recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forstærker med mere power
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forstærker med mere power

Besvar Besvar Side  <1 1213141516 22>
Forfatter
Besked
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1594
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2016 kl. 22:01
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Kunne så ikke lige se hvad den er opgivet (1khz eller 20-20.000hz) til i 8 ohm før jeg kigggede i manualen

Om begge reelt måler mindre det de er opgivet til eller mere skal jeg ikke udtale mig om

Bas og lydmæssigt har jeg ihvertfald få en mere fyldig og mindre lys karaktere uden at skulle bruge eq/tonecontrol.

Måske Marantz er mere til dem der vil have en åben og klar lyd hvor nad er mere til dem der vil have en neutral lyd med fyldig bas og som er rigtig god til rock musik.

Har dog stadig nad 312 og kan jeg få den lavet så den er 100% stille og få fundet en passende effekforstærker kan jeg få et monster af en forstærker, så<span style="line-height: 1.4;">dan noget som nad 3020/3020i er jo stadig populært,noget mange synes om og som sælges til høje priser, senest har jeg set en 3020 til 1250kr (min nad 312 kostede 400kr og har set en 314 til 1200kr)</span>
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
</span>

Nu afgøres neutral lyd vel af, at musikkilden gengives uden, at der i noget led tilføjes en fabrikants lydfilosofi. Så det kan i den sammenhæng jo ikke udelukkes, at Marantz forstærkeren spiller neutralt, og det samme gælder for Nad forstærkeren. Men hvis Nad forstærkeren, uvist af hvilken årsag, fremhæver bassen, så passer prædikatet neutral lyd jo ikke.

Citat fra da hififolket testede en nad 316 

NAD er gået lidt bort fra sin gamle stil, og så kan det diskuteres, om det er positivt eller negativt. De gamle NAD forstærkere var kendt for at have et mørkt og varmt lydbillede – det slørede nogle detaljer lidt, men var til gengæld meget behageligt at lytte til, og gav musikken meget ”liv”. Op gennem 90'erne er NAD blevet lysere i lyden, så lyden er blevet mere neutral. Samme vej har mange andre producenter også gået, hi-fi er i dag noget mere lyst og neutralt i lyden, end det var i 70'erne og 80'erne – lyden er blevet mere ”korrekt”. Og det betyder også, at NAD stadig har en varm lyd i forhold til mange andre producenter – bare ikke i forhold til de gamle NAD.

marantz er så lidt tyndere,slankere og lidt lysere i lyden hvor naden er mere neutral i toppen med lidt ekstra bas,bund, om det så er naturligt eller unaturligt kan diskuteres, men en ting er sikkert det lyder godt med lidt ekstra bas, nogen gange lyder det ok at fremhæve det med en eq/tonecontrol men ofte for man (synes jeg)  en bas der lyder bedre når den er fremhævet på optagelsen,pga forstærkeren eller fordi højtalerne har en fremhævet bas, frem for at bruge eq/tonecontrol. 

ud over store højtaler kan spille meget dybt og højt i forhold til små højtaler, har langt de fleste en fremhævet bas, det simpelthen det at en meget neutral lyd (incl optagelsen) ofte lyder kedeligt, derfor er mange optagelser,højtaler forstærker ( nad C 316BEE) ikke helt neutrale i bassen

Redigeret af gasolin - 12-Januar-2016 kl. 22:03
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2016 kl. 22:01
Det skal målinger også. Selvom de er korrekte, så siger de ikke hele sandheden. Det giver jo inden mening støtte sig til de overfladiske målinger fabrikanterne oplyser. Marketingsvildledning forekommer inden for alle prislejer.

Selvfølgelig skal anmeldelser tages med et gran salt. Det gælder da vist for anmeldelser af en hel del produkter, hvis ikke indenfor alle brancher- Hvis anmeldelser gav et korrekt billede af hvordan forstærkere lyder så vil alle anmeldelser jo være ens i deres konklusioner, men anmeldere er jo ligeså forskellige som forstærkere.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2016 kl. 22:05

Det er vel ikke det testen konkluderer? Som jeg læser testen, gik konklusionen på, hvad lød bedst. Og hvad x antal mennesker finder bedst lydmæssigt, fortæller kun, at hvad smag, hørelse og syn angår, er vi alle vidt forskellige. Ingen testere skulle udpege et specifikt anlæg, kun hvad der lød bedst for den pågældende.
At 14 personer ingen forskel hører, kan jo være en dårlig echoic hukommelse, eller ingen forskel, eller manglende høreevner der hvor forskellen måske var.

Den fortolkning har jeg hørt før, men den harmonerer ikke med deres egen konklusion og statistikken i resultatet.  

Testen udfordrer jo lige netop tesen om at fint audiofilt udstyr skulle lyde bedre end billigt udstyr, ved at give det billige anlæg alle mulige ulemper. Altså en DVD-afspiller, en billig effektforstærker, et meget langt og billigt kabel og det hele placeret på en vakkelvorn stol. Altsammen ting som ifølge den generelle audiofile opfattelse er noget skidt for lyden.

Derfor burde det have været det letteste i verden at udpege det dyre system som det der lød bedst, men der var slet ingen statistisk nævneværdig forskel mellem hvem der valgte det dyre, hvem der valgte det billige og hvem der ikke synes de kunne høre forskel. Altså tyder det på aten god del af den accepterede "visdom" blandt audiofile må være noget hø.

Citér
The results speaks by itself:

How can it be possible that a basic system with such a price difference against the "reference" one, poorly placed, using the cheapest signal cables found, couldn't be distinguished from the more expensive one?

And, most of it all, how come the cheap system was chosen by so many people as the best sounding of the two?

Shouldn't the differences be so evident that it'd be a child's game to pick the best?

Dem der valgte enten det billige eller det dyre anlæg har gjort det fordi de troede det var det dyre anlæg. Fordelen viste at ingen af dem reelt hørte de forskelle de troede de hørte.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2016 kl. 22:10
Det handler vel ikke om billigt vs dyrt, men om at noget lyder bedre end andet?

endnu en hifi-flygtning

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2016 kl. 22:11
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Problemet er sådan set bare at de anmeldere der kun bruger lyttetests, ikke bruger ordentlige lyttetests, nemlig dobbelt blindtest. Det er den eneste måde at sikre sig at det udelukkende er lyden der rent faktisk testes, ufarvet af synsindtryk og andre ting der intet har med lyden at gøre.

Allerhelst så jeg grundige målinger og dobbelt blindtest i alle anmeldelser, men det tager tid og indsats. Det er meget nemmere bare at skrive noget fantasi og så ud med det.

Indtil den dag kommer hvor der rent faktisk bliver testet seriøst må og skal alle hifi-anmeldelser tages med et gigantisk gran salt.

blindtest må jo være med blinde mennesker Big smile (eller lyset slukket)

fordi blinde mennesker bruger meget mere deres hørelse end os seende gør, de kan f.eks pga hvordan man går alene pga lyden, høre hvem der kommer gående eller om den en tynd eller tyk person 

De er istand til at høre nuancer son os seende ikke ligger mærke til,hører fordi blinde bruger hørelsen
 til at se med

Redigeret af gasolin - 12-Januar-2016 kl. 22:24
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2016 kl. 22:14

Citat fra da hififolket testede en nad 316 

NAD er gået lidt bort fra sin gamle stil, og så kan det diskuteres, om det er positivt eller negativt. De gamle NAD forstærkere var kendt for at have et mørkt og varmt lydbillede – det slørede nogle detaljer lidt, men var til gengæld meget behageligt at lytte til, og gav musikken meget ”liv”. Op gennem 90'erne er NAD blevet lysere i lyden, så lyden er blevet mere neutral. Samme vej har mange andre producenter også gået, hi-fi er i dag noget mere lyst og neutralt i lyden, end det var i 70'erne og 80'erne – lyden er blevet mere ”korrekt”. Og det betyder også, at NAD stadig har en varm lyd i forhold til mange andre producenter – bare ikke i forhold til de gamle NAD.

marantz er så lidt tyndere,slankere og lidt lysere i lyden hvor naden er mere neutral i toppen med lidt ekstra bas,bund, om det så er naturligt eller unaturligt kan diskuteres, men en ting er sikkert det lyder godt med lidt ekstra bas, nogen gange lyder det ok at fremhæve det med en eq/tonecontrol men ofte for man (synes jeg)  en bas der lyder bedre når den er fremhævet på optagelsen,pga forstærkeren eller fordi højtalerne har en fremhævet bas, frem for at bruge eq/tonecontrol. 

ud over store højtaler kan spille meget dybt og højt i forhold til små højtaler, har langt de fleste en fremhævet bas, det simpelthen det at en meget neutral lyd (incl optagelsen) ofte lyder kedeligt, derfor er mange optagelser,højtaler forstærker ( nad C 316BEE) ikke helt neutrale i bassen

Det er ikke andet en øregas og historier, farvet af anmeldernes præferencer og overbevisninger. De har intet bevis for deres påstande, intet der viser at det de siger overhovedet er rigtigt.

De siger det er forstærkerne og elektronikken generelt som er bliver mere lyst og neutralt, men mon det nu ikke nærmere er præferencerne inden for tuning af højttalere og indspilningerne man lytter til der har ændret sig?

F.eks. har jeg to forskellige udgaver af Jethro Tull's Aqualung. Den første er en lidt gammel CD-udgave fra start-90erne, så vidt jeg husker. Dengang hvor CDer stadig lød godt da "loudness war" endnu ikke rigtigt var startet. Den anden er 40 års jubilæumsudgaven fra 2011, mixet af Steven Wilson.

Der er kæmpe forskel i lyden på de to udgaver. Den gamle udgave lyder OK, men den er lidt ulden, tung og sløv i lyden, sådan nærmest indelukket. Den nye udgave er klar og åben i lyden, med langt bedre detaljer og energi. Det er samme album, de to udgaver er bare fra forskellige perioder når det kommer til mastering og hvilken lydsignatur man efterspørger.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2016 kl. 22:19

Problemet er sådan set bare at de anmeldere der kun bruger lyttetests, ikke bruger ordentlige lyttetests, nemlig dobbelt blindtest. Det er den eneste måde at sikre sig at det udelukkende er lyden der rent faktisk testes, ufarvet af synsindtryk og andre ting der intet har med lyden at gøre.

Allerhelst så jeg grundige målinger og dobbelt blindtest i alle anmeldelser, men det tager tid og indsats. Det er meget nemmere bare at skrive noget fantasi og så ud med det.

Indtil den dag kommer hvor der rent faktisk bliver testet seriøst må og skal alle hifi-anmeldelser tages med et gigantisk gran salt.

blindtest må jo være med binde mennesker Big smile (eller lyset slukket)

fordi blinde mennesker bruger meget mere deres hørelse end os seende gør, de kan f.eks pga hvordan man går alene pga lyden, høre hvem der kommer gående elelr om den en tynd eller tyk person 

De er istand til at høre nuancer son os seende ikke ligger mærke til,hører, fordi blinde bruger hørelsen
 til at se med

Minder mig om at jeg engang var hjælper for en blind person, som gik rigtig meget op i lyd. Det var før jeg selv selv havde interessen. Han havde købt ind i hifiklubben og have lyttet før han fik prisen. han valgte ikke det billigste og selvfølgelig gulvhøjttalere. Indretning er ikke lige det der betyder noget for blinde.. 
endnu en hifi-flygtning

Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2016 kl. 22:24

Det er vel ikke det testen konkluderer? Som jeg læser testen, gik konklusionen på, hvad lød bedst. Og hvad x antal mennesker finder bedst lydmæssigt, fortæller kun, at hvad smag, hørelse og syn angår, er vi alle vidt forskellige. Ingen testere skulle udpege et specifikt anlæg, kun hvad der lød bedst for den pågældende.
At 14 personer ingen forskel hører, kan jo være en dårlig echoic hukommelse, eller ingen forskel, eller manglende høreevner der hvor forskellen måske var.

Den fortolkning har jeg hørt før, men den harmonerer ikke med deres egen konklusion og statistikken i resultatet.  

Testen udfordrer jo lige netop tesen om at fint audiofilt udstyr skulle lyde bedre end billigt udstyr, ved at give det billige anlæg alle mulige ulemper. Altså en DVD-afspiller, en billig effektforstærker, et meget langt og billigt kabel og det hele placeret på en vakkelvorn stol. Altsammen ting som ifølge den generelle audiofile opfattelse er noget skidt for lyden.

Derfor burde det have været det letteste i verden at udpege det dyre system som det der lød bedst, men der var slet ingen statistisk nævneværdig forskel mellem hvem der valgte det dyre, hvem der valgte det billige og hvem der ikke synes de kunne høre forskel. Altså tyder det på aten god del af den accepterede "visdom" blandt audiofile må være noget hø.

Citér </span>
The results speaks by itself:

How can it be possible that a basic system with such a price difference against the "reference" one, poorly placed, using the cheapest signal cables found, couldn't be distinguished from the more expensive one?

And, most of it all, how come the cheap system was chosen by so many people as the best sounding of the two?

Shouldn't the differences be so evident that it'd be a child's game to pick the best?

Dem der valgte enten det billige eller det dyre anlæg har gjort det fordi de troede det var det dyre anlæg. Fordelen viste at ingen af dem reelt hørte de forskelle de troede de hørte.

Forhold dig til mit tidligere indlæg, hvad der lyder bedst i hvilke ører, fortæller intet om et anlæg. Og uanset hvilket produkt der sammenlignes, er dyrt ikke lig med bedst.
Når vi snakker hifi, kan dyrt være lig med bedre komponenter, større strømforsyning, lavere THD osv. Dette får man måske først glæde af, når systemet skal presses. Dertil kan så lægges, at komponentvalg og opbygning, kan tilføre en producent specifik tilgang til klang. Bare tag trådstarters oplevelse, fra lys klang til mere fyldig bas.
Og i testen bruges der en ganske fin reolhøjttaler, men hvem siger, at den overhovedet har kapaciteten til at afsløre forskellene. Jeg siger ikke, at den er dårlig, men er den god nok.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2016 kl. 22:28
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

blindtest må jo være med binde mennesker Big smile (eller lyset slukket)

fordi blinde mennesker bruger meget mere deres hørelse end os seende gør, de kan f.eks pga hvordan man går alene pga lyden, høre hvem der kommer gående elelr om den en tynd eller tyk person 

De er istand til at høre nuancer son os seende ikke ligger mærke til,hører, fordi blinde bruger hørelsen
 til at se med

Minder mig om at jeg engang var hjælper for en blind person, som gik rigtig meget op i lyd. Det var før jeg selv selv havde interessen. Han havde købt ind i hifiklubben og have lyttet før han fik prisen. han valgte ikke det billigste og selvfølgelig gulvhøjttalere. Indretning er ikke lige det der betyder noget for blinde.. 

Netop, derfor burde der altid være mindst en blind person med til en hifi blind test, de ser med deres øre og høre nuance vi andre ikke ligger mærke til, høre
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2016 kl. 22:43

<span style="line-height: 16.8px;">

</span><div style="line-height: 16.8px;">Citat fra da hififolket testede en nad 316 <div style="line-height: 16.8px;"><span style="font-family: Arial, FreeSans, sans-serif; line-height: 18px;">
</span><div style="line-height: 16.8px;"><span style="font-family: Arial, FreeSans, sans-serif; line-height: 18px;">NAD er gået lidt bort fra sin gamle stil, og så kan det diskuteres, om det er positivt eller negativt. De gamle NAD forstærkere var kendt for at have et mørkt og varmt lydbillede – det slørede nogle detaljer lidt, men var til gengæld meget behageligt at lytte til, og gav musikken meget ”liv”. Op gennem 90'erne er NAD blevet lysere i lyden, så lyden er blevet mere neutral. Samme vej har mange andre producenter også gået, hi-fi er i dag noget mere lyst og neutralt i lyden, end det var i 70'erne og 80'erne – lyden er blevet mere ”korrekt”. Og det betyder også, at NAD stadig har en varm lyd i forhold til mange andre producenter – bare ikke i forhold til de gamle NAD.</span><div style="line-height: 16.8px;"><span style="font-family: Arial, FreeSans, sans-serif; line-height: 18px;">
</span><div style="line-height: 16.8px;"><span style="font-family: Arial, FreeSans, sans-serif; line-height: 18px;">marantz er så lidt tyndere,slankere og lidt lysere i lyden hvor naden er mere neutral i toppen med lidt ekstra bas,bund, om det så er naturligt eller unaturligt kan diskuteres, men en ting er sikkert det lyder godt med lidt ekstra bas, nogen gange lyder det ok at fremhæve det med en eq/tonecontrol men ofte for man (synes jeg)  en bas der lyder bedre når den er fremhævet på optagelsen,pga forstærkeren eller fordi højtalerne har en fremhævet bas, frem for at bruge eq/tonecontrol. </span><div style="line-height: 16.8px;">
<div style="line-height: 16.8px;"><span style="line-height: 18px;">ud over store højtaler kan spille meget dybt og højt i forhold til små højtaler, har langt de fleste en fremhævet bas, det simpelthen det at en meget neutral lyd (incl optagelsen) ofte lyder kedeligt, derfor er mange optagelser,højtaler forstærker ( nad C 316BEE) ikke helt neutrale i bassen</span><span style="line-height: 16.8px;">
</span>

Det er ikke andet en øregas og historier, farvet af anmeldernes præferencer og overbevisninger. De har intet bevis for deres påstande, intet der viser at det de siger overhovedet er rigtigt.

De siger det er forstærkerne og elektronikken generelt som er bliver mere lyst og neutralt, men mon det nu ikke nærmere er præferencerne inden for tuning af højttalere og indspilningerne man lytter til der har ændret sig?

F.eks. har jeg to forskellige udgaver af Jethro Tull's Aqualung. Den første er en lidt gammel CD-udgave fra start-90erne, så vidt jeg husker. Dengang hvor CDer stadig lød godt da "loudness war" endnu ikke rigtigt var startet. Den anden er 40 års jubilæumsudgaven fra 2011, mixet af Steven Wilson.

Der er kæmpe forskel i lyden på de to udgaver. Den gamle udgave lyder OK, men den er lidt ulden, tung og sløv i lyden, sådan nærmest indelukket. Den nye udgave er klar og åben i lyden, med langt bedre detaljer og energi. Det er samme album, de to udgaver er bare fra forskellige perioder når det kommer til mastering og hvilken lydsignatur man efterspørger.

Det samme kan vel så siges om dine postulater, de er jo ikke mindre farvet end hifi anmeldernes. Det er faktisk fantastisk, at hver evig eneste gang, der blot foreligger en procentdel afvigelse fra din tilgang, så er det fantaster, audiofile floskler og hvad har vi ellers. Dine udmeldinger, dog i den anden grøft, er jo ikke stort bedre.

Redigeret af JeTex - 12-Januar-2016 kl. 22:51
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2016 kl. 23:01

Det samme kan vel så siges om dine postulater, de er jo ikke mindre farvet end hifi anmeldernes. Det er faktisk fantastisk, at hver evig eneste gang, der blot foreligger en procentdel afvigelse fra din tilgang, så er det fantaster, audiofile floskler og hvad har vi ellers. Dine udmeldinger, dog i den anden grøft, er jo ikke stort bedre.

Som nævnt tidligere, så har jeg målinger, blindtests og fakta om elektronik og signaler bag mig. Bl.a. de fysiske principper som ligger til grund for hvordan signaler bevæger sig i kabler, og hvordan f.eks. kondensatorer fungerer,

"De andre" har farverige historier og gætværk.

Det burde ikke være specielt svært for person med bare lidt logisk sans at se hvem der har de stærkeste kort på hånden.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19888
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2016 kl. 23:03

Det burde ikke være specielt svært for person med bare lidt logisk sans at se hvem der har de stærkeste kort på hånden.

Der har ham, der kender Loudness funktionen i de to forstærkere......derfor er der forskel i lyden.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top

Besvar Besvar Side  <1 1213141516 22>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu