-3225-3-mb-intel-boxed-id-6705205.aspx Socket 1155. Ingen grund til at købe T-model, da man kan begrænse effekten i BIOS.
RAM, 2x4 GB 328 http://www.edbpriser.dk/ram/crucial-2-x-4-gb-id-6794772.aspx low-power 1,35V
Kølepasta 74 http://www.proshop.dk/Systemtilbehoer-(koelepasta-mv.)/Zalman-STG2-Super-koelepasta-(3.5gr)-2221774.html
CPU-køler 82 http://www.edbpriser.dk/processorkoeling/arctic-cooling-alpine-11-gt-rev2-id-4299407.aspx
mSATA SSD, 128 GB 734 http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/crucial-m4-128-gb-id-6835439.aspx
3,5” HDD, 3 TB 996 http://www.edbpriser.dk/harddisk/wd-green-wd30ezrx-3-tb-id-4850351.aspx Mere stille end Seagate. Ikke beregnet til døgndrift.
Tuner, Digital Devices PCI-kort 1349 http://www.mm-vision.dk/produkter/vis.asp?varenr=61875 PCIe

Jeg var imponeret over SSD'en, da jeg modtog den med posten. Den er mindre end en RAM-blok.

Alle nødvendige kabler følger med bundkortet og kabinettet.

Jeg overvejede en HDHomeRun, men valgte i sidste ende PCIe-løsningen for et mere enkelt og integreret setup. Efter at have modtaget kabinettet, som har ventilationshuller over det hele, var jeg ikke bekymret for den ekstra varme, som tuneren evt. måtte give.

Strømforbruget ligger mellem 20 og 45w afhængig af, hvad maskinen laver. Jeg har dog ikke lavet noget specielt processorintensivt endnu. Med HDD'en tændt og processoren inaktiv bruger den omkring 25w.
Blæserne, som følger med kabinettet, er ikke specielt støjsvage, så dem har jeg koblet fra. Jeg bruger faktisk kun én køler: CPU-køleren. Det fungerer umiddelbart fint, og maskinen er temmelig stille. Men processorkøleren kan godt høres og har faktisk en lidt snerrende lyd, så jeg kunne godt finde på at skifte den ud med en bedre model med en større diameter, hvilket der også er plads til.

Skal jeg gøre noget for at konfigurere den helt korrekt i BIOS, gigabyte? Wink


Redigeret af ZrednaZ - 19-December-2012 kl. 20:19
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2012 kl. 10:24
Du kan holde cpu'en nede i henhold til effekt.
Ellers er intel boardet ret godt sat op som std. Vigtigst er at AHCI er som default slået til.
Men som du selv skrev, så er INTEL std køleren ikke verdens mest stille, find dig en god køler der er plads til i kabinettet, og evt erstat kabinetblæseren(e) men nogen bedre.
45W er til at komme af med, og da du køre med blæser køling, tror jeg ikke at du behøver at begrænse CPU'ens effekt i BIOS.

Hvordan kører den ellers??

Mvh Gigabyte
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
ZrednaZ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZrednaZ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2012 kl. 20:01
Jeg bruger faktisk ikke standardkøleren, men en køler fra Arctic Cooling. Den lover guld og grønne skove på hjemmesiden, men den er relativt billig og har samme diameter som standardkøleren, så jeg skulle nok ikke have forventet det helt store af den.

Det er lige før, at kabinettet kan rumme en 120mm-køler stående på højkant, så det kan jeg altid prøve at bestille og montere efter nytår. Ellers kan 92mm nok også gøre det. Eller hvad siger I?

Jeg er desværre ret arbejdsramt og har ikke nået at teste videoafspilning og -optagelse på den, men den kører umiddelbart hammergodt i Windows.


Redigeret af ZrednaZ - 19-December-2012 kl. 20:03
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2012 kl. 18:33
Jeg har standard køleren og er super glad for den.
Syntes den giver en god køling og jeg syntes bestemt ikke den larmer.

Jeg havde oprindeligt købt en fra Artic Cooling den syntes jeg larmede mere. 

Super du er glad for den. Kan se den ligner mit setup meget, men du valgte et PCI tuner kort.
Til top
ZrednaZ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZrednaZ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2013 kl. 21:44
Det går fremad med projektet.

Jeg har fået taget HTPC'en i brug som PVR og primær tuner, når jeg ser tv. Den er sat op til at levere et klonet signal til både stuen og soveværelset, ligesom YouSee-boksen gjorde.

Jeg testede i første omgang MediaPortal som BE og XBMC som FE, men jeg var ikke tilfreds med XBMCs tilgang til live tv. Det var simpelthen for langsomt og uintuitivt. Desuden virkede min WMC-fjernbetjening ikke ordentligt med programmet.

Dernæst prøvede jeg at bruge MediaPortal som både BE og FE. Lidt grimmere brugerflade, lidt mere responsivt, men også uintuitivt.

Så prøvede jeg WMC, og det virkede bare uden så meget pis. Og det er ganske intuitivt at bruge. Så nu bruger jeg WMC som PVR og live tv-tuner, og jeg skifter til XBMC en gang imellem udelukkende for at bruge den fremragende DR NU-plugin.

Jeg styrer den med følgende enheder:
- En simpel WMC-fjernbetjening med en USB-radiomodtager. Virker pga. begrænset rækkevidde kun i stuen.
- Android-appen 'Unified remote', som får telefonen til at fungere som mus, tastatur og WMC-fjernbetjening på samme tid. Det er meget nemt at bruge.
- En iPad-app, som fungerer som mus og tastatur. 

I øvrigt har jeg stadig et fremtidigt projekt med at få støjdæmpet maskinen bedre. Jeg har paddet HDD'en med elastikker, men den summer stadig hørbart. CPU-køleren kan også høres, men ikke så det generer.

Jeg har i dag opsagt YouSee-boksen - en rar følelse! Da hende i røret spurgte hvorfor jeg dog ville opsige den, svarede jeg "fordi den er noget skrammel". Og det passer jo. Smile


Redigeret af ZrednaZ - 02-Januar-2013 kl. 21:52
Til top
SandSand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 525
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SandSand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2013 kl. 22:17
Bid i det sure/søde æble og køb en god SSD og nyd hvert et øjeblik af den fraværende HDD snurren. Det er højst sandsynligt den der larmer mest i dit setup.
Jeg har aldrig fortrudt at have købt en Intel SSD, selv om den er DYR!
Til top
ZrednaZ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZrednaZ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2013 kl. 15:00
Støjdæmpning af HTPC'en - iteration 2. Enhver brummen fra HDD'en er nu elimineret. CPU-køleren er skiftet fra Arctic Cooling-køleren til standard-køleren, som jeg har hørt skulle være mere lydsvag. Jeg kan nu ikke høre den store forskel. Men alt i alt en kraftig forbedring. Næste skridt, hvis man ville fjerne den sidste smule støj, kunne være at købe en CPU-køler med en større blæserdiameter.



Redigeret af ZrednaZ - 13-April-2013 kl. 15:04
Til top
ZrednaZ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZrednaZ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2013 kl. 18:04
Og iteration 3:

Jeg fik hurtigt nok af stock-køleren (støjede en del mere end Arctic Cooling-køleren, skulle det vise sig), så nu har den fået en Hyper TX3 Evo på 92mm købt til omkring 200 kr. Den spinder stille og roligt ved omkring 1000 rpm, og mit umiddelbare indtryk er, at støjen endelig kommet ned på et niveua, hvor den ikke generer mine sarte ører. Smile 



Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1553
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2013 kl. 18:56
Jeg mener ikke at harddiske har godt af at ligge på skrå.
Enten skal de placeres lodret eller vandret.

Hvis de er på skrå, bliver lejerne slidt skævt.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
ZrednaZ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZrednaZ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2015 kl. 21:08
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Jeg mener ikke at harddiske har godt af at ligge på skrå.
Enten skal de placeres lodret eller vandret.

Hvis de er på skrå, bliver lejerne slidt skævt.
Det viste sig at være rigtigt. Smile Efter et par år var den ikke så glad for stillingen længere og begyndte at sige sjove lyde. De sidste par måneder har den derfor fået lov at ligge vandret - og lydt normal.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu