recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forstærker med mere power
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forstærker med mere power

 Besvar Besvar Side  <1 23456 22>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2015 kl. 10:34
Som andre nævner, ville jeg også starte med at "fejlsøge" og finde ud af hvor problemet egentligt ligger. Hvis forstærkeren reelt forvrænger, vil der selvfølgelig være noget at hente, men hvis det er højttaleren du gerne vil have til at levere noget den ikke kan, så vil en ny forstærker ikke hjælpe.

Så mit råd: Lokalisér problemet og så kan du finde ud af, hvor der skal sættes ind. Ellers famler du i blinde.
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1495
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2015 kl. 11:07
Er den 800kr (incl levering) værd http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153757929307698&set=pcb.826177490837870&type=3&theater

Der lille skade på sidste billede på volumenknappen


Update valgte at takke nej til forstærker da jeg ikke kun vil vælge en forstærker for at få mere watt 


Redigeret af gasolin - 22-December-2015 kl. 11:33
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3772
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2015 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg kan se, at de fleste
i tråden fuldstændig
har misforstået, hvad du vil! Du vil ikke spille 3, 6, 9 db højere, men derimod have en smule mere effekt, så din forstærker ikke forvrænger. Så du kan spille (en smule) højere, uden at tingene mudrer sammen, fordi forstærkeren presses. Iflg. HenrikStevn er dine 50 watt mere end rigeligt. Det gælder i øvrigt til næsten alle mennesker, da de ellers vil få høreskader m.v.    Enhver som har erfaring omkring rigtige højttalere, og hvordan de belaster en forstærker, ved at det er noget vrøvl.




Men hvordan kan vi være sikre på at det er forstærkeren som forvrænger fordi den presses, og ikke højttalerne som komprimerer fordi de prøver at spille højere end de rent faktisk kan, specielt hvis det er i bassen det sker?

Trentemøller osv. er seriøst tungt i bassen, med store mængder subbas. Det er ikke noget man kan gengive ordentligt på små højttalere, uanset hvor meget ekstra effekt man giver dem.

Det giver den samme effekt ( forvrængning ), og kan minimeres ved udskiftning af komponent, og stort set ligegyldigt hvilken komponent der vælges. Den afsatte effekt fra forstærkeren, omsættes til lyd i højttaleren, med det der ligner 1 procent. Resten går til varme, og desto varmere voice coilen bliver, desto mere trægt arbejder den ( kompression ). I takt med dette, kræves der mere og mere energi fra forstærkeren, i et forsøg på, at få højttaleren til at levere lyd. Det medfører endnu større varme i voice coilen, og igen endnu mindre effektivitet. På et tidspunkt, vil en af tingene sige tak for i aften. Problemet vil accelerere yderligere, hvis højttalerens følsomhed er lav. Så skal der igen tilføres mere energi, med varme til følge, og en membran der næsten ikke kan bevæge sig, og en forstærker på overarbejde.
En mere strømstærk/ kraftig forstærker, kan sikkert uden tvivl skubbe højttaleren lidt mere, men du øger også risikoen for "nedsmeltning" i selvsamme. Du kan tilføre højttaleren mere energi, men samtidig gør du også kompressions problemet større. Med andre ord, en kraftigere forstærker vil nok hjælpe lidt hen ad vejen, men måske ikke løse dit problem helt tilfredsstillende.

Redigeret af JeTex - 22-December-2015 kl. 11:27
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1495
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2015 kl. 11:42
Der tager du fejl en lille forstærker forvrænger oftere end en stor og netop forvrængning kan nemmere ødelægge en højtaler end en større forstærker der spiller højere.


And what many of us don't realize until we hear it, is that clean undistorted loud sound often does not sound that "loud." The key here is that in most or our home listening, there are small amounts of distortion caused by a lack of dynamic headroom (but more on that next month). It's the distortion that makes it sound "loud" in a domestic setting. To remove those distortions and increase dynamic headroom relates to even more power. We've become accustomed to accepting some distortion with our reproduced music, because all amplifier's distortion ratings gradually increase as they approach their output limits or slightly clip the audio signals. When that happens, we turn down the volume, because distortion starts to intrude on our listening pleasure, and it sounds "too loud."

The lesson in all this is that you can never have too much power, and that big amplifiers rarely damage speakers. Little amplifiers driven into clipping burn out speakers. In the scheme of high fidelity, that last barrier to realism is having enough power and being able to approximate real-life loudness levels.



Redigeret af gasolin - 22-December-2015 kl. 11:46
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2015 kl. 12:46
Det kommer jo absolut an på hvor højt man vil spille.

Hvis jeg f.eks. spiller på min Technics SU-7700 og mine JBL 4410, så snakker vi hhv. 2x50W kontinuerligt og 91dB/1W og i et nogenlunde almindeligt rum.

Et højt lydniveau for mig derhjemme er omkring 85-90dB, det vil de fleste nok betegne som ret højt.

Hvis jeg spiller ved 90dB, så har jeg plads til at peake op til ca. 108dB, og det er stadig inden for den kontinuerlige effekt min forstærker kan levere. Når vi så begynder at snakke dynamisk effekt, så er det nok ikke urealistisk at kunne ramme peaks på måske 112dB. Altså med andre ord 22dB headroom, og det er de færreste udgivelser der har så meget dynamisk spændvidde.

Muligvis kan jeg ikke spille Telarcs udgivelse af 1812-Overturen ved helt fuld lydstyrke på det anlæg, men det er også udgivelse med overordentlig voldsom dynamik, men jeg har faktisk ikke givet det et forsøg endnu. Ingen populærmusik kommer overhovedet i nærheden af den dynamik, så det kan jeg godt leve med til 99,9% af min musiklytning.

Dine højttalere har en følsomhed på 88dB/1W, ikke? Så piller vi 3dB af toppen, det er stadig 19dB headroom på en 2x50W forstærker, og så er der sikkert endda lidt mere luft end det.

Nu ved jeg jo ikke hvor højt du spiller derhjemme, men hvis du normalt spiller over 95-100dB, så bør du overveje en større forstærker, men allerførst nogle større og mere følsomme højttalere.

Og hvis du skal ud og købe en forstærker, så vil jeg foreslå en med peak-metre på fronten. De kan være meget oplysende for hvor meget effekt man rent faktisk gør brug af.


Redigeret af HenrikStevn - 22-December-2015 kl. 12:50
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1495
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2015 kl. 13:10
Du skal regne med at bas stærk musik kræver meget mere effekt for at lyde rent og ukomprimeret

Det derfor ikke udsædvanligt at små aktive subwoofer har op til 400watt de store gode fra 400 og op og de rigtig vilde subwoofer 1000watt og op

Mine højtaler er opgivet til 89 db... ved ikke hvor højt jeg spiller, min samsung note 3 er ikke istand til at måle lydtryk over 93 db og det er under 4 watt (i teorien) men så alligevel ikke for er sikker på når min mobil viser op til 93 db  at det er pga begrænsninger i min mobils mikrofon.

For at kunne spille over 90 db i følge min mobil skal volume knappen op omkring kl 12

I teorien burde max lydtryk være omkring 106db

Hvordan for du 50 watt til 19db når 3 db er trukket fra?   50 watt er +17 db hvis den rent faktisk kan nå op på 100 watt i spidserne  er forstærkerens max effekt +20 db (106-109db eller med 3db fra så man ikke skal presse det til grænsen og der med risiko  for forvrængning så det 103-106db)
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3772
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2015 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:




Der tager du fejl en lille forstærker forvrænger oftere end en stor og netop forvrængning kan nemmere ødelægge en højtaler end en større forstærker der spiller højere.


<p style="color: rgb63, 63, 63; font-family: Arial; font-size: medium; line-height: normal;">And what many of us don't realize until we hear it, is that clean undistorted loud sound often does not sound that "loud." The key here is that in most or our home listening, there are small amounts of distortion caused by a lack of dynamic headroom (but more on that next month). It's the distortion that makes it sound "loud" in a domestic setting. To remove those distortions and increase dynamic headroom relates to even more power. We've become accustomed to accepting some distortion with our reproduced music, because all amplifier's distortion ratings gradually increase as they approach their output limits or slightly clip the audio signals. When that happens, we turn down the volume, because distortion starts to intrude on our listening pleasure, and it sounds "too loud."

<p style="color: rgb63, 63, 63; font-family: Arial; font-size: medium; line-height: normal;">The lesson in all this is that you can never have too much power, and that big amplifiers rarely damage speakers. Little amplifiers driven into clipping burn out speakers. In the scheme of high fidelity, that last barrier to realism is having enough power and being able to approximate real-life loudness levels.



Ja, eller du har måske nået den fysiske formåen for din højttaler, når det gælder tung bas. Problemet kan stadigvæk godt være kompression, som er ganske normalt for små højttalere, når de udsættes for voldsomme belastninger. Denne kompression vil i takt med, at du øger lydstyrken på forstærkeren, faktisk resultere i lavere lyd fra højttaleren.
En kraftig/strømstærk forstærker er altid at foretrække, med rigelige reserver og headroom, der kan vi slet ikke blive uenige.
Hvis det er et kompressionsproblem du oplever, vil en kraftigere forstærker nok give lidt mere til bassen, men din højttalers varmeudvikling bliver også større, og dermed større risiko for dele der tager varmeskade. Er det derimod en underdimensioneret forstærker, så vil alle problemer blive løst.
Et råd ville måske være, at teste, førend pengene kastes ud.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2015 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Hvordan for du 50 watt til 19db når 3 db er trukket fra?   50 watt er +17 db hvis den rent faktisk kan nå op på 100 watt i spidserne  er forstærkerens max effekt +20 db (106-109db eller med 3db fra så man ikke skal presse det til grænsen og der med risiko  for forvrængning så det 103-106db)

50W er +17dB, korrekt. Så en enkelt af dine højttalere burde kunne nå 106dB alene i et lyddødt rum ved 50W.

Men så tilføjer vi en højttaler mere (ca. +3dB) og placerer dem relativt tæt på en væg i et rum der er væsentligt mere 'levende' end et lyddødt testkammer (yderligere +3dB). Selvfølgelig er der så en smule tab igen hvis man er længere væk fra dem end 1 meter, men vi er stadig lidt over de 106dB. Og det er kontinuerligt, uden at medregne forstærkerens dynamiske ydelse.

Som sagt: Jeg tror det vil være oplysende hvis du kunne sætte en forstærker med peak power metre på og se hvor meget effekt du rent faktisk putter i dine højttalere. For jeg tror stadig at du løber mere ind i kompression i højttalerne, end du løber ind i overbelastning af forstærkeren.


Redigeret af HenrikStevn - 22-December-2015 kl. 13:26
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2015 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:




Det kommer jo absolut an på hvor højt man vil spille.

Hvis jeg f.eks. spiller på min Technics SU-7700 og mine JBL 4410, så snakker vi hhv. 2x50W kontinuerligt og 91dB/1W og i et nogenlunde almindeligt rum.

Et højt lydniveau for mig derhjemme er omkring 85-90dB, det vil de fleste nok betegne som ret højt.

Hvis jeg spiller ved 90dB, så har jeg plads til at peake op til ca. 108dB, og det er stadig inden for den kontinuerlige effekt min forstærker kan levere. Når vi så begynder at snakke dynamisk effekt, så er det nok ikke urealistisk at kunne ramme peaks på måske 112dB. Altså med andre ord 22dB headroom, og det er de færreste udgivelser der har så meget dynamisk spændvidde.

Muligvis kan jeg ikke spille Telarcs udgivelse af 1812-Overturen ved helt fuld lydstyrke på det anlæg, men det er også udgivelse med overordentlig voldsom dynamik, men jeg har faktisk ikke givet det et forsøg endnu. Ingen populærmusik kommer overhovedet i nærheden af den dynamik, så det kan jeg godt leve med til 99,9% af min musiklytning.


Interessant! Taler vi om CD?

M.v.h.
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1495
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2015 kl. 13:36
Har også en fornemmelse af at når en forstærker forvrænger så for det bas enheden til at bevæge sig ekstra meget og der med også på den måde kan nå sin grænse, hvor en væsentlig kraftigere forstærker gør at at der skal spille meget højere før bassen bevæger sig lige så meget som den gør når en lille forstærker forvrænger. 

Det ofte min fornemmelse når jeg b.la ser youtube videoer at netop pga af forvrængningen at en lille forstærker kan få en relativt store bas enheder til at bevæge sig meget og ikke pga forstærkeren har f.eks 400 watt pr kanal

Kan godt være 50 watt er nok men ofte skal man spille omkring 50 watt for at spille meget højt og der når man ofte grænsen hvor den forvrænger, bliver mudret i lyden,upræcis eller noget andet som en f.eks 120 watt forstærker ikke er i nærheden af hvis den skal spille 50 watt

Pointen med en stor forstærker er jo netop at man kan spille højt uden at forstærkeren skal nå op i det område hvor den mister kontrollen og begynder at blive upræcis,mudret eller ligefrem agressiv i lyden, der intet i vejen for at have 200 watt pr kanal til mellemstore reolhøjtaler, der jo ingen der bevidst spiller så højt at det tydelig forvrænger med mindre man er teenager eller bass i love you bare skal spilles på fuld knald og bagefter oploades til youtube for at imponere sine venner 


Redigeret af gasolin - 22-December-2015 kl. 13:38
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2015 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


Interessant! Taler vi om CD?

M.v.h.

Ja, den her: http://www.discogs.com/Tchaikovsky-Erich-Kunzel-Cincinnati-Pops-Orchestra-Tchaikovsky-1812/release/2375701

Det er en regulær opvisning i hvad CD-formatet kan præstere.


Redigeret af HenrikStevn - 22-December-2015 kl. 13:41
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3772
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2015 kl. 14:07
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:


Har også en fornemmelse af at når en forstærker forvrænger så for det bas enheden til at bevæge sig ekstra meget og der med også på den måde kan nå sin grænse, hvor en væsentlig kraftigere forstærker gør at at der skal spille meget højere før bassen bevæger sig lige så meget som den gør når en lille forstærker forvrænger. 

Det ofte min fornemmelse når jeg b.la ser youtube videoer at netop pga af forvrængningen at en lille forstærker kan få en relativt store bas enheder til at bevæge sig meget og ikke pga forstærkeren har f.eks 400 watt pr kanal

Kan godt være 50 watt er nok men ofte skal man spille omkring 50 watt for at spille meget højt og der når man ofte grænsen hvor den forvrænger, bliver mudret i lyden,upræcis eller noget andet som en f.eks 120 watt forstærker ikke er i nærheden af hvis den skal spille 50 watt

Pointen med en stor forstærker er jo netop at man kan spille højt uden at forstærkeren skal nå op i det område hvor den mister kontrollen og begynder at blive upræcis,mudret eller ligefrem agressiv i lyden, der intet i vejen for at have 200 watt pr kanal til mellemstore reolhøjtaler, der jo ingen der bevidst spiller så højt at det tydelig forvrænger med mindre man er teenager eller bass i love you bare skal spilles på fuld knald og bagefter oploades til youtube for at imponere sine venner 


90-95 db kan ved længere tids lytning give varige høreskader, 32 watt med din højttaler er 104 db i runde tal.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 22>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu