recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forstærker til HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForstærker til HTPC

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ziphnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 306
Direkte link til dette indlæg Emne: Forstærker til HTPC
    Sendt: 30-December-2006 kl. 22:46
Hej,

Jeg har en HTPC herhjemme som jeg bruger til at se/optage TV og spille musik og DVD'er.

HTPC'en har ikke andet end et integreret lydkort som i øjeblikket er forbundet analogt til end gammel forstærker og mit HDTV(via en simpel splitter).

Jeg har problemer på TV'et med at lyden er meget lav fra PC'en ifht de andre input (TV'et tillader lyd offsets per input, men selv med max. på PC inputtet, er DVB-T lyden MEGET højere), og jeg skal også skrue alt for højt op på forstærkeren for at lyden er 'normal'.

Jeg vil gerne have en opstilling hvor computeren er forbundet direkte til forstærkeren, og forstærkeren til TV'et samt et sæt højtalere(som helst skal kunne bruges både til at afspille musik samt til at lege hjemmebiograf).

Min HTPC har digtale lydudgange som jeg gerne ville benytte mig af. Jeg aner desværre intet om hifi/lyd (men en masse om computere), men ifølge specfikationerne er de:

"1 x Optical + 1 x Coaxial S/PDIF Output"

Jeg skal altså bruge en forstærker/receiver (eller hvad fanden det hedder ;) med SPDIF indgang, der ikke forårsager forsinkelse i lyden.

Derudover HADER jeg at bruge mange fjernbetjeninger, så jeg kunne godt tænke mig at den havde mulighed for automatisk at gå i standby når der ikke er noget input hvis det overhovedet er muligt. Alternativt kunne jeg sætte den på en USB-elskinne så den tændte og slukkede med HTPC'en, men så skal den altså tænde med de samme indstillinger som den slukkede med :)

Derudover skal jeg jo så også have nogle højtalere (helst nogen der ikke fylder for meget i bredden).

Jeg er ikke nogen hifi-'nørd' og totalt tonedøv, men jeg vil gerne have noget der er af rimelig kvalitet.

Som sagt så ved jeg ikke rigtig noget om dette, så derfor håbede jeg at der var nogen der kunne give mig et skub i den rigtige retning samt måske komme med et par forslag.

Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2007 kl. 11:54

Hej Ziphnor

Jeg vil anbefale dig en AV receiver med HDMI passthru, (ikke nødvendigt med opskalering af signaler). Samtidig skal den kunne smide den digitale lyd modtaget fra HDMI (hvis nu du tilslutter en DVD med HDMI eksempelvis) ud på dine tilsluttede højttalere, istedet for bare at sende lyden videre til dit TV.
Du kan ikke få en ny AV receiver der IKKE har digitale indgange, oftest både coaxial og optiske, med mulighed for at tildele lyden til dit tilsluttede udstyr. 
Jeg har en Onkyo TX SR 674, den er go, men kig eventuelt på cnet.com, de har en masse reviews. Jeg tror du skal regne med din USB løsning for at få slukket receiveren. Højttalere har jeg heller ikke forstand på, men er blevet anbefalet Argon fra HIFI klubben.
Held og lykke

 

Til top
ziphnor Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 306
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2007 kl. 17:02
Tak for svaret.

Kan man stole på at receiveren holder fingerne fra videosignalet? Jeg outputter 1280x720 til mit 1280x720 fjernsyn, så der skal helst ikke pilles ved noget , inkl. forsøg på at 'forbedre' billedet.

Men det vil ellers sige at jeg kunne tilslutte DVI->HDMI + SPDIF til recieveren og så få HDMI ud i den anden ende MED lyden fra SPDIF samt lyden fra SPDIF analogt til højtalerne? Det ville egentlig være meget rart at kunne fjerne de analoge lydkabler til TV'et (jeg er slet ikke interesseret i at tilslutte andre apparater, min HTPC klarer det hele):
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2007 kl. 20:48

Ja, video signalerne bliver bare videreført via HDMI, nogle receivere insisterer på at upscalere signalerne til HD signaler, jeg har aldrig fundet ud af hvad man skulle få ud af det, et dårligt billede bliver vel ikke bedre af at bliver opskaleret, og fjernsynet vil jo alligevel skalere billedet, så det kommer vel an på om fjernsynet eller receiveren gør det bedste arbejde med det. Du kan IKKE få lyden over i dit HDMI output kabel medmindre den allerede er der i input kablet. Der skal du enten vente til du kan få et kombineret grafik/lydkort eller en DVD afspiller eller settop box som kan.
Men hvis du har en HTPC, og du får den koblet på en AV receiver, så skal du vel heller ikke have lyden over til dit fjernsyn?, hvorfor dog det?

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2007 kl. 21:28

Spørgsmålet er om det kunne være en ide at have to lydsystemer i en HTPC?

Det ene er koblet til TV-et og det andet er koblet til en  5.1  forstærker.

Altså dvs. man starter en HTPC-program/player konfigureret med med hver sit lyd-system. (eller laver noget swap af konfigurering).

Logitech laver, synes jeg,  f.eks. nogle udmærket 5.1 forstærker oven i købet med trådløs sidehøjtralere. Det er det, der lidt nedladdent kaldes PC-højtalere... 

Denne forstærker kan kobles enten analog eller digitalt. Som altid ved sammenkobling af forbrugerelektronik og HTPC-er kan de samme ting gøres begge steder,   i dette tilfælde volumeregulering, som så ikke alene kan styres fra HTPC-en...

Din ide med at kombinere forstærker og TV-højtaler kunne jo princpielt lade sig gøre ved at betragte 5.1 som 3 stereforstærkere og lade forstæreren tage sig af center/sub og sidehøjtalere, mens TV-et tog sig af  højre/venstre kanal. Der bliver lidt rod med volumenregulering, mens ellers må det kunne lade sig gøre.... (forudsat analog udgang)

 

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2007 kl. 21:37
tjaee måske, jeg mener bare, receiveren skal jo være tændt for at få billede på fjernsynet, og dermed er lyden jo tilgængelig, hvis ellers der er skruet op, og der er tilsluttet højttalere til den - og hvad er så argumentet for at lyden også skal til fjernsynet?
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2007 kl. 21:46

#ridderdk. Du har ret, den holder ikke...

Så er der vel kun to muligheder.

1) Altid via forstærker, TV-højtalere bruges bare ikke (det jeg selv bruger)

2) To lydsystemer, hvis man kan lave en fornuftig omskiftning mellem dem og helst kombineret med noget automatiseret tænd/sluk af forstærker/TV.

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu