recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forstærker med mere power
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forstærker med mere power

 Besvar Besvar Side  <1234 22>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 17:29
Kender du denne artikel?

http://moppe.dk/images/Dali7-1.jpg
http://moppe.dk/images/Dali7-2.jpg

Men, stadigvæk, uanset hvor meget effekt du bliver ved med at pumpe i dine små A26, bliver det ikke til noget!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 17:30
En højttaler kan sagtens tåle meget mere effekt end de fleste gør brug af, men det betyder ikke at resultatet bliver godt.

Der er simpelthen nogle akustiske og fysiske begrænsninger ved små højttalere som man ikke kan komme uden om.
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Gasolin, jeg må give Trumle (edit: og Henrik Stevn) ret. Dine højttalere kommer aldrig til at rykke til Trentemøller, Michael Simpson eller lignende.
Du mangler membranareal!

Jeg nyder selv elektronisk musik med god basgang, men har også dobbelt så mange "basenheder" i mine højttalere som du har og betydeligt mere volumen i kabinettet.
Du kan trykke en kilowatt ind i de højttalere og de kommer stadigvæk ikke til at have kontrol over bassen, hvis du vil spille en smule højt.

Det hedder en sub, eller større højttalere. Og om en sub har 150W eller 500W forstærker gør ikke det store. Dali SWA 12 med 120W forstærker vil ændre din verden radikalt i forhold til at smide 100 eller 200 Watt ind i dine Boston A26.

Klaus

Lige pt har jeg endnu ikke nået grænsen(lydstyrken) for mine højtaler, det kan jeg ikke med min forstærker

Behøver ikke højtaler der går ned til under 40hz, 12" basenheder,men lidt mere effekt 

Prøvede med lidt trente møller, det gik ok,dyb bas ingen tegn på de ikke kan tåle den effekt de fik, men en lille forstærker når hurtigere sin grænse og dermed forvrænger i forhold til en stor forstærker og netop forvrængning ødelægger hurtigere en højtaler end en stor forstærker der ikke forvrænger men bare spiller højt, selv hvis jeg fik en større forstærker ville jeg aldrig spille trentemøller og ligende vildt højt og aldrig så lyden forvrænger(uanset musik genre).

Der er mange som mener ikke mindre end 150-200 watt pr kanal er nok til et par store gulvhøjtaler (eller små) for så kan man spille højt uden forvrængning, har høj dynamic headroom.


Redigeret af gasolin - 21-December-2015 kl. 17:51
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 17:49
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Kender du denne artikel?

http://moppe.dk/images/Dali7-1.jpg
http://moppe.dk/images/Dali7-2.jpg

Men, stadigvæk, uanset hvor meget effekt du bliver ved med at pumpe i dine små A26, bliver det ikke til noget!


Klaus

Ja har selv bladet et sted nede i min kælder
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 18:14
Du kan være 110% sikker på at der er lavet talgymnastik i den video. Det de viser er en CH precision A1 forstærker > 2 x 100w i 8 ohm > 350W i 8 ohm i bridge mode og alligevel viser displayet op mod 700W, og forstærkeren bliver omtalt som 1000W instatanious :-)

Det er ret sikkert den matematiske peakværdi  regnet fra wave-formens peak spænding der vises. Det er en værdi der kun findes inden for HIFI og specielt i HIFI marketing. A.K.A. B.S!
Det kunne også være meget sjovt at vide hvad den Trinnov gør ved signalet inden forstærkning.

Det ændrer heller ikke ved pointen, som var at små højttalere ret hurtigt møder grænsen for hvad de kan præstere og så hjælper det ikke med en større forstærker.


Redigeret af Trumle - 21-December-2015 kl. 18:35
Til top
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 18:21
En 18" Cerwin Vega tåler også 15 sek i en stikkontakt (230 V/13 A), men det lyder ikke godt og er heller ikke sundt.

Mht dine højttalere, så er grænser for hvor meget effekt der kan afsættes i en 1" svingspole og endnu større grænse for hvor meget lyd en 5" enhed kan omsætte.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:


----

Der er mange som mener ikke mindre end 150-200 watt pr kanal er nok til et par store gulvhøjtaler (eller små) for så kan man spille højt uden forvrængning, har høj dynamic headroom.

Vær opmærksom på at 99% af dem der har en mening om hvor mange eller hvor få watt "man" har brug for ikke har et klap forstand på hvad en forstærker gør eller kan udrede selv de aller mest basale elektriske sammenhænge, eller kan forklare hvad "dynamic head room" egentlig er eller hvad man skal bruge det til, eller hvor meget der er nok. Af samme årsag har mange at de begreber der dagligt flyder rundt på forum nok slet ingen fast definition.
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 18:40
Kan forvrængningen ikke også komme fra kilden? Musik som f.eks Pink Floyd er indspillet ved lav volumen i forhold til meget moderne musik. Hvad akustikken i rumme?
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 20:48
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 20:55
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

tjek den her fra facebook

Der er ikke noget at se
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 22:09
Kig i fB gruppen der hedder "brugt hifi Danmark"
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 22:10
er ikke medlem derinde

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 22>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu