recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forstærkervalg: to ens, eller to forskellige?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forstærkervalg: to ens, eller to forskellige?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2015 kl. 21:09
Ja der er sgu mange ting der lige skal passe sammen, men du må nok hellere låne en med hjem og høre.

Hvordan fandt du frem til de højttalere som du har valgt og hvem forhandler dem?
Til top
Ole-T. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 21-Januar-2015
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole-T. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2015 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af Denraretiger Denraretiger skrev:

Ja der er sgu mange ting der lige skal passe sammen, men du må nok hellere låne en med hjem og høre.
Ja, det er jo nok det det hele ender med. Det vil jo i givet fald blive en hyggelig eftermiddag med en masse blandede forsøg Tongue

Hvordan fandt du frem til de højttalere som du har valgt og hvem forhandler dem?

Jeg købte dem af en ven, som netop gør det i lydinstallationer. Hans firma solgte dem til mig.
Han har dem installeret i sit eget hus, og der lyder de ret godt og rimeligt overbevisende til, at jeg besluttede mig for at købe dem. Kombinationen af god lyd og diskret opsætning, sammenkoblet med at jeg netop var i gang med at renovere loftet, var det der gjorde udslaget.

Jeg ved godt, at et par fine og større højttalere, ville kunne give bedre lyd, men det er jo flere aspekter der skal tilgodeses Big smile Og de små tests jeg har kunnet lave indtil nu, viser allerede, at disse lyder bedre, end de Beolab 4000, jeg havde hængende for 14 dage siden (det er i øvrigt derfra, at jeg har min Sonos Connect i overskud).
Til top
Ole-T. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole-T. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2015 kl. 21:30

Hey
[...]
Med 326eren kan du koble det korrekt sammen og får Subudgang og en tand mere power hvilket de højttalere sagtens kan bruge.

Og nu også lige for, at jeg kan lære lidt mere vedr. det rent tekniske Wink
Hvordan vurderer du, at højttalerne sagtens kan bruge en tand mere power? Kan det læses ud fra de specs jeg har vist, og i så fald hvordan?

Mvh.
  Ole
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2015 kl. 21:51
Gør jeg ud fra at de har en relativt lav følsomhed samt det er en 3 vejs konstruktion med en 8" bas. Det og så sammenlignet med mit eget setup pt samt en lang række tidligere anlæg med NAD; 3020, 302, 906 og 2x214/114.

Andre må meget gerne rette mig hvis jeg tager fejl.

Mvh Emil
Til top
Ole-T. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole-T. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2015 kl. 22:40
For at forvirre mig selv endnu mere, har jeg også haft kig på NAD C356BEE. Den kan jo tilsluttes til to sæt højttalere, og i så fald, ville jeg altså nøjes med en enkelt forstærker og naturligvis derfor også kun en enkelt Sonos Connect, som jeg jo allerede har.

Prismæssigt vil jeg stadig kunne holde mig til budgettet Smile

Sælgerens vurdering var, at jeg samlet set vil få mere for pengene, ved at købe to mindre forstærkere (fx 2 gange NAD C316BEE) og sætte dem til hver sit sæt højttalere end hvis jeg køber en enkelt forstærker (fx NAD C356BEE) med udgange til to sæt højttalere, og sætter denne til at spille til to sæt højttalere.

Hvad siger I? Giver det mening? Generelt set er NAD C356BEE vel en endnu bedre forstærker?

Det oplagte kompromis jeg så vil skulle tage, er at acceptere, at hele rummet vil være en enkelt Sonos Zone og derfor vil jeg ikke kunne skrue ned for lyden i den ene ende, men vil altid have lyd i hele rummet.
De to zoner vil være hhv. i køkken-delen og i spisebords-delen.

Om det er et reelt behov, har jeg svært ved at svare på - og jeg tænker at jeg først er helt sikker, når vi begynder at bruge lyden i rummet....
Er der nogle af jer, der har været gennem lign. overvejelser?

Mvh.
  Ole

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19681
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2015 kl. 23:52
Hvordan har du tænkt dig at styre volumen på de to forstærkere?

I det hele taget syntes jeg måske det er lidt overkill med to "fine" forstærkere, i forhold til en lille tre eller firekanals effektforstærker og så en sonos eller to direkte i "røven" af den.

Den her eksempelvis vil vippe dig totalt bagover i forhold til to små NAD forstærkere:
http://www.dba.dk/rotel-power-amplifier/id-1012924145/

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2015 kl. 00:04
Hvor stort er det rum og er der nogen form for afskærmning for ellers tror jeg aldrig det vil blive brugt i to zoner.

Klaus

Ret sikker på det ville blive med 2 x Connect hvis det blev aktuelt.
Den Rotel giver vel kun mulighed for en samlet zone, men med masser af overskud.

Redigeret af Denraretiger - 27-Januar-2015 kl. 00:06
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2015 kl. 00:29

Den Rotel giver vel kun mulighed for en samlet zone, men med masser af overskud.

Det er en femkanals forstærker, så der er til 2x stereo og 1x mono....

Klaus
Til top
Ole-T. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole-T. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2015 kl. 07:28

Hvor stort er det rum og er der nogen form for afskærmning for ellers tror jeg aldrig det vil blive brugt i to zoner.

Klaus

Ret sikker på det ville blive med 2 x Connect hvis det blev aktuelt.

Netop. Det ville i givet fald blive med 2 x Connect. Og formålet vil kun være, at kunne variere lydniveauet i hver del.
Rummet er ikke større end ca 50 kvm, men det er dog inddelt i en køkken-del og en spisebords-del.

Mvh.
  Ole
Til top
Ole-T. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole-T. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2015 kl. 07:34
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvordan har du tænkt dig at styre volumen på de to forstærkere?

I det hele taget syntes jeg måske det er lidt overkill med to "fine" forstærkere, i forhold til en lille tre eller firekanals effektforstærker og så en sonos eller to direkte i "røven" af den.

Den her eksempelvis vil vippe dig totalt bagover i forhold til to små NAD forstærkere:
http://www.dba.dk/rotel-power-amplifier/id-1012924145/

Klaus

Tak for idéen. Oprindeligt havde jeg også en fire kanals effektforstærker i tankerne. Fx en NAD C245BEE. Da jeg selv foreslog den til sælgeren i butikken, afskrev han den med, at det ikke gav mening (ikke kunne lade sig gøre) med en Sonos Connect. Ved eftertanke er jeg dog blevet i tvivl, om vi lige i den forbindelse måske talte lidt forbi hinanden.

Min oprindelige tanke var ellers, at jeg ville få mest for pengene ved at købe en effektforstærker. Det eneste jeg har brug for, er jo netop at få god lyd fra min Sonos. Alle andre indgange vil være overflødige.

Mvh.
  Ole
Til top
Ole-T. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole-T. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2015 kl. 08:47
Og nu jeg alligevel har bragt NAD C356BEE på banen.
Jeg har fundet en demomodel inkl. DAC-modul til 4.200,-
Vil det være et godt køb i denne sammenhæng? (der er også en udgave uden DAC-modul til 4.000,-).

(og ja, med denne vil jeg jo kun at have en enkelt Sonos zone i rummet - men hvis lyden generelt er bedre, og ellers vil fylde rummet godt op, så kan det også være, at det vil være rigtig godt).

Rent lydmæssigt, hvis vi nu holder os til en zone, kan man så sige noget om, hvad der umiddelbart vil give bedst lyd:
 - 2 stk 326
 - 1 stk 356

1 stk 356 er jo billigere end 2 stk 326.

/Ole

Redigeret af Ole-T. - 27-Januar-2015 kl. 08:58
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2015 kl. 13:44
Hvis du vil køre digitalt ud af sonos, må du ikke lave volumenregulering på sonos, da du så "ødelægger" lyden.

Klaus
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu