recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg NAS til hjemmebrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketValg NAS til hjemmebrug

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
onki Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 12-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Emne: Valg NAS til hjemmebrug
    Sendt: 04-September-2011 kl. 18:12
Hej. Jeg kan se der er en del brugere der har forstand på nas-servere her. Jeg har forgæves forsøgt at finde en på edbpriser.dk, og har også set på en netgear i elgiganten. Den fra elgiganten syntes jeg mest virker som en ekstern harddisk på netværk (jeg tager muligvis fejl).
Håber i kan hjælpe mig.

Jeg er mest interesseret i en enhed med mindst to diske.
Nogle gode harddiske.
Skal kunne bruges til printserver.
Gerne en masse video og audio streaming.
backupfunktion.

Jeg har set der findes nogle nas, hvor der er en funktion hvor man kan lave et ghost lignende image af computeren.

Pris, tjaa gætter selv på at en af nogenlunde kvalitet nok koster omkring 3.500kr
Til top
onki Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2011 kl. 19:57
Hvis jeg vælger denne.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=qnap&sp=all&pid=4751298

Er der så nogle bestemte diske jeg skal vælge? Skal helst være klippestabile
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2011 kl. 21:34
Klippestabile diske - så vælger du enterprise diske fra QNAPs liste på deres hjemmeside.

Venlig hilsen
KB
Til top
onki Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2011 kl. 21:48
Ved du hvor jeg finder denne liste?
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2011 kl. 21:55
http://www.qnap.com/pro_compatibility.asp

Venlig hilsen
KB
Til top
onki Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2011 kl. 22:03
Tak.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2011 kl. 22:14
Som et godt alternativ kunne også være synology, de vil begge kunne løse opgaven, prøv evt kig på deres respektive hjemmesider, der er en livedemo af deres administrationssoftware.. Jeg selv har både qnap og synology, og for hjemmebrugeren syntes jeg at synology virker nemmest... Desforuden syntes jeg deres photostation er formidabel til ens foto.
Mvh

René
Til top
onki Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2011 kl. 22:28
Jeg er helt rundt på gulvet. Er en DS211 i samme klasse som QNAP ts-412 bare med to diske, mod fire i qnap'en. Får jeg en bedre nas ved at købe synology'en?

Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1253
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2011 kl. 07:57
Oprindeligt skrevet af onki onki skrev:

Jeg er helt rundt på gulvet. Er en DS211 i samme klasse som QNAP ts-412 bare med to diske, mod fire i qnap'en. Får jeg en bedre nas ved at købe synology'en?

Du kan jo altid købe dig fattig, men hvad er det du skal bruge NAS'en til? Som jeg ser det i første post er det primært til fil-lager (ingen server-brug) og print-server. Det kan alle QNAP og Synologys, og selve fil-lager delen kræver ikke mange ressourcer.

Hvis ikke du kører kablet, vil du alligevel ikke kunne mærke forskel på overførselshastighed, idet dit netværk vil sætte begrænsningerne.

Du skal finde ud af hvad du har af krav, skal det være 1-2-4-6-8 diske (for de fleste er 2 nok), skal den fungere som server i forskellige sammenhænge (er der her nogle specielle krav?).

Jeg vil tro at hvis dine oprindelige krav holder, så ville du faktisk kunne nøjes med en ds211J, men jeg ville nok selv vælge DS211 eller tilsvarende 2-disk QNAP.

/ask
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2011 kl. 08:17
Når man anbefaler 2 disk NAS løsninger skal man lige huske at informere om begrænsning i RAID muligheder.

2 diske giver kun mulighed for RAID 0 og 1 eller 2 "løse diske" og JBOD hvor RAID 0 og JBOD, IKKE kan anbefales at bruge hvis man ikke ved hvad man gør!

Går du op på mere end 2 diske har du mulighed for alle/flere RAID typer hvilket i min optik ville betyde at en 2 disk løsning ikke ville blive aktuel (og jeg mener heller ikke det er nok til de fleste :-)

Blot en lille info til OP, derudover vil jeg som Jacob nok skitsere hvad man har brug for af plads - hastighed - datasikkerhed (RAID) og andre muligheder (SQBX - ITUNES - Photostation - Osv.) og så vælge NAS ud fra dette.

En god side til at læse lidt om de forskellige NAS er Smallnetbuilder der har både en god NAS sektion og meget andet godt ang. netværk.

BS
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1253
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2011 kl. 08:30
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Når man anbefaler 2 disk NAS løsninger skal man lige huske at informere om begrænsning i RAID muligheder.

2 diske giver kun mulighed for RAID 0 og 1 eller 2 "løse diske" og JBOD hvor RAID 0 og JBOD, IKKE kan anbefales at bruge hvis man ikke ved hvad man gør!

OK, fair pointe.... Igen, så er det et spørgsmål om behov.

/ask
Til top
Tanaburs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-November-2008
Point: 445
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2011 kl. 09:43
Hej

Jeg købte en Readynas Ultra (Atom processor og 1 GB RAM.) m. to diske for nogle user siden, den blev suppleret m 2 stk 2 TB diske a 510 kr stykket, så var jeg oppe at køre for godt 3k alt inklusive, selv fragt.
Den har en USB 3.0 port og dobbelt gigabit kabel connection hvis ikke en skulle være nok.
Den ene disk skifter jeg om et halvt år for at mindske risikoen for sammenfald i nedbrud på begge diske (iøvrigt er der kommet en firmware update der gør at den understøtter 3TB diske nu).

Jeg bruger den til streaming, backup og squeezebox indtil videre, har ikke haft tid til at lege mere med den men der findes et hav at plugins på deres readynas forum.
på mit 1Gb netværk uploader jeg (til NAS) med 60-70 MB/sec. og downloader med godt 100 MB/s, målt med en DVD ISO fil. det er hurtigt nok til mig, jeg bruger ikke dual kabel forbindelse.
Jeg har streamet dvd ISO til 3 forskellige clienter på samme tid uden problemer, to på kabel og en via wifi.
Et medfølgende program installeres på dine computere, det overvåger de foldere du beder det om og synkroniserer tilføjelser til NAS løbende, typisk dokumenter, billeder, videoer og musik eks.

Så den kan jeg anbefale.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu