Jeg undrer mig over nogle ting vedr. sendenettet, master osv., og der er garanteret nogen herinde med en større teknisk indsigt end jeg selv, som kan besvare mine spørgsmål:
- Torsdag aften var Hadsten-senderen ude af drift nogle timer. Jeg bor i Silkeborg og modtager tv-signalet via en antenne på loftet (og Boxer-abonnement) fra Hadsten og havde således intet signal. Men DR's "nye" kanaler virkede fint og upåklageligt, dvs. Update, HD, K og Ramasjang, mens alle andre kanaler ikke havde noget signal. Hvordan kan det være, lige præcis de fire kanaler kunne modtages, når der nu stod rundt omkring på nettet, at senderen var ude af drift?
- Jeg opdagede samme aften, da jeg ledte efter andre kanaler, der måske virkede, at jeg kunne modtage TV Syd. Godt nok ikke med et optimalt signal, men dog så godt at man kunne følge med i TV2 Nyhederne. Jeg troede, at med det digitale signal var en nøjagtig indstilling af antennen meget vigtig, men hvordan kan signalet fra et sted i det sydlige Danmark så nå min antenne i Silkeborg, der tilmed peger mod nordøst? Eksempelvis Hedensted-senderen, som TV Syd bl.a. sender fra, står jo nærmest stik syd i forhold til Silkeborg.
- Sender TV2's regioner fra bestemte sendemaster? Altså er det eksempelvis kun TV2 Østjylland, der sender fra Hadsten-senderen, eller kan flere regioner godt sende fra samme sendemast, så man vil kunne modtage to forskellige regioner fra samme mast? Jeg spørger, fordi mine forældre modtager optimalt signal fra både TV2 Østjylland og TV2 Nord. Deres antenne er også rettet mod Hadsten, så de havde også problemer torsdag aften, men de kunne fint se TV2 Nord (men ikke TV2 Østjylland). Så jeg ved ikke, om det er fordi, TV2 Nord's signal var ok (ligesom DR Update m.fl.), eller fordi de modtager TV2 Nord fra en anden sendemast, ligesom jeg selv kan se TV Syd.
På forhånd tak for nogle svar, der kan gøre mig lidt klogere