recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forstærker + Projektor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forstærker + Projektor

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
DavidHimself Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 117
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DavidHimself Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2014 kl. 11:15
Valg af forstærker og projektor afhænger af:
hvor langt der er til lærredet
Hvor stort et billede projektoren skal levere
budget
højttalere
forventninger til billede og lydkvalitet
etc

Men skal jeg personligt komme med et godt bud inden for et "rimeligt budget" (ja, hvem fanden bestemmer hvad det er ;) ) så kunne det være:

BenQ W1070
Jeg synes personligt og helt subjektiv at det er en fed projektor til prisen!

Nu ved jeg ikke om du rent faktisk mener forstærker, eller tænker mere receiver - jeg vælger at tage udgangspunkt i receiver :)

Pioneer VSX-923
Alt efter højttaler (naturligvis) vil 923'eren være en glimrende receiver hvis du spørger mig. Det er en receiver i den billigere end, og den vil den bære prag af hvad angår... skal vi sige... overskud. Til gengæld er den smart, og vil gøre sig glimrende i de fleste almindelig dødelige menneskers setup :)
Til top
Kasper Jensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Marts-2007
Point: 536
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2014 kl. 16:32
Ejer en W1070 og er tilfreds. Døjer ikke med regnbueeffekten, skarpt billede - dog larmer den mere end de dyrere projektorer, hvilket også er en faktor du skal huske.
Havde ikke valgt en W1070 til under 10k, hvis det var min primære TV/FILM kilde.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2014 kl. 18:29
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

En projektor i 6-10.000 kr. vil tilfredsstille langt de fleste, og hvis man så efter et halvt års tid har fundet ud af, at man gerne vil have noget bedre, kan man skifte, uden at det koster en bondegård, og så er de projektorer, der er kommet på markedet jo også blevet billigere og bedre.

Efter et halvt år? Nej, de er ikke blevet væsentligt billigere og de er ikke blevet bedre af at være på markedet i et halvt år. Det er bare spild af 6-10.000 kroner.

Nu har jeg altså ikke spildt mine penge, da jeg solgte Optomaen til 200 kr. mere, end jeg havde givet for den, og Epsonen havde jeg i godt 2 år med 5100 timer på bagen, og den blev solgt for 4.500 kr., med en næsten ny pære, så den har faktisk kun kostet det, som en pære nu koster, da jeg gav 7.000 kr. for den...
Jeg vil påstå, at 95 % af familien Danmark, kan leve med en projektor i stil med BenQ 1070 eller Epson TW 3200 og få en rigtig god oplevelse med den.
De står standard bedre end de fleste LCD-skærme, der står rundt om i stuerne.
Hvis man så finder interessen og behovet senere, kan man investere mere, og selvfølgelig få et bedre billede til følge, og som jeg skrev tidligere, så er der STOR chance for, at der i mellemtiden er kommet en ny og bedre model på markedet til billigere penge...
Jeg kender flere, der har købt en projektor, for så kun at bruge den 200-300 timer om året.
Det synes jeg er spild af penge, hvis man har ofret i ti-tusindvis af kroner på noget, man troede man ville bruge mere...
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12405
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2014 kl. 18:47

Jeg vil påstå, at 95 % af familien Danmark, kan leve med en projektor i stil med BenQ 1070 eller Epson TW 3200 og få en rigtig god oplevelse med den.

Det er de sidste 5% der huserer herinde.

Hvis man så finder interessen og behovet senere, kan man investere mere, og selvfølgelig få et bedre billede til følge, og som jeg skrev tidligere, så er der STOR chance for, at der i mellemtiden er kommet en ny og bedre model på markedet til billigere penge...

Ikke på det halve år du lagde ud med at skrive om...

Jeg kan kun gentage, at jeg ikke forstår hvorfor man absolut skal starte med noget dårligt. OP lagde ud med et rimeligt fleksibelt budget, som jeg forstod det, så hvorfor insistere på at han skal købe noget allerhøjest middelmådigt, når der måske er penge til noget der rent faktisk er godt?

Igen støder vi på en underlig modstand overfor det der er bedre end middelmådigt. At man finder den på et entusiastforum er virkelig spøjst. Hvorfor f*nden dog opfordre folk til at købe noget dårligere end der er penge til? Er det fordi andre ikke må have noget bedre end det man selv havde råd til?

Redigeret af Naiera - 21-Februar-2014 kl. 18:58
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2014 kl. 20:42
Jeg går altid efter det bedste køb til pengene, uanset om penge er en parameter eller ej.
Det er min overbevisning, at det IKKE kun er entusiaster, der læser indlæg i dette forum, og jeg har endnu ikke oplevet en person, der ikke er blevet imponeret over at se en opstilling med en projektor af nyere dato, der ikke koster over 10.000 kr..
Jeg levede selv med en Epson TW 3200 i lige godt 2 år, og vil faktisk sige, at jeg var lige så glad for den, som min nye projektor, der koster 3-4 gange så meget, selv om der er STOR forskel på billedkvaliteten, så synes jeg på ingen måde, at min gamle opstilling var middelmådig, i forhold til det billede, som næsten alle andre i min omgangskreds lever med til daglig.
Jeg er af den opfattelse, at det er filmen man sætter sig ned og ser, der burde være centrum for opmærksomheden, og at man ikke bruger tiden på at spotte efter fejl i billedet.
Jeg synes, at min opstilling giver mig en bedre oplevelse end når jeg går i biografen, og det har jeg endnu en person til gode, der vil hævde det modsatte.
Jeg kan nævne, at min Epson nu har fundet et nyt hjem, hvor de lige har oplagt en video på FB, hvor hele familien og ungerne nyder det gode billede (Deres og min opfattelse), mens de nyder en sodavand og popcorn...
Til din orientering, så har jeg nu anlæg for et godt stykke over 100.000 kr., som jeg ikke betragter som middelmådigt, da jeg ikke kender andre i min normale omgangskreds, der har noget der bare nærmer sig det, med mindre de er B&O fans, så NEJ, jeg køber det, som jeg synes , giver en værdig forbedring for pengene, og ikke blot for at kunne blære mig med, at være entusiast.
Jeg har ingen som helst modstand mod noget, der er bedre end middelmådigt, tværtimod, men jeg sætter en ære i, at vejlede folk i, hvor de får mest for deres kroner, og det ville være direkte dumt, at investere en hulens masse penge i noget, som man måske alligevel hurtigt mister interessen for, da man så er 100 % sikker på, at miste en masse penge.
Jeg er ikke fan af noget bestemt mærke, eller siger som dig, at JVC bare er det bedste.
Jeg kan oplyse, at Hifi-Klubben i Esbjerg skiftede deres 3 år gamle JVC (Kan ikke huske nøjagtig modelnummer, men en af 7erne), der dengang kostede 70.000 kr., med en Sony til 25.000 kr., og den slog den gamle i alt bortset fra sort-niveauet, der var lidt bedre på JVCén, så der kan sagtens ske store forbedringer, også blot på 6 mdr., når der kommer nye modeller...

Redigeret af Supergris - 21-Februar-2014 kl. 21:02
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2014 kl. 21:33

Jeg er af den opfattelse, at det er filmen man sætter sig ned og ser, der burde være centrum for opmærksomheden, og at man ikke bruger tiden på at spotte efter fejl i billedet.

Jeg er sjovt nok af samme opfattelse, og det er derfor jeg presser lidt på for bedre hardware end der normalt bliver anbefalet. Især når pengene er der.

Mit setup består af et godt lærred og en god projektor, og så er det hele gennemkalibreret så hatten passer. Jeg bruger netop ikke tiden på at spotte fejl, for der er ikke noget videre åbenlyst at komme efter, fordi skidtet er så relativt godt. Jo bedre hardware, jo nemmere kan man bare sætte sig ned og nyde film.

Hertil skal man selvfølgelig også føje kompetent opsætning/kalibrering, for det dur jo ikke at man sidder og skruer på indstillingerne hele tiden.

Det er nærmere Blu-ray'ens billedkvalitet jeg studerer lidt, som f.eks. lige nu, hvor jeg er midt i Thirteen Days, som er lidt blød i det.

Sim2 og Runco er i øvrigt, med langt de fleste af deres modeller, meget bedre end JVC. Alle produkterne har fordele og ulemper, men på rå billedkvalitet findes der selvfølgelig tonsvis af (dyrere) projektorer, som efterlader JVC i støvet.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2014 kl. 21:37

Jeg kan oplyse, at Hifi-Klubben i Esbjerg skiftede deres 3 år gamle JVC (Kan ikke huske nøjagtig modelnummer, men en af 7erne), der dengang kostede 70.000 kr., med en Sony til 25.000 kr., og den slog den gamle i alt bortset fra sort-niveauet, der var lidt bedre på JVCén, så der kan sagtens ske store forbedringer, også blot på 6 mdr., når der kommer nye modeller...

Det er useriøst at du blander seks måneder og tre år sammen på den måde. Der sker ikke kæmpestore landevindinger på seks måneder. Hverken på tv eller projektormarkedet. Hvis du køber en JVC X35 (eller en Sony HW55) i dag, så er den ikke på Lars Tyndskids mark om seks måneder. Det er noget vås at påstå noget i den retning.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2014 kl. 22:49
Det er korrekt, men der kan sagtens komme en opdateret udgave til billigere penge. F.eks. fik jeg en HW 55 til 25.000 kr., hvorimod jeg skulle have betalt omkring 30.000 kr. for den tidligere model HW 50, hvis jeg havde købt den et par måneder før HW 55 blev lanceret.
Elektronik vil fortsætte med at udvikle sig og blive billigere og som regel bedre, så jo længere man kan vente, jo bedre og billigere produkt, er man som regel sikker på at få (Desværre vil forbrugerne have billigere og billigere produkter, så der skal spares nogle steder)...
Dette skal forstås i den sammenhæng, at du påstod, at man smed 6.000-10.000 kr. ud af vinduet, hvis man købte en billigere projektor til en start.
Den brugte projektor vil stadig have en værdi, og en dyrere projektor vil have mistet mere i værdi i samme periode, så hvis man 6 mdr. senere har besluttet sig for, at opgradere, vil den model man beslutter sig for, sikkert være både bedre og billigere.
I mellemtiden har du haft en god chance til at vurdere projektor-verdenen, så du har større chance for at ramme den projektor, der passer bedst til dit rum og din økonomi.
Og som skrevet tidligere leverer en projektor til under 10.000 kr. stadig et fuldt ud acceptabelt billede i min og en masse andres øjne (også os, der ikke er millionærer, og hvor budgettet betyder noget).

Dit råd er: "Køb noget dyrt kvalitet med det samme."

Mit råd er: "Køb en lidt billigere, men stadig god projektor til en start. Find så ud af, om det er noget du har lyst til at bruge din tid på.
Hvis du så senere finder ud af, at du vil investere mere, har du ikke mistet så meget på dit begynder-udstyr, og du vil højst sandsynligt få en bedre projektor end den, du havde kig på fra starten, da der sikkert er kommet noget nyt, bedre og billigere. samtidig er du blevet nogle erfaringer rigere, som du kan bruge, til at vælge den helt rigtige til dit behov og pengepung."

Redigeret af Supergris - 21-Februar-2014 kl. 23:24
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2014 kl. 03:44

Dit råd er: "Køb noget dyrt kvalitet med det samme."

Hvis man har råd og vil have kvalitet er det her det eneste der giver mening... At starte med noget dårligt er bare spild af tid og penge.

Man kunne også sidde med noget middelmådigt i fem år, og blive ved med at vente på nye og bedre projektorer. Der kommer ALTID noget nyt og bedre på et tidspunkt, uanset om man laver skyggedukker på væggen med en lommelygte eller sidder med en rar projektor til 30k.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2014 kl. 03:48
Og så er det i øvrigt sjovt som jeg fik fuldstændig ret, i mit første indlæg her i tråden. Der skal altid komme nogen og sige, at man ikke behøver noget godt, hvis man aldrig har haft projektor før. Som om det er farligt at starte med en god projektor.
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Point: 2369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2014 kl. 06:36

Jeg tror der er rigtig mange af dem der kan klare sig med en projektor til under 10.000 kr. der læser med herinde. Ellers var der nok ikke solgt så mange i den prisklasse.
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2014 kl. 16:36

Øhhh, nej, der er nogle af brugerne som er i blandt de 5%, men der er masser som er ude efter en okay løsning.

Ikke på det halve år du lagde ud med at skrive om...

Jeg kan kun gentage, at jeg ikke forstår hvorfor man absolut skal starte med noget dårligt. OP lagde ud med et rimeligt fleksibelt budget, som jeg forstod det, så hvorfor insistere på at han skal købe noget allerhøjest middelmådigt, når der måske er penge til noget der rent faktisk er godt?

Fordi nogle finder ud af de ikke gider projektor alligevel. så er det trods alt bedre at miste et par tusinde end +10K.

Igen støder vi på en underlig modstand overfor det der er bedre end middelmådigt. At man finder den på et entusiastforum er virkelig spøjst. Hvorfor f*nden dog opfordre folk til at købe noget dårligere end der er penge til? Er det fordi andre ikke må have noget bedre end det man selv havde råd til?
Næ. det der pisser os "middelmådige" af, er når folk køber "highend" og så nedgøre os med mindre kostbart udstyr.

Synes det er fint du har fundet en rigtig god løsning til dit behov. Men derfor behøver du ikke se ned på andre som vælger anderledes.
Min totale hjemmbiograf koster ca. det samme, som nogle giver for projekter og lærred alene. Men jeg er ovenud tilfreds og vil hellere have min hjemmebiograf end en dyr projekt/lærred løsning i stuen.
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu