|
Fortrydelsesret på bærbar/nettop? |
Besvar |
Forfatter | ||
strandvasker
Guld medlem Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2409 |
Emne: Fortrydelsesret på bærbar/nettop? Sendt: 16-Marts-2010 kl. 14:13 |
|
Når man køber en bærbar eller nettop får man typisk en windows version bundlet med. Fortrydelsesretten for varer købt via nettet er 14 dage, forudsat at varen leveres tilbage i væsentlig samme stand. Der er et par undtagelser der bla. omhandler software der er pakket ud og taget i brug, men hvordan fungerer det i forhold til en bærbar eller nettop med preloadet software?
Hvornår forsvinder min fortrydelsesret/hvornår anses varen ikke længere at være i væsentligt samme stand? 1) Jeg modtager min bærbar, tænder for den, hører at den støjer mere end jeg gider og jeg slukker den derfor igen, helt uden nogensinde at have tastet noget. Herefter returnerer jeg maskinen. 2) Jeg modtager min bærbar, tænder for den, den preloadede windows spørger hvad jeg hedder, hvad jeg ønsker som kodeord og om jeg vil have windows på dansk eller engelsk. Jeg svarer på spørgsmålene og maskinen installerer windows efter mine ønsker. Den medfølgende cdrom, licensaftale og serienummer forbliver i ubrudt plastik. Jeg surfer lidt på nettet, men synes efter et par dages brug at skærmen er lige lovligt lille og jeg ønsker derfor at returnere maskinen. 3) Samme som 2'eren, men jeg har afinstalleret den medfølgende anti-virus software og installeret et antivirus program jeg synes bedre om. 4) Jeg har formatteret harddisken og installeret linux på maskinen da jeg foretrækker linux frem for windows. Skærmen viser sig at være lige lille nok, så jeg ønsker at returnere maskinen. Posen med windows cd, serinummer og licensaftale er ubrudt. Maskinen returneres naturligvis med alle kabler og dimser, original emballage, uden skrammer og den slags. Spørgsmålet er altså, hvor langt må jeg gå i forhold til den pre-loadede software inden firmaet kan nægte at modtage maskinen retur eller lave nedslag i det beløb der tilbagebetales? |
||
SLETTET_20120103
-- Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
Sendt: 16-Marts-2010 kl. 14:27 | |
Jeg mener at have læst, så hæng mig ikke op på det, at lige så snart du har foretaget nogen indstillinger i windows, så har du taget hul på softwaren.
Så ifølge dét, så kan du kun få den byttet ved 1). |
||
Aspagilus
Guld medlem Oprettet: 30-December-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 543 |
Sendt: 16-Marts-2010 kl. 14:34 | |
Forbrug.dk's regler om returnering ved E-handel
Der står ikke just noget om hvis en vare er blevet taget i brug, men har hørt at en butik er i sin ret til at afvise en vare der har brudt emballage, hvilket computer der er taget i brug hører ind under. Så det er vist bare at du piller den ud af original kassen der er nok til at gøre at din returret forsvinder. |
||
strandvasker
Guld medlem Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2409 |
Sendt: 16-Marts-2010 kl. 15:27 | |
Det er ikke korrekt, de kan ikke afvise din fortrydelsesret blot fordi du har pakket varen ud, med mindre der er tale om forseglede ting som fx. musik cd'er, dvd'er og forseglede softwarepakker. Undtagelserne er garanteret for at du ikke kan bestille musik, film og software, rippe en kopi og aflevere dem tilbage bagefter. Forbrugeraftaleloven http://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1843 siger bl.a.:
Du har altså lov at benytte din returret blot varen leveres tilbage i væsentligt samme stand og mændge, dvs. forretningen kan ikke nægte at tage varen tilbage indenfor de 14 dage bare fordi du har haft varen ude af papkassen. Selv hvis den bærbare slipper fra dig under udpakning og får en tur på gulvet kan de ikke nægte at tage den retur, kun hvis det er sket under uagtsomhed eller manglende omsorg, fx sket mens du jonglerede med den bærbare eller gav den til din schäferhund.. Stk 3 siger at hvis forretningen udtrykkeligt gør opmærksom på det har forretningen lov til at undtage varer som forseglede lyd- og billedeoptagelser samt edbprogrammer. Det samme gælder varer hvor det er åbenbart at brugen medfører en formindskelse af salgsværdien. Altså, som jeg læser det skal forretningen som minimum erklære at de tager forbehold for brugen af returretten hvis den bærbare er taget i brug. De fleste forretninger har den der med musik, video og software stående i deres betingelser, men jeg har endnu ikke set nogen der specifikt skriver noget om bærbare. Tvivlsspørgsmålet i mit tilfælde er altså om det at tænde en bærbar og afprøve den bundlede software svarer til at bryde forseglingen på et pc spil? Stk 3 snakker specifikt om forseglet software og et preload der ligger på en bærbar er vel ikke forseglet? |
||
Brixen
Guld medlem Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6676 |
Sendt: 16-Marts-2010 kl. 15:57 | |
Det letteste er vel at sætte maskinen tilbage til start. Det kan man gøre på bl.a. lenovo, og så bør der ikke være problemer med at returnere. Der er i hvert fald ikke hos Komplett.dk |
||
Venlig hilsen
KB |
||
Cyberguyen
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
Sendt: 16-Marts-2010 kl. 16:14 | |
Den maskine man leverer tilbage skal være i samme stand som modtaget.
Man må godt tage windows i brug, hvis man man fjerner eksempelvis antivirus i windows skal man lægge det ind igen så maskinen fremstår i samme stand som da den blev taget i brug. En maskine hvor windows er skiftet ud med et andet system fremstår ikke i samme stand som modtaget. Emballage på medleveret software må som udgangspunkt ikke brydes hvis maskinen ønskes tilbageleveret, medmindre andet er aftalt. Købeloven giver forbrugeren 14 dage til at afprøve en vare bestilt over internettet, fordi man ikke er istand til at købe varen som beset. Køber skal selv stå for omkostninger ved returnering af varen og sælger skal tilbagebetale varens pris samt evt. forsendelses og administrationsomkostninger i forbindelse med selve købet. |
||
thor-thor
Guld medlem Oprettet: 05-Marts-2008 Status: Offline Point: 1924 |
Sendt: 16-Marts-2010 kl. 21:26 | |
Du må afprøve den som beskrevet i nr. 2.
Du kan selvfølgelig også installere andet, men det er nok smart at aflevere den med samme "pakke" installeret, som da den ankom....
|
||
Kvaaen
Bruger Oprettet: 25-November-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 118 |
Sendt: 18-Marts-2010 kl. 15:36 | |
windows licens baseret. Og der står vist på emballagen at den ikke må brydes for så forsvinder ens returret? Af samme grund.
Men det er så vidt jeg husker :-P
|
||
Mvh.
Anders Nielsen |
||
strandvasker
Sendt: 18-Marts-2010 kl. 18:27 | |
Okay, det virker rimeligt nok. Problemet er bare at preloaden stiller nogle spørgsmål første gang man tænder maskinen, men efterfølgende spæner den direkte i windows, det er altså svært som forbruger at levere den "jomfruelig" tilbage på den måde. Jeg ved at det før i tiden var normalt at distributøren installerede preloads og i nogle tilfælde var det sågar forhandlerne der gjorde det. De havde sådan nogle preload skiver der lige skulle en tur i drevet, så var maskinen preloadet med windows beregnet til vores breddegrader. Jeg vil umiddelbart tro at det stadig fungerer på den måde, ejer nummer 2 af en returneret nettop/bærbar kan næppe være tilfreds med et brugt preload, så mon ikke forhandleren enten selv, eller via en tur til distributøreren, skovler et frisk preload på? Hvis det er tilfældet er det jo i princippet ligegyldigt hvordan softwaren har været brugt, når blot windows serienummeret ikke er blevet registreret, efter en tur gennem "preloaderen" er indholdet af disken igen som ab fabrik. Nå, hvad forhandleren gør efter maskinen kommer retur er jo ikke så væsentligt i forhold til vores fortrydelsesret, så jeg vil lade det blive ved spekulationerne.. |
||
Stefan V
Guld medlem Oprettet: 16-April-2008 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 698 |
Sendt: 18-Marts-2010 kl. 18:32 | |
Problematikken ligger i at man kan tage licensnøglen til windows og misbruge den, også selvom den ikke har været tændt. Derfor er der mange butikker der slet ikke ombytter hvis emballagen er brudt. På mange kasser er der en forsejling hvor der står at returretten ryger hvis man bryder den.
|
||
Med Venlig Hilsen
Stefan |
||
strandvasker
Sendt: 18-Marts-2010 kl. 20:53 | |
Spørgsmålet er så om det holder vand i forhold til lovgivningen at stille sådan et krav? Vi har 14 dages fortrydelsesret ved handel over nettet fordi vi ikke har mulighed for at se og afprøve varen i forretningen inden vi køber den. Hvis forretningen erklærer at papkassen ikke må åbnes, så har vi jo stadig ikke mulighed for at se og afprøve varen, så jeg tror ikke forretningen får held med at håndhæve sådan et krav. Hvis forretningen er urolig for der snydes med licensnøglen så kan de jo pakke software og serienummer i uigennemsigtig plastik. |
||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |