|
Forstærker til cerwin vega V-12F |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
mbm1 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Januar-2005 Status: Offline Point: 2047 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 11-April-2014 kl. 22:49 |
Har lige erhvervet med nogle Cerwin Vega V-12F spm har følgende specs:
10-300W, 98 db, 8 ohm. Planen med købet er de skal bruges ved festlige lejligheder. Har fundet min gamle Yamaha RX-V640 (85W, 8 ohm) frem og sat på. Udfra specs. Ser yamahaen jo noget sløv ud. Vil det være tilrådeligt at anskaffe mig en kraftigere forstærker? Har kun kort spillet "max" som jeg fornemmer ligger når min forstærker er skruet op omkring -15-10 db. Over -10 db begynder det at gå "galt". Det lyder ikke rent rent længere. Kan min forstærker og for den sags skyld højtalerne klare vedvarigt belastning på ovenævnte niveau. Eller bør højtalerne få noget mere at leve af? En ny powerforstærker er jo ikke så dyre. Eks en t.amp E800 (350W, 8 ohm). Hvad synes i ? |
|
![]() |
|
bruger udmeldt 23 ![]() -- ![]() Oprettet: 25-December-2010 Status: Offline Point: 2017 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Når det ikke lyder godt - skru ned. Men ved fester skal man vel regne med, at gæsterne også kan finde på at give den gas. Selv om du siger til dem, at de ikke må dreje på knappen - du ved, når alkohol går ind...
Så en anden forstærker, end den "sløve", vil nok være at foretrække.
|
|
![]() |
|
mbm1 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Januar-2005 Status: Offline Point: 2047 |
Ja præcis.. Men hvad sker der hvis en ny forstærker også spiller max.. Altså så med 300-350W til højtalerne?
Er det "bedre" end max med kun 80W ? |
|
![]() |
|
bruger udmeldt 23 ![]() -- ![]() Oprettet: 25-December-2010 Status: Offline Point: 2017 |
Jeg vil mene, at når det passer bedre sammen, så vil det hele bedre kunne holde til belastningen i længere tid, men her må andre nok byde ind med deres viden...
|
|
![]() |
|
Dev ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 01-Februar-2014 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 19 |
Du kan sagtens brænde højttalerne af med din nuværende forstærker, for et stykke tid før det desideret lyder dårligt, har den nået sit max og begynder at forvrænger. Når lyden bliver forvrænget, bliver den firkantet, i stedet for sinus kurvet, og får højttaleren det længe nok, så dør delerfilter og enheder. mht. råd om hvilken forstærker du skal vælge i stedet for, så vil en srømstærk 2x100watt være fin, men watt på forstærkere er nogle gange forvirende, da de ikke nødvendigvis siger noget om, hvor højt og godt den spiller. f.eks. kan din nuværende ikke "styre" de store enheder ret godt, da den simpelthent ikke er kraftig nok til at hive membranen den anden vej, og det resulterer i en uklar og mudret bas, og skinger diskant. Men til noget festivitas, så find en lidt bedre forstærker, gerne omkring de 100watt, og hør om ikke det er nok. Du kan i princippet sætte 2000watt PA forstærker på, det spiller den bare bedre af, men du skal sef. ikke skrue helt op så ;)
|
|
![]() |
|
Hvad vil strømstærk 100 W sige ?
Er min Yamaha en strømsvag 85 W ? |
|
![]() |
|
Ok tjekkede lige det er en 740 er jeg har. Kan nu huske jeg valgte den i sin tid over 640'eren pga 740'eren havde noget gods i sig.
Specs hedder min. rms output 90W 8 ohm. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |