recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forstærker? Noob her..
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForstærker? Noob her..

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jacob LC Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Emne: Forstærker? Noob her..
    Sendt: 05-Januar-2006 kl. 19:05
Heysa alle i kloge hifi hoveder
 
Jeg står i et problem!! Jeg kan ikke finde ud af hvilken forstærker jeg skal have til mit anlæg.
 
Jeg har to "små" pioneer højtalere til at stå på 120 WattRMS
og to store gulv højtalere.. Jamo X3M..
 
Hvilken forstærker skal jeg have fat i for at den kan spille dem op? og jeg har faktisk også to 10" basser stående i en kasse som kunne være nice at få sluttet til, forstærkeren må i hvert fald gerne kunne have plads til en subwoofer, hvis jeg nu får løst tila t slutte sådan en til..
 
værelset er 20 km2, Jeg ved ikke om en subwoofer er nødvendig, men kunne være fedt at få lidt mere bass i, så skal vi ikke sige jeg har tænkt mig at tilslutte de 2x 10"..
 
Jeg hører alt fra techno med bass i til rock (d.a.d metallica og meget mere), så er det meningen jeg vil tilslutte det til et fjernsyn når sådan et er indkøbt, og til computeren, så bassen skal have to udgange eller hvad det hedder :P en til computeren og en til et TV.
 
Det kunne være fedt med sorround, men ikke en nødvendighed.
 
For pengepungen skal jo også kunne række til det, lyd kvaliteten behøves ikke være helt tiptop, da det mest er til at blive fyret af osv..
 
Håber der er en venlig sjæl der vil hjælpe mig..
 
På forhånd tak!
Til top
Ghia Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-November-2005
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 150
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2006 kl. 19:44
Siden du nu har 4(5) høyttalere, ville det vel være mest interessant med en surroundreceiver ?
Hva du bør kjøpe er litt avhengig av spesifikasjonene på høyttalerne...er de lettdrevne, kan det gjerne klare seg med litt mindre muskler. Jamo er generelt ikke spesielt lettdrevne, og krever noe kraft for å spille bra. Jeg kjenner ikke specifikasjonene på dine, så det hadde vært greit å vite før man eventuelt anbefaler noen forsterker/receiver.

Hvilken prisklasse hadde du tenkt deg ?
| Panasonic TX-P50V10E | Onkyo TX-NR807B | Panasonic DMP-BD60   | DLS R-series |
| Nordost/BlueJeans/Monster cables |
Til top
jacob LC Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2006 kl. 20:27
Mange tak, nu har jeg fundet mine højtalere frem.. på mine to store jamo stor der:
 
Jamo X3M 8:
long term power: 150W
short term power: 200W
 
Impedance: 4ohm
 
 
pioneer S-a600V:
music power (din): 120W
PuiSSance music (din) : 120W
Impedance: 6 ohm..
 
 
Flere oplysninger? prisen ved jeg ikke helt.. men kunne være fint hvis den kunne holdes under 5000kr..
 
 
Til top
Ghia Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-November-2005
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 150
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2006 kl. 01:24
Fant ut at disse Jamo'ene har en følsomhet på 90dB, så de er ikke super-tunge å drive....men vil nok sette pris på all den strøm du kan gi dem. Her er noen forslag til surround-receivere som vil passe godt til musikk og film, de fixer alle lydformater og med alle disse vil du være brukbart utstyrt om/når du eventuelt ønsker å oppgradere dine høyttalere.
Pioneer VSX-1015  7X150W i 6 Ohm. Litt over din pris (5588,- DKK), men fikk årets EISA-award i hjemmekinoreceiver-klassen.

Marantz SR5600  7X90W i 8 Ohm.  På tilbud nå til 3999,-DKK

Pioneer VSX915  7X100W i 8 Ohm. Tilbud nå til 3295,-DKK

Yamaha RX-V557  6X90W i 8 Ohm. Kvalitetsreceiver til  bare 3249,-DKK

Denon AVR-2106  7X90W i 8 Ohm. Velrenommert og velutstyrt til 4499,-DKK

Yamaha RX-V757  7X100W i 8 Ohm.  Meget bra kraft til 3999,-DKK

Ellers finnes også JVC RX-D701 akkurat nu på felleskjøp til 5499,-DKK inkl. levering, noe du kan lese mere om her.
Det finnes mange flere, fra Onkyo, Harman Kardon, Rotel og lignende, men de nevnte er prisverdige og kapable saker. Håper det hjelper.






 

Redigeret af Ghia
| Panasonic TX-P50V10E | Onkyo TX-NR807B | Panasonic DMP-BD60   | DLS R-series |
| Nordost/BlueJeans/Monster cables |
Til top
Skovtrold Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 111
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2006 kl. 08:14

Hmm, jeg er ikke sikker på at de højttalere er store nok til at spille en stue på 20 kvadratkilometer op......

Undskyld, kunne ikke lade være

JVC DR-MH300   JVC RX-D701   B&W MT20   JVC LT-32X70
Til top
Ghia Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-November-2005
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 150
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2006 kl. 10:19
Såvidt jeg husker, er det 1 ting de frontene gjør godt : spille høyt ! Men 20 kvadratkilometer blir kanskje litt mye... heheheh
| Panasonic TX-P50V10E | Onkyo TX-NR807B | Panasonic DMP-BD60   | DLS R-series |
| Nordost/BlueJeans/Monster cables |
Til top
jacob LC Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2006 kl. 14:33
Jeg må så meddele jeg at mit værelse kun er 14.5m2..
Til top
Moef Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 909
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2006 kl. 16:55
Generelt kan man sige om højtalere / forstærkere - jo større forstærker, jo bedre lyd ved høj styrke, og mindre chancer for at brænde HT enheder af.
Det er klip forvrængning som ødelægger højtalerene, eller kontinuerlig meget kraftig styrke, som overgår tilladte HT effekter, her vil spolen til sidst smelte.

En lille forstærker vil starte med at forvrænge meget hurtigere end en stor, og dine højtalere vil være meget mere udsatte for at krudte af.

Men til dit lille værelse, så vil 30-50 watt være rigeligt, medmindre i er ved at lave et mindre diskotek.

Generelt kan man også sige, at du ikke skal spille meget højere end kl. 2 stilling på dit volume potmeter (her yder din forstærker maks). Alt udover vil blot være et forvrænget signal.


Mvh. Moef
Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit

Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard
Til top
jacob LC Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2006 kl. 17:22
Moef: okay
 
Tjah mindre diskotek.. nu kan jeg godt lide at spille lidt meget højt en gang imellem, og da jeg kun er 16 år bliver der jo også en gang imellem holdt lidt fester.. og jeg har planer op at købe et større tv, så man kunne få en rigtig god filmoplevelse ud af det med god sorround lyd osv.
 
Jeg er lidt forelsket i den første Pioneer VSX-1015, den er godt nok dyr når man kun har et fritidsjob, men kunne jo være herre nice.
 
Men hvad siger du/i? skal jeg ofre så mange penge på en forstærker? eller har i andre forslag?
 
Og lige til sidst, mange tak for den venlighed man oplever her inde, dejligt forum.
Til top
Ghia Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-November-2005
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 150
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2006 kl. 19:32
De receivere det er linket til, vil nok i praksis levere en kraft på 30-50 Watt (som Moef nevner) i flerkanalsdrift.

Velger du Pioneer's VSX-1015 vil du være godt forberedt til en TV-oppgradering...men hvor mye du vil "ofre" er opp til deg selv..


Redigeret af Ghia
| Panasonic TX-P50V10E | Onkyo TX-NR807B | Panasonic DMP-BD60   | DLS R-series |
| Nordost/BlueJeans/Monster cables |
Til top
Moef Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 909
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2006 kl. 19:38
Jeg kender ikke meget, for at sige ingenting til receivere. Umiddelbart udfra hvad jeg alligevel har kikket lidt på, så ville jeg selv nok nappe en Pioneer som du selv er inde på. Jeg tror på, at Pioneer er godt kram, og man får meget for sine penge. Og design mæssigt ser det også fornuftigt ud.

En jeg kender købte en Pioneer Receiver model Pioneer VSX D814 via Pixmania for ca. 2400 kr. Han sparede vidst 1000 kr. på den, end hvis den skulle købes i DK. I dag hedder modellen vidst nok noget med D-815, men koster det samme. Vi snakker her 100 watt på 5-6 kanaler, dolby digital m. 5-6 kanaler.

Men der er jo også den fede nye JVC 701 model. Super lækre, men koster noget mere :)

Mvh. Moef


Redigeret af Moef
Core 2 quad Q6600, 4GB DDR2 ram, 2 x Seagate 7200x10 400gb HD, WinXP pro + SP3, win7 64bit

Samsung LE40C755, Sony HX-910/1010/1020, Sony Vegas / DVD Architect, VirtualDub, Womble MPEG wizard
Til top
Ghia Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-November-2005
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 150
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2006 kl. 20:10
Noe som ofte glemmes her, er at en høyttalers impedanse er nominell, ikke en 'fast' verdi. En høyttaler som er oppgitt til 8 Ohms impedanse, kan utmerket godt dippe ned godt under 4 Ohm under drift. Dette kan kun høyttalerens impedansekurve fortelle.
Dessuten har høyttalerens følsomhet minst like mye å si for hvor tung lasten er å drive for forsterkeren. Enkelt sagt : Har den lav følsomhet, trenger den mer kraft for å spille på et visst volum. Dermed er sjansene for å skade høyttalerne mye større.
| Panasonic TX-P50V10E | Onkyo TX-NR807B | Panasonic DMP-BD60   | DLS R-series |
| Nordost/BlueJeans/Monster cables |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu