recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forstærker med mere power
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forstærker med mere power

 Besvar Besvar Side  <12345 22>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 22:35
Gasolin.

Jeg kan se, at de fleste i tråden fuldstændig har misforstået, hvad du vil! Du vil ikke spille 3, 6, 9 db højere, men derimod have en smule mere effekt, så din forstærker ikke forvrænger. Så du kan spille (en smule) højere, uden at tingene mudrer sammen, fordi forstærkeren presses. Iflg. HenrikStevn er dine 50 watt mere end rigeligt. Det gælder i øvrigt til næsten alle mennesker, da de ellers vil få høreskader m.v.    Enhver som har erfaring omkring rigtige højttalere, og hvordan de belaster en forstærker, ved at det er noget vrøvl.

M.h.t. den ONKYO du linker til, så er den et rigtig godt bud! Den vil give dig det du mangler - øget kontrol over dine højttalere, og den ekstra effekt du mangler. Du vil ikke kunne spille ret meget højere, men det vil være ligesom at få nye højttalere, da ONKYO's integrerede forstærkere (og effektforstærkere), generelt er meget strømstærke. De trækker selv svære belastninger, og holder højttalerne godt tøjlet, så lyden strammes op.

Jeg har selv en 6,5" bas/mellemtoneenhed, og har masser af både bund og bas generelt. Det handler om kontrol og konstruktion.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at den ONKYO vil kunne give dig, det du mangler!

M.v.h.


Redigeret af Henrik B. - 21-December-2015 kl. 22:35
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg kan se, at de fleste i tråden fuldstændig har misforstået, hvad du vil! Du vil ikke spille 3, 6, 9 db højere, men derimod have en smule mere effekt, så din forstærker ikke forvrænger. Så du kan spille (en smule) højere, uden at tingene mudrer sammen, fordi forstærkeren presses. Iflg. HenrikStevn er dine 50 watt mere end rigeligt. Det gælder i øvrigt til næsten alle mennesker, da de ellers vil få høreskader m.v.    Enhver som har erfaring omkring rigtige højttalere, og hvordan de belaster en forstærker, ved at det er noget vrøvl.

Men hvordan kan vi være sikre på at det er forstærkeren som forvrænger fordi den presses, og ikke højttalerne som komprimerer fordi de prøver at spille højere end de rent faktisk kan, specielt hvis det er i bassen det sker?

Trentemøller osv. er seriøst tungt i bassen, med store mængder subbas. Det er ikke noget man kan gengive ordentligt på små højttalere, uanset hvor meget ekstra effekt man giver dem.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 22:46
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg kan se, at de fleste i tråden fuldstændig har misforstået, hvad du vil! Du vil ikke spille 3, 6, 9 db højere, men derimod have en smule mere effekt, så din forstærker ikke forvrænger. Så du kan spille (en smule) højere, uden at tingene mudrer sammen, fordi forstærkeren presses. Iflg. HenrikStevn er dine 50 watt mere end rigeligt. Det gælder i øvrigt til næsten alle mennesker, da de ellers vil få høreskader m.v.    Enhver som har erfaring omkring rigtige højttalere, og hvordan de belaster en forstærker, ved at det er noget vrøvl.

Men hvordan kan vi være sikre på at det er forstærkeren som forvrænger fordi den presses, og ikke højttalerne som komprimerer fordi de prøver at spille højere end de rent faktisk kan, specielt hvis det er i bassen det sker?

Du kunne starte med at kigge på højttalernes specifikationer!

M.v.h.
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 22:51
Hej Gasolin

Nu er det selvfølgelig et longshot, men bor du i nærheden af Esbjerg har jeg en SONY DA1200ES der har mere end rigeligt med kræfter som du gerne måtte prøve, bare for at se om en effekt vil hjælpe.

Hvis du vil kan den self. Også købes for 1000,- Om ikke andet så kan det afprøves.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 22:58
@gasolin

Hvis du er interesseret i en brugt Harman kardon hk3480 til 800, så kan du jo blive medlem af fB gruppen
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 23:03
Lige præcis Henrik B 

Med alm musik er der nok power, men skal der spilles noget musik med god kraftig bund kræver det lidt mere kontrol for at det hele ikke bliver mudret,upræcis,svagt forvrænger, en ren,dyb, stram og præcis bas uden forvrængning

Har også set en harman/kardon HK 3480 fra 2005 til 800kr, den skulle have 2x120 watt
En som som også er aktiv mange steder skriver at den har rigtige watt ikke de der pap watt som mange andre har.


Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 23:07
Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Hej Gasolin

Nu er det selvfølgelig et longshot, men bor du i nærheden af Esbjerg har jeg en SONY DA1200ES der har mere end rigeligt med kræfter som du gerne måtte prøve, bare for at se om en effekt vil hjælpe.

Hvis du vil kan den self. Også købes for 1000,- Om ikke andet så kan det afprøves.

Har ikke brug for en surround reciver  bor på fyn
Til top
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 23:11
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg kan se, at de fleste i tråden fuldstændig har misforstået, hvad du vil! Du vil ikke spille 3, 6, 9 db højere, men derimod have en smule mere effekt, så din forstærker ikke forvrænger. Så du kan spille (en smule) højere, uden at tingene mudrer sammen, fordi forstærkeren presses. Iflg. HenrikStevn er dine 50 watt mere end rigeligt. Det gælder i øvrigt til næsten alle mennesker, da de ellers vil få høreskader m.v.    Enhver som har erfaring omkring rigtige højttalere, og hvordan de belaster en forstærker, ved at det er noget vrøvl.

Men hvordan kan vi være sikre på at det er forstærkeren som forvrænger fordi den presses, og ikke højttalerne som komprimerer fordi de prøver at spille højere end de rent faktisk kan, specielt hvis det er i bassen det sker?

Du kunne starte med at kigge på højttalernes specifikationer!

M.v.h.

Ja vi må hellere få kigget lidt på de specs, for det kan da ikke passe at en højttaler med en 5" basenhed og en følsomhed på 87 db ikke kan spille højt og i følge målingerne ruller den af ved ca 100 hz, så der burde være mere end rigelig bas Shocked
Vi har jo misforstået det hele og tænkte jo ikke på at det ikke var 3,6 eller 9 db højere - Det var jo bare lidt højere og det ved vi alle sammen jo godt kun er 1 db som er umulig at høre - Måske er det 2 db mere, men hvad er det af effekt ? Det der linkes til ? Næppe.

Men Gasolin, gør dig selv den tjeneste at springe samtlige indlæg over som ikke er skrevet af Henrik B, for hans indlæg er de eneste rigtige og de eneste der kan bruges til noget - ifølge hans post af smileyer i vores andres indlæg, manden har simpelthen så meget viden han skal af med, at han er nødt til at rette på alle andre Big smile

Out 
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 23:25
6½" 89 db og  selv om alle de mindre reol højtaler også er opgivet til samme effekt, så er a26 opgivet til at kunne tåle en effekt på op til 150watt eller bare generalt en forstærker på op til 150watt for så længe højtalerne lyder rent og ikke forvrænger så holder de til effekten

Det er modellen imellem de her 2 (næsten)

http://www.lydogbillede.dk/test/hojttalere/6-billige-kompakthojttalere/boston-acoustics-a-25/  (blev valgt til årets budget højtaler af lyd og billiede)


Det nogen højtaler man godt kan samligne med Dali zensor 3,Monitor audio BX2, Q acoustics 3020, Wharfedale Diamond 220, mest de 2 første pga af størrelsen på bas/mellemtone enheden


Redigeret af gasolin - 21-December-2015 kl. 23:27
Til top
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2015 kl. 23:37
Ja jeg tog fejl af A25 og den du har - den æder jeg - Men:

Jeg har selv, for mange år siden, haft B&W CDM1 SE og en Aragon 4004 på (+Aragon 18K + Denon DCD S1).

Der var rigeligt med strøm og 200 watt i 8 ohm / 400 watt i 4 ohm.

Alligevel lød den B&W presset når det var musik a la det du nævner og der var bestemt ikke for mange watt ind i højttalerne som er opgivet til 120 watt.

Der er altså bare ting som en 6½" i et lille kabinet ikke kan, uanset hvad du spænder for.

Men jeg skal nok blande mig udenom nu Wink
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2015 kl. 00:14
Gasolin.

Du kan også roligt vælge en Harman Kardon. De har alle dage lavet ekstremt stabile forstærkere!
Igen, ingen tvivl om, at du kan få meget mere ud ad dine højttalere. Så længe du ikke smider forvrænget lyd i dem, så skal de nok følge med.
Får du en større forstærker og spiller højt, så skal du blot være opmærksom på en "blop" lyd. Det er hvis basserne presses for meget, så rammer de svingspolegabet. Så skal der lige skrues lidt ned.
Men du vil hurtigt lære, hvor højt du kan spille.

Jeg kan nævne at jeg netop har investeret i en ONKYO effektforstærker, som yder 2-300 watt. Den skal - som nævnt - smide alle watt'ene i mine 6,5" bas/mellemtoner! Og jo, det klarer de ganske fint!

M.v.h.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2015 kl. 02:04
Jeg genkender ikke rigtigt det i siger med at små højttalere ikke kan spille bastungt musik og, at de lyder presset. Når jeg smider Trentemøller på min kærestes Lektor 3 lyder det fint, ja faktisk pisse godt når jeg smider Dirac korrektion på. Javist spiller det ikke banke hårdt i bryst højt, men vi kan da sagtens få naboerne til og komme og klage, selvom det er nogle pænt dimensioneret beton elementer imellem. Og det er bare på 2x50W.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 22>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu