|
OLED-spørgsmål |
Besvar |
Forfatter | |
Brian E
Bruger Oprettet: 01-Februar-2006 Status: Offline Point: 236 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 04-November-2022 kl. 10:08 |
Jeg har nu anskaffet mig en Sonos Arc + sub, og for at få det optimale ud af det, skal jeg have skiftet TV'et også.
Jeg har altid været overbevist om, at det næste primære TV i huset skulle været OLED, men jeg er kommet i tvivl af følgende årsager:
Vi har levet fint med både billige og dyre Samsung LCD-skærme i årevis, og jeg vil hellere købe et nyt LCD-TV og fortsætte med de begrænsninger, det giver, end blive irriteret over ovenstående på daglig basis.
|
|
kim.t
Guld medlem Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3839 |
Funktioner
Tak(0)
|
Dune vises vel i Dolby Vision - som har sin egen profil. Den har du garanteret ikke pillet i
|
|
|
|
Rasmus Larsen
Guld medlem FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4571 |
Funktioner
Tak(0)
|
Enig med Kim. Du har garanteret kigget på Dolby Vision-billedprofil med motion smoothing. Sådan er Dolby Vision som udgangspunkt indstillet i Philips TV.
Du skal huske at åbne menuen med billedindstillinger på TV'et tre gange og indstille særskilt. Når det kører i SDR, når det kører i HDR10 og når det kører i Dolby Vision. Jeg ser sport på OLED TV hver uge, mest fodbold, og dimming-algoritmen generer mig ikke. Visuelt slår den ikke igennem i synlig grad. Det er på et LG OLED TV.
Redigeret af Rasmus Larsen - 04-November-2022 kl. 11:01 |
|
TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
|
Munch
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4664 |
Funktioner
Tak(0)
|
For at få det optimale billede på Oled TV, kan det betale sig at få det prof. Kalibreret. Ellers kan man opleve et unaturligt billede når indstillingerne er taget fra Nettet og ikke passer til eget TV.
|
|
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
|
Brian E
Funktioner
Tak(0)
|
Tak for svar. Så er LG i hvert fald en mulighed. Nogen med Panasonic eller Philips OLED, der har erfaringer med at se sport på dem? Også gerne ishockey, hvor jeg tænker den hvide is kan være en udfordring.
|
|
Rasmus Larsen
Guld medlem FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4571 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det må være forklaringen. Dolby Vision forårsager ikke soap opera-effekt, ej heller OLED. Kun billedindstillinger. |
|
|
|
Brian E
Funktioner
Tak(0)
|
Er dimming algoritmerne blevet bedre i de nyere modeller? Jeg kan da huske, at jeg har læst mange indlæg om LG, hvor folk har beklaget sig over det ved almindelig fodbold-kigning.
|
|
Rasmus Larsen
Funktioner
Tak(0)
|
Det er to særskilte ting, bare for ikke at blande dem sammen. OLED-panelet / kredsløbet har en maksimal effekt, som det kan trække og fordi strømforbruget hænger sammen med lysstyrken i selv-emitterende skærme såsom OLED, så vil en helt hvid skærm blive dæmpet mest. Hvis f.eks. 50% af billedet er lyst, så falder den maksimale lysstyrke også. Vi tager målinger på det i alle vores TV-anmeldelser på Flatpanels (se 'Målinger' afsnittet). Den er blevet mindre aggressiv for et par år tilbage, men hvis du vil have noget, der dimmer mindre, så kig på QD-OLED. De er dyrere.
|
|
|
|
Brian E
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg er med på den forskel, og det er udelukkende dimmingen under sport, jeg er bekymret for.
Prisforskellen op til QD-OLED er for stor, til at de er i spil, så det bliver enten OLED eller LCD, men ud fra dine kommentarer tænker jeg, at jeg prøver OLED. Der kommer sikkert et tilbud til black friday, og så er der jo fodboldkampe nok at teste på under VM. Desværre må jeg nøjes med 65", for det er nok ikke en supergod idé at lade TV'et stå foran en tændt brændeovn :-). Det tror jeg i øvrigt også, konen vil protestere ganske voldsomt mod.
|
|
Mr. Claude
Guld medlem Oprettet: 09-Marts-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 1128 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg er stadig VOLDSOMT glad for mit Sony AF8 65". Absolut INTET at udsætte på billedet. INTET! Ser alt muligt og meget fodbold. Er indstillet efter Rting´s test. Står på spot on dejligt! :-D Håber det holder evigt!
Kan selvfølgelig kun anbefale Sony. Aldrig set Pana. Aldrig kunne lide Philips. LG hakkede ved panorering. Så Sony´s ry for billede behandling, kvalitet/holdbarhed tests gjorde udfaldet for mig og har jeg nævnt jeg er GLAD!?!?! |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |