recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forslag til subwooferkabel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForslag til subwooferkabel

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MortenKBH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 751
Direkte link til dette indlæg Emne: Forslag til subwooferkabel
    Sendt: 29-Juli-2007 kl. 14:22

Krav :  2-3 meter  prisleje 300-600 kr

Gi et bud på hvilket kabel jeg skal spendere mine penge på.

Panasonic TX-P50ST50

Panasonic dvd S53

NAD 356 BEE med indbygget DAC

Sonos Connect

B&W DM685
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2007 kl. 14:53

Kabler til det brug kan købes i Fona, købte et på 5 meter for nogen tid siden, det er helt OK, kostede omkring Kr. 150. THansen har også diverse kabler Clicktronic, samme fås også hos AV Connection, se også kableronline.dk, de to sidstnævnte er sponsorer her på forummet.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2007 kl. 15:06

troede/har læst mig frem til at man skal vælge et godt = dyrt kabel for at modværge elektrisk støj fra andre apparater.

Men det er jo derfor vi har det her forum  

Kom gerne med flere forslag - gode råd

Panasonic TX-P50ST50

Panasonic dvd S53

Sonos Connect

B&W DM685
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2007 kl. 18:38
Oprindeligt skrevet af MortenKBH MortenKBH skrev:

troede/har læst mig frem til at man skal vælge et godt = dyrt kabel for at modværge elektrisk støj fra andre apparater.

Men det er jo derfor vi har det her forum  

Kom gerne med flere forslag - gode råd

bare sikre dig at kablet osse er skærmet hvis det er til en aktiv sub

Mvh

René
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2007 kl. 08:28
det er en AKTIV sub - tror jeg vælger et SUPRA kabel fra AV-connection.
Panasonic TX-P50ST50

Panasonic dvd S53

Sonos Connect

B&W DM685
Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2007 kl. 13:31

Oprindeligt skrevet af MortenKBH MortenKBH skrev:

det er en AKTIV sub - tror jeg vælger et SUPRA kabel fra AV-connection.

Fornuftigt, bruger selv Supra og er yderst tilfreds.

Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
bio-freak Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 24-Juni-2007
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2007 kl. 17:46

Hej Alle,

Yderst interessant spørgsmål. Kabler er et hot emne blandt hifientusiaster. Især højttalerkabler går snildt til 7000kr pr meter.

Der er meget religion i dette og gode sælgere der kan sælge sand i Sahara....

Til højttalere vil de fleste til husbehov kunne klare sig med et 2x2.5mm2 kabel fra Jem&Fix eller T-Hansen (ca 125kr for 25m). Det der er vigtigt ved højttalerne er at der kan ledes en høj strøm igennem uden det store elektriske tab der kommer fra kobberets ledemodstand. Skal vi ud i den helt store teoretiske forklaring med transmissionslinier osv, så tror jeg vi skal gemme den. Vi snakker om frekvenser fra 20Hz til 20kHz (ikke højfrekvent!)

Mellem DVD/CD og forstærker er der i nogen grad hørbar forskel på et kabel til 25kr og 500kr. Her kan det i høj grad skyldes impedanstilpasning mellem apparaterne, men så er vi igen ovre i den dybere teori. Dog skal man lytte længe og lave a+b test for at høre forskellen. (jeg ved godt at jeg kommer til at støde hifientusiasterne her...)

Men for almindelige mennesker, så lad vær med at hoppe med på vognen og tro på sælgeren. Brug hellere pengene på nogle fede film eller andet godt.

Især på subwoofersiden har vi at gøre med kabler der skal lede et elektrisk signal med frekvenser på 20-200Hz. Der er INGEN fare for at ødelægge dette signal med et for dårligt kabel. Kun hvis kablet er så dårligt at det brækker. Alle kabler inklusiv de billigste er skærmet. Der kan dog være en forskel på hvor god skærmkraven er på phonobøsningen.

Et 5m kabel til 50kr hos Biltema eller T-hansen kan sagtens benyttes til en subwoofer!

Bare et par venlige ord fra en der ikke forstår dem der er villige til at bruge SÅ MANGE penge på kabler.

mvh Bio-freak.

------------------------------

Receiver: Yamaha RXV 650

DVD: Yamaha S550

Projektor: Sanyo PLZ-V4

Højttalere: Harbosound HS84
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2007 kl. 18:20
Oprindeligt skrevet af bio-freak bio-freak skrev:

Der er meget religion i dette og gode sælgere der kan sælge sand i Sahara....

Bare et par venlige ord fra en der ikke forstår dem der er villige til at bruge SÅ MANGE penge på kabler.

Er i stort omfang enig med dig her.

Oprindeligt skrevet af bio-freak bio-freak skrev:

Især på subwoofersiden har vi at gøre med kabler der skal lede et elektrisk signal med frekvenser på 20-200Hz. Der er INGEN fare for at ødelægge dette signal med et for dårligt kabel. Kun hvis kablet er så dårligt at det brækker. Alle kabler inklusiv de billigste er skærmet. Der kan dog være en forskel på hvor god skærmkraven er på phonobøsningen.

Et 5m kabel til 50kr hos Biltema eller T-hansen kan sagtens benyttes til en subwoofer!

Men her er vi ikke enige. Har rent faktisk set phono kabel fra Biltema hvor "skærmen" kun var en enkelt leder parallelt med inderleder, ikke som skærm rundt om inderleder. Og det vil derfor være mere modtagelig for 50Hz indstråling end et korrekt skærmet coax kvalitetskabel.

Så der er forskel, selv på kabler i den billige ende.

Om Supra kablet skriver AV-Connection: "Supra SubLink er et high-end semi-ballanceret Subwoofer kabel til aktive subwoofere"

Balancerede kabler er mindre følsomme for indstråling (bruges med MIC kabler), så gad vide hvordan de har lavet et ubalanceret coax kabel "semi-ballanceret"  ??
Men vi får nok ikke lige en bruger til at klippe kablet istykker for at se hvordan det er lavet. 

Mvh JørgenT

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu