recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Byg egen server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Byg egen server

 Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
Klaus.S Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2010
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Byg egen server
    Sendt: 04-December-2015 kl. 07:53

Hej Alle,

 

Jeg håber på lidt hjælpe til at samle min egen server. For mig at se får man en del mere for pengene ved selv at samle frem for at købe en NAS.

Mere power og nemmere at udvide med flere hdd løbende.

 

Skal bruges til film, billeder og musik lager. Streamer film til stuen via Nvidia Shield med Kodi. Passer godt nok ikke helt lige pt. bruger jeg min gamle Dune HD, da HD lyd ikke er klar til Kodi endnu.

Børnenes værelser tænker jeg måske Plex og så caste det op på deres skærm. Så kræver jo nok transcoding.

Med mindre andre har en bedre ide end Plex :-)

Skal gerne kunne streame mere end en film af gangen

 

Software tænker jeg Freenas andre ideer er mere end velkommen.

Styresystem bliver Windows

 

Jeg er dog lidt på bare bund når det kommer til hardware sammensætningen.

Har et nyt Samsung EVO 850 SSD 250 GB drev liggende. Så det skal jeg ikke investere i.

 

Kabinet havde jeg et af disse to i tankerne (plads er ikke et problem)

Fractal Design Define R5 - masser af hdd plads. (fordel at det muligvis er mere støjsvag end Node 804?)

Fractal Design Node 804 - masser af hdd plads.

 

Herfra håber jeg i kan hjælpe mig.

Strømforsyning?

Bundkort? (kan man få med nok sats porte i forhold til hdd plads i kabinet?)

CPU?

Ram?

 

Prisen håber jeg på kan holdes på 3.000 - 3.500 (uden styresystem og lagrings HDD), men koster den rigtige sammensætning mere så klares det også. 

Til top
Boost Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-September-2008
Sted: Hedehusene
Status: Offline
Point: 271
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Boost Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af Klaus.S Klaus.S skrev:

Software tænker jeg Freenas andre ideer er mere end velkommen.

Styresystem bliver Windows

FreeNAS er så vidt jeg ved et styresystem i sig selv.
Så med mindre du tænker at køre Windows og så virtualisere FreeNAS, så kan du ikke bruge Windows.
Panasonic TX-P50ST50Y
openElec 5.08 på Lenovo M83 tiny
Yamaha RX-V473
Til top
Jakabov Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Vodskov
Status: Offline
Point: 1330
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakabov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 09:56
Drop evt. Plex på børneværelserne og køb et par Amazon Fire TV sticks og sideload dem med Kodi. 300 kr. inkl. fjernbetjening, det bliver ikke nemmere. :-)
Til top
Klaus.S Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2010
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 12:47
@ Boost, så meget havde jeg ikke tjekket op på det endnu, men er jo kun dejligt, så e der ingen udgift til Windows. 

@ Jakabov, tak for rådet, det vil jeg se på med det samme :-)
Til top
Jakabov Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Vodskov
Status: Offline
Point: 1330
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakabov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 13:18
Var så lidt, jeg er ihvertfald meget tilfreds med min. :-) Vær dog obs på at den ikke kan købes herhjemme, du skal fx have fat i en ved Mediamarkt/Saturn eller noget i den dur. Jeg fandt dog min på dba så man kan være heldig. 
Til top
Dorf Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 663
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 21:22
Hej Klaus
Er du kommet videre mht. det hardware og software du skal bruge?
Tænkte at opgradere min synology ved at købe en ny men kan godt se fordelen i at bygge sin egen.
Du må gerne opdatere tråden med den opsætning du finder frem til, og om det fungerer tilfredsstillende.

Til top
Klaus.S Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2010
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 21:29
Hej,

Nej er ikke kommet videre endnu.

Håber stadig lige nogen vil give en hjælpende hånd
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 21:42
Oprindeligt skrevet af Klaus.S Klaus.S skrev:

Håber stadig lige nogen vil give en hjælpende hånd
Ta' en gammel computer og installer nogle forskellige typer software på den og se hvilke som passer bedst til dine behov.
Undervejs vil du også lære de færdigheder, som du senere skal benytte for at få et fornuftigt system op og spille.

Man kan desværre ikke bare hoppe fra a til z uden at lære de mellemliggende trin.

Dem som ønsker at hoppe fra a til z vil ofte få det bedste resultat ved at købe en Synology eller Qnap NAS.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Dorf Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 663
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 21:48
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Ta' en gammel computer og installer nogle forskellige typer software på den og se hvilke som passer bedst til dine behov.
Undervejs vil du også lære de færdigheder, som du senere skal benytte for at få et fornuftigt system op og spille.

Man kan desværre ikke bare hoppe fra a til z uden at lære de mellemliggende trin.

Dem som ønsker at hoppe fra a til z vil ofte få det bedste resultat ved at købe en Synology eller Qnap NAS.

Ok men hvis man ikke ejer en gammel maskine, og alligevel gerne vil kaste sig ud i det, hvad vil du anbefale af bundkort, CPU, strømforsyning? Den skulle også gerne være så strømbesparende som muligt.


Redigeret af Dorf - 04-December-2015 kl. 21:48
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af Dorf Dorf skrev:

Ok men hvis man ikke ejer en gammel maskine, og alligevel gerne vil kaste sig ud i det, hvad vil du anbefale af bundkort, CPU, strømforsyning? Den skulle også gerne være så strømbesparende som muligt.
Du gør det efter min mening i omvendt rækkefølge.
Find ud af hvilke behov du har og om det kan dækkes af den softwarepakke du ønsker at køre.

Hvis du vil køre FreeNAS, så tag en standard computer og installer FreeNAS på en USB stik og se om den er til at finde rundt i.

Jeg har lige kigget 10 minutter på www.freenas.org og hvis du ikke har bygget nogen som helst pc før, så er jeg næsten sikker på at du kommer til kort.

Det kan godt være at du kan få det til at køre, men kan du få CPU til at skrue ned for ressourcer og hvordan sætter du Wake On-LAN korrekt op i BIOS?
Hvad sker der den dag din disk får en fejl og står af. Kan du selv skifte disken og få genskabt dine data.
Hvad hvis det er system disken som står af, kan du få dine data ud selv?

Der er rigtigt mange ting som fordrer visse IT kundskaber og jeg kunne godt se mig selv springe bøvlet over og vælge en nem løsning.

Jeg har selv en NAS som kører Windows med en hardware raid controller. Men den byggede jeg som et forsknings projekt på mit arbejde, hvor vi havde behov for en stabil standard enhed der skal køre 24/7 og gemme data meget billigt.

Det endte derfor med en Intel Atom CPU og en Dell PERC6i controller med isoleringstape på nogle af PCI forbindelserne, for at kunne boote.
Lagerpladsen er 8 x 2 TB diske i RAID6 som giver lige over 10 TB og prisen var ca. 1 kr. pr. GB.
Det hele er samlet i Fractal Design Define kabinet, da dette kabinet i den gamle version kunne ligge på siden i et rack skab.
Dem er der blevet bygget nogle stykker og de giver aldrig problemer - den første blev taget i brug i august 2010.


Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af Klaus.S Klaus.S skrev:

Jeg håber på lidt hjælpe til at samle min egen server. For mig at se får man en del mere for pengene ved selv at samle frem for at købe en NAS.

Mere power og nemmere at udvide med flere hdd løbende.

God ide. Du får en masse frihed ved at bygge selv og prismæssigt plejer det at kunne svare sig hvis du regner med at skulle have plads til 4 diske eller mere. 

Oprindeligt skrevet af Klaus.S Klaus.S skrev:

Skal gerne kunne streame mere end en film af gangen

Det er ikke noget problem, det kan selv den sløveste server nemt håndtere.

En rippet bluray fylder typisk omkring 30 GB og kan kopieres fra en computer til en anden på 7-8 minutter hvis du bruger en kablet gigabit forbindelse. Selve kopieringsprocessen bruger stortset ingen cpu kraft eller ram, det er netkortet der er flaskehalsen. Når du streamer blurayfilmen fra din server beder du om at få de 30 GB tilsendt i små portioner i løbet af de små to timer sådan en film varer = piece of cake. Maskinen KAN sende den til dig på 7-8 minutter, men du beder kun om at få den i løbet af de 100-110 minutter filmen varer, så det er ren slow motion set fra serverens side. 

Oprindeligt skrevet af Klaus.S Klaus.S skrev:

Software tænker jeg Freenas andre ideer er mere end velkommen.

Styresystem bliver Windows

Xpenology er også en oplagt kandidat, det er Synology's software bare beregnet til at blive puttet på hardware der ikke er Synology. Det kan køre fra en usb nøgle, er nemt at sætte op og du kan trække på al den Synology support der er at finde på nettet, foruden alle de apps der er skrevet til Synology.  

Oprindeligt skrevet af Klaus.S Klaus.S skrev:

Har et nyt Samsung EVO 850 SSD 250 GB drev liggende. Så det skal jeg ikke investere i.

I mine øjne er det spild at smide en ssd i en hjemmeserver. Hvis du havde bygget en stor databaseserver der skulle sortere i tusindvis af opslag og servicere et stort antal brugere, så er det fint med en masse ram og en ssd til at sikre det hele går hurtigt, men til en hjemmeserver der blot skal streame lidt film til en håndfuld brugere får du ingen nytte af en ssd da det er netkortet der er flaskehalsen. 

Du får meget mere glæde af ssd'en ved at putte den i din pc - når først du har sat en server op med masser af lagerplads er det oplagt at fjerne de snurrende harddiske i din pc, kyle en lydløs og hurtig ssd i og gemme de data der fylder for meget på serveren.

Oprindeligt skrevet af Klaus.S Klaus.S skrev:

Kabinet havde jeg et af disse to i tankerne (plads er ikke et problem)

Fractal Design Define R5 - masser af hdd plads. (fordel at det muligvis er mere støjsvag end Node 804?)

Fractal Design Node 804 - masser af hdd plads.

Fine kabinetter begge to, men det med det støjsvage er relativt ligegyldigt efterhånden som du fylder dem op med larmende harddiske. Din server kommer til at "larme", sådan er det bare, heldigvis kan du smide den ud i bryggerset/ned i kælderen. Om cpu køleren er low noise eller ej er ikke det der gør en forskel, forkusér i stedet på at få køling til dine diske.

Oprindeligt skrevet af Klaus.S Klaus.S skrev:

Strømforsyning?

Køb en der er mindst kobber/80plus certificeret. En billig strømforsyning laver alt for meget varme, hvilket er noget skrald i et kabinet der i forvejen har 5-7 varme harddiske. En 80plus'er spilder max. 20% energi på varme, det er bedre for elregningen, bedre for kølingen i din server og så er det generelt bare en god ide at have en kvalitetsstrømforsyning i en server.

Oprindeligt skrevet af Klaus.S Klaus.S skrev:

Bundkort? (kan man få med nok sats porte i forhold til hdd plads i kabinet?)

Kig fx. på asrock c2550d4i bundkort, superfedt bundkort til en server. 12 sata porte betyder at du kan fylde kabinettet op med diske. 3 stk gigabit netkort, hvoraf det ene kan bruges som management port, det vil sige at bundkortet giver dig adgang til en webside hvor du kan tænde/slukke/reboote og lave biosopsætninger selv om maskinen er slukket. Hvis du kan planer om at have skærm og tastatur tilkoblet serveren er management ret ligegyldigt, men hvis du har puttet maskinen på loftet uden skærm og taster er det fedt at kunne fjernstyre den under opstart.

Bundkortet har simpelthen en intern webserver kørende hvor du kan få mulighed for at se maskinen boote op, trykke på delete/f1 for at komme ind i bios, se eventuelle fejlbeskeder under opstart og alt det du normalt skal have en skærm på maskinen for at kunne.

Oprindeligt skrevet af Klaus.S Klaus.S skrev:

CPU?

Hvis den bare skal opbevare filer og streame har du ikke brug for ret meget cpu power. Hvis den skal kunne transcode film om til andre formater kan det være en pointe med fx. en i3'er.

Oprindeligt skrevet af Klaus.S Klaus.S skrev:

Ram?

Der er ikke brug for ret meget ram for at opbevare filer og kunne streame dem, så det afhænger primært af hvad dit styresystem har brug for. 

Oprindeligt skrevet af Klaus.S Klaus.S skrev:

Prisen håber jeg på kan holdes på 3.000 - 3.500 (uden styresystem og lagrings HDD), men koster den rigtige sammensætning mere så klares det også. 

Det er et rimeligt fornuftigt budget.

Har du for øvrigt kigget på HP's microserver serie? For 1800 kroner kan du få en http://www.edbpriser.dk/server/hpe-proliant-microserver-gen8-entry-id-11540820.aspx?q=microserver og et usb stick på et par GB til fx. xpenology, så har du en køreklar "Synology" nas med plads til 4 diske, hotplug og hele svineriet. 



Redigeret af strandvasker - 05-December-2015 kl. 14:13
Til top
BaSsE_- Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BaSsE_- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 18:55
Til det budget så kan du bare købe denne nas her
Qnap TS-451

den kan det du søger.. Og er et gennemtestet produkt.
BaSsE_-
Samsung - Yamaha RX-A1010 - Optoma HD20 - Pioneer BDP-150 - MED600X3D - Højtalere & Sub er Diy -
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu