recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forstærker med mere power
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forstærker med mere power

 Besvar Besvar Side  123 22>
Forfatter
Besked
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Forstærker med mere power
    Sendt: 21-December-2015 kl. 13:52
Har en Marantz PM6005 og Boston a26 højtaler som spiller fint, højtaleren kan tåle alt den effekt forstærkeren har, også elektronisk musik som f.eks trente møller,mikael simpson der indeholde meget bas, som kræver ekstra meget power for at gengive musikken uden forvrængning og med masser af dynamisk headroom (lytter dog mest til pink floyd,.dire straits,u2,metallica,kim larsen og så videre).

Netop i sådanne situation hvor jeg spiller meget bas tung musik kræver det nogen gang mere power end min forstærker har,mellemtonen og toppen har mere end nok effekt i 40-50 watt.

Det vil sige at volumeknappen skal ikke så højt op for at jeg når max lydtryk i bassen (før lyden forvrænger,bliver mudret og upræcis fordi den er så kraftig optaget og jeg kun har 45 watt rms i 8 ohm, elektronisk musik har ofte meget bas som b.la er derfor mange kan li den type musik og så gir det ikke nogen mening at dæmpe bassen for at kunne spiller mere end middelhøjt)


Kunne godt bruge en minimum 100 watt forstærker til omkring 1000kr (selvfølgelig brugt)

Jeg har indtil videre set en denon Pma-980r på 2x90 watt til 995kr ,Denon pma-915r på 100watt til 675kr og en denon Pma-1080i på 105 watt til 800kr som ikke er alt for gammel og ser ud til (ihvertfald på papiret) at have masser af effekt,power

Er der ellers nogen forstærker i kan anbefale til omkring 1000kr med masser af power







Redigeret af gasolin - 21-December-2015 kl. 15:42
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 15:48
Alle tre muligheder du nævner er gode.

Husk dog at en fordobling af effekt kun giver en stigning i lydtryk på 3dB, som godt nok kan høres, men du skal have omkring 6dB stigning før det reelt lyder dobbelt så højt. Så for at fordoble den oplevede lydstyrke skal du op i 180W per kanal, og der er ikke særligt mange integrerede forstærkere i den størrelse. Og slet ikke til 1000kr.

For at få den slags effekt skal du til at have en separat effektforstærker, og så er vi desværre også et stykke over 1000kr.

Alternativt laver bl.a. NAD integrerede forstærkere i størrelsesordenen 2x150W som leverer virkelig meget dynamisk effekt, men dem kommer du desværre slet ikke i nærheden for 1000kr.

Så mit bedste bud til dit budget er at udvide med en aktiv subwoofer med indbygget delefilter, hvor du kan køre højttalersignalet ind og derfra videre til højttalerne. Så aflaster du din Marantz i bassen, som er mest effektkrævende. Det er særligt en fordel med reolhøjttalere som dine.

F.eks. noget i stil med den her:

Den har dog en lille hage, nemlig at delefrekvensen videre til højttalerne er låst til 150Hz, som jeg synes er for højt sat. Mine Dali SWA 12 har samme problem hvis man benytter højttalerterminalerne. Jeg er ikke lige klar over hvilke subs der tillader at justere highpass-filtret, udover Audio Pro, og de plejer at være lidt dyrere på brugtmarkedet. Men til reolhøjttalere er 150Hz muligvis OK, det kommer også lidt an på hvad man selv synes og hvor god man er til at kunne høre at bassen ikke kommer fra højttalerne, men fra subben.


Redigeret af HenrikStevn - 21-December-2015 kl. 15:50
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 16:02
Skal ikke have nogen subwoofer, det har jeg haft og har prøvet for lang tid siden at finde en sub til et andet anlæg jeg havde, fandt ikke noget fornuftigt med high pass filter, desuden har jeg ikke optimale betingelser (plads og lydmæssigt) for at bruge en subwoofer til min pc (primære musik anlæg).

Kræver også jeg køber nyt højtaler kabel og pt bruger jeg van den hul clearwater (dobbelt)

Skal det være en subwoofer skal det desuden være noget meget villdere da 150 watt og 10" ikke vil gi på nogen måde nok, hvis altså det skal være en subwoofer, en delefrekvens på 150hz det påvirker utrolig meget lyden og det maximale lydtryk samlingned med 80-100hz især hvis subwooferen samtidig går ned til omkring 35hz

Selv om min 5 jamo højtaler er små (4x 1/4 liter og center højtaleren 1/2 liter) så opgir mine 2x jamo sub 200 før fronterne, de spiller også fra 150hz og ned (men lyder da pænt højt, bare utroligt fronter følger bedre me en subwooferne) 

Det handler ikke om at skulle spille sindsygt højt men om at have lidt flere kræfter til at styre bassen med ved middelhøj lydstyrke eller lidt højere, kan nok ikke lige spille max effekt med min nuværende forstærker med f.eks trente møller (ca 40-50watt) uden at den lyder presset, men med en ca 100 watt forstærker kan jeg nemmere spille 40-50watt uden at lyden er stresset,lyder presset.

max effekt fra en 45 watt forstærkere eller 45 watt fra en 100 watt forstærker, der vil den store forstærker helt klart lyde mindre stresset



Redigeret af gasolin - 21-December-2015 kl. 16:24
Til top
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 16:29
Ja det koster at spille meget højere på samme højttaler.

Skal man være rigtig kritisk Smile så er 3 db en elektrisk fordobling, 6 db en akustisk fordobling og 9 db en hørbar fordobling.
Og så er vi derhenne hvor højttaleren måske ikke lige magter effekten.
Så starter historien forfra med at finde et par højttalere der lyder som dem man har osv osv med den forskel at den skal have en følsomhed der er 3 til 6 db højere Big smile
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 16:35
ikke så tit jeg lytter til trentemøller eller andet elektronisk musik med meget bas, men lidt ekstra effekt vil ikke være dårligt, 100 watt eller mere, normalt er der effekt nok 

Redigeret af gasolin - 21-December-2015 kl. 16:39
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 16:37
Uanset hvordan du vender og drejer det vil det være begrænset hvad du kan hive ud af de højttalere. Tror ikke du får noget særligt ud af at skifte forstærker.
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 16:56
hvis jeg selv kunne reparere og det ikke kostede ret meget http://www.dba.dk/forstaerker-denon-pma-1560/id-1020685465/ måske lige på grænse til hvad man kan få i mint condition til 1000kr +/- 20%


Sådan en som den her http://www.dba.dk/forstaerker-onkyo-a-809-sort/id-1018169606/ store pioneer, denon,sony es med omkring 100watt jeg leder efter og den forskel trods alder der måtte være i lyden er vel også værd at tage med


Redigeret af gasolin - 21-December-2015 kl. 17:05
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Uanset hvordan du vender og drejer det vil det være begrænset hvad du kan hive ud af de højttalere. Tror ikke du får noget særligt ud af at skifte forstærker.

Synes de lyder godt og 100watt kan de sagtens tåle så længe forstærkeren ikke overbelastes
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 17:07
Ja de kan sikkert sagtens tåle det, men det vil næppe lyde særligt godt. Hvis du vil have mærkbart bedre bas (dybere, højere og lavere forvrængning) bør du imo fokusere på at finde nogle højttalere der kan dét frem for at hælde mere effekt ind i dem du har som allerede er handicappede fra start.

Redigeret af Trumle - 21-December-2015 kl. 17:08
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 17:10
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Skal ikke have nogen subwoofer, det har jeg haft og har prøvet for lang tid siden at finde en sub til et andet anlæg jeg havde, fandt ikke noget fornuftigt med high pass filter, desuden har jeg ikke optimale betingelser (plads og lydmæssigt) for at bruge en subwoofer til min pc (primære musik anlæg).

Så er du nok ved at nå grænsen for hvad dine højttalere kan klare, det er begrænset hvor meget bas man kan få ud af reolhøjttalere. Hvis du ikke er interesseret i en eller flere subwoofere, så er dit bedste bud at skifte reolhøjttalerne ud med gulvhøjttalere. Der er ganske enkelt nogle fysiske begrænsninger man ikke slipper uden om ved små højttalere.

Gulvhøjttalere spiller som oftest kraftigere ved samme effekt, og går dybere i bassen.

Citér
Skal det være en subwoofer skal det desuden være noget meget villdere da 150 watt og 10" ikke vil gi på nogen måde nok, hvis altså det skal være en subwoofer, en delefrekvens på 150hz det påvirker utrolig meget lyden og det maximale lydtryk samlingned med 80-100hz især hvis subwooferen samtidig går ned til omkring 35hz

Selv om min 5 jamo højtaler er små (4x 1/4 liter og center højtaleren 1/2 liter) så opgir mine 2x jamo sub 200 før fronterne, de spiller også fra 150hz og ned (men lyder da pænt højt, bare utroligt fronter følger bedre me en subwooferne)

Det handler ikke om at skulle spille sindsygt højt men om at have lidt flere kræfter til at styre bassen med ved middelhøj lydstyrke eller lidt højere, kan nok ikke lige spille max effekt med min nuværende forstærker med f.eks trente møller (ca 40-50watt) uden at den lyder presset, men med en ca 100 watt forstærker kan jeg nemmere spille 40-50watt uden at lyden er stresset,lyder presset.

Du skal ikke undervurdere hvad en godt designet subwoofer kan udrette. Mine to Dali SWA 12 har 120W RMS hver, og frekvensgang til omkring 30-35Hz, og der mangler på ingen måde saft og kraft fra dem, medmindre jeg prøver at genskabe en seriøs rockkoncert i min stue. 

Det kan også sagtens være at det du render ind i slet ikke er for lidt effekt fra forstærkeren, men derimod den naturlige kompression der sker når en lille højttaler skal spille højt, pga. akustikken i kabinetterne og fysikkens love.

Den eneste måde at undgå det på er med større kabinetter og større basenheder, altså gulvhøjttalere og/eller subwoofere.


Redigeret af HenrikStevn - 21-December-2015 kl. 17:11
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 17:17
Gasolin, jeg må give Trumle (edit: og Henrik Stevn) ret. Dine højttalere kommer aldrig til at rykke til Trentemøller, Michael Simpson eller lignende.
Du mangler membranareal!

Jeg nyder selv elektronisk musik med god basgang, men har også dobbelt så mange "basenheder" i mine højttalere som du har og betydeligt mere volumen i kabinettet.
Du kan trykke en kilowatt ind i de højttalere og de kommer stadigvæk ikke til at have kontrol over bassen, hvis du vil spille en smule højt.

Det hedder en sub, eller større højttalere. Og om en sub har 150W eller 500W forstærker gør ikke det store. Dali SWA 12 med 120W forstærker vil ændre din verden radikalt i forhold til at smide 100 eller 200 Watt ind i dine Boston A26.

Klaus


Redigeret af KlausDM - 21-December-2015 kl. 17:18
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 17:22
det bare lidt mere effekt altså kraftigere forstærker en højtaler kan sagtens tåle masser af effekt hvis det rene watt Se denne video  http://www.harbeth.co.uk/usergroup/showthread.php?2613-How-much-amplifier-power-do-I-REALLY-need&p=34629#post34629

bass stærk musik kræver mere power (ikke nødvendig vis større højtaler,højtalerne er opgivet til ca 200watt men er nu opgivet til højere max effekt) med noget klassisk musik er 50 watt nok og lyder faktisk ikke lavere end først nummer i mellemtonen,diskanten


Redigeret af gasolin - 21-December-2015 kl. 17:23
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 22>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu