recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forstærker "brummer"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forstærker "brummer"

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Status: Offline
Point: 783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prospect Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Forstærker "brummer"
    Sendt: 25-August-2013 kl. 22:06
Min Rotel 1562 effektforstærker er begyndt at "brumme" meget højt når den ikke får noget signal for forstærkeren, både når der er strøm på forstærkeren eller ej. Det er altså højttalerne der brummer og ikke selve effektforstærkeren.

Jeg har prøvet flere udgange fra forstærkeren med samme resultat. Det lyder som når der er støj på kablet men syntes at have prøvet alt nu....

Støjen forsvandt i starten når der så kom signal til den men nu forbliver den der, dog betydeligt lavere.

Er der nogle forslag til hvad jeg kan gøre ?
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Point: 1660
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DrageMester Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2013 kl. 22:41
I gamle dage kunne det nogen gange gøre en forskel, hvis man vendte strømstikket 180 grader i stikkontakten, og det koster jo ikke noget at prøve.
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prospect Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2013 kl. 16:11
@DragemMester

Tak for input jeg vil da lige prøve.. Selvom jeg har prøvet flere 'stikdåser'.

Jeg kan også tilføje at jeg har prøvet flere phono kabler.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19651
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2013 kl. 16:31
Brum i forstærker kan betyde 3 ting:

1. Defekt forstærker.

2. Forkert/ringe signalkabler.

3. Jordsløjfe mellem eneheder.

Start med at hive signalkablerne ud af forstærkeren, brummer den stadigt?

Kortslut indgangene på forstærkeren (altså der, hvor signalet kommer _til_ forstærkeren, ikke højttalerudgangene), brummer den stadigt?

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Point: 713
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2013 kl. 16:34
Altså hvis du tager alt fra din effekt undtagen strøm og ht ledninger, så brummer / summer de i højtalerne ?
Det lyder som et dårligt stel plan i forstærkeren.
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prospect Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2013 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Altså hvis du tager alt fra din effekt undtagen strøm og ht ledninger, så brummer / summer de i højtalerne ?
Det lyder som et dårligt stel plan i forstærkeren.

Nej ingen brummen her. Det er kun når noget 'rør' (kabel eller finger) phono indgangen på effekten
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prospect Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2013 kl. 20:05
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Brum i forstærker kan betyde 3 ting:

1. Defekt forstærker.

2. Forkert/ringe signalkabler.

3. Jordsløjfe mellem eneheder.

Start med at hive signalkablerne ud af forstærkeren, brummer den stadigt?

Kortslut indgangene på forstærkeren (altså der, hvor signalet kommer _til_ forstærkeren, ikke højttalerudgangene), brummer den stadigt?

Klaus

Har prøvet med 3 sæt kabler nu, uden den mindste effekt.

Prøvede at koble så meget fra samme elgruppe som muligt, uden resultat.

Virker som phono indgangen der er problemer med. Som også svaret til SilverLine, så er det kun når der er phono kabel tilslutte eller jeg prøver at røre ved indgangen.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19651
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2013 kl. 20:50
En finger på indgangen vil brumme. Det er dig der kommer med 50 Hz brum i din finger.

Sætter du et kabel til og kortslutter det i den anden ende, brummer det så også?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prospect Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2013 kl. 21:10
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

En finger på indgangen vil brumme. Det er dig der kommer med 50 Hz brum i din finger.

Sætter du et kabel til og kortslutter det i den anden ende, brummer det så også?

Klaus

Så blev jeg så meget klogere. Tak. Kortslutte, hvordan ? 
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2013 kl. 21:15

Det som det betyder. En direkte forbindelse mellem de 2 ledere.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu