|
|
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | ||||
aosis ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 08-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 35 |
![]() Sendt: 06-December-2011 kl. 20:35 |
|||
Hej recordere.
Efter at have oplevet xbmc, er jeg blevet hooked på at lave mig en lille htpc, der samtidigt kan fungere som 24/7 mediedelingscenter for hjemmets pc'ere som en nas. Hardware er der styr på, det bliver enten en lille Amd fusion-ting eller den lidt dyrere løsning med en lille intel dualcore. Noget med integreret grafik, hdmi/toslink, evt en ssd til styresystem og ellers 4-5 hdd til dvd-rips og div medier. Htpc'en skal kun bruges til Xbmc og lidt internetsurfing. Og server/nas. Jeg vil gerne kunne: -Tilgå/se/dele/åbne indholdet af harddiske på htpc'en fra de andre computere(en med win7 en anden med xp) på netværket. Og flytte filer til/fra htpc'en frit og nemt. -lade min htpc stå standby/slumre alle døgnets timer, medmindre jeg aktiverer den direkte via fjernbetjening(mce)/android remote/trådløst tastatur. Eller hvis jeg fra en af netværkets andre computere vil åbne/forsøger at tilgå en fil/hdd på htpc'en. (Wake on lan?) -spare penge og køre htpc'en på noget ubuntu/linux(hvis man kan undgå at arbejde i terminal/koder, for det lærer jeg sku aldrig) -undgå en masse svære serverprogrammer osv. Holde det så simpelt, ligetil og stabilt som muligt. Har ingen erfaring med den slags netværksopsætning, så vil egentligt bare gerne have en ide om, hvorvidt det lade sig gøre. Er der nogen som har erfaring med den slags, evt nogle eksempler på hvordan det virker i jeres hjem? måske et link til en online-guide jeg er gået glip af. |
||||
![]() |
||||
den_ ![]() Bruger ![]() Oprettet: 05-August-2007 Status: Offline Point: 128 |
![]() |
|||
umildbart behøves du ikke installere noget server software du kan i bare dele de mapper det drejer sig om også hvis du har win 7 kan du lave en hjemmegruppe mellem de forskellige computere (kontrolpanel -> netværk og internet -> hjemmegruppe -> opret hjemmegruppe)
Det er rimlig simpel at lave mellem win 7 men kan godt drille mellem win 7 og XP. angående Ubuntu kan du mig bekendt ikke slippe for terminal/koder endnu. |
||||
![]() |
||||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
![]() |
|||
Ubuntu/linux er ikke det rigtige valg for dig hvis ikke du er klar til at kaste dig ud i en læringsproces. Bid i det sure æble og brug en tusse på win 7 istedet. Fidusen ved 7'eren frem for tidligere windows versioner er, at den har dxva 2 som gør at xbmc kan bruge grafikkortets processor til at tumle videoer med.
På med en 7'er, sæt noget strømsparemode og slumredims op og sørg for at dele de mapper du vil dele med dine øvrige maskiner, så bør du være i mål.. |
||||
![]() |
||||
Der Alte ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 15-Januar-2011 Status: Offline Point: 367 |
![]() |
|||
Jeg kører selv Ubuntu på tre af mine PC'ere - og samlet åbner jeg måske terminalen 5 gange om året. Når det sker er det enten fordi jeg skal installere et "helt umuligt" program - eller fordi brug af terminalen er indlysende meget lettere, hurtigere eller mere præcis end at bruge skrivebordsmiljøet. Mht. til din HTPC i det setup, du skitserer: Drop SSD disken! Den bidrager ikke ekstra til oplevelsen. Husk også, at netværket skal være kablet, og allerhelst via Gigabit lan. Ellers er det bare med at klø på. Har selv et nogenlunde tilsvarende setup ud fra devisen keep-it-simple, og det virker fortrinligt. |
||||
![]() |
||||
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
![]() |
|||
Hvis du er smart sætter du mysql server op til at styre din database til xbmc. Med denne behøves du kun have et libary, som automatisk opdaterer dine klienter (andre med xbmc). Så kan du fx starte en film i stuen, stoppe den og så resume hvor du stoppede på en klient i soveværelset. Ellers som nævnt, del via hjemme gruppen og tilføj harddiskene på dine klienter. Om det skal være kablet er og bliver nemmest, men kan sagtens køre via trådløst også. Det stiller bare krav til du har en ordenlig router. Vi kører trådløst til 3 klienter og herhjemme fungerer det uden problemer også med full hd film.
|
||||
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
||||
![]() |
||||
Gump ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 25-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 377 |
![]() |
|||
Lige et lille spørgsmål.... Skal den stå i stuen ved siden af tv'et? Jeg tænker støj-mæssigt. 4-5 diske og køling dertil kommer måske til at larme lidt... Bare stof til eftertanke...
|
||||
![]() |
||||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
![]() |
|||
Problemet er bare at det ikke altid er "dagligdag". Jeg er selv glad for ubuntu, har brugt det et par år nu og ja, rigtigt meget af tiden er det lige ud af landevejen. Jeg synes dog det er synd at male billedet for rosenrødt og jeg vil aldrig anbefale ubuntu til en der på forhånd går i baglås over muligheden for at skulle bruge terminal. Det er lidt ligesom at drømme om en sej, gammel Volvo Amazon fordi man har set Brødrene Bisp's voldsomme Volvo. Volvofolket vil så fortælle at sådan en gammel dame er nærmest umulig at slide op, pålidelig og sagtens kan fungere som daglig befordring og ja, de har ret, jeg har selv haft et par gamle Volvoer og 99% af tiden er de nøjagtigt lige så stabile og nemme at bruge som en moderne bil. Men det er at give folk falske forhåbninger at undlade at fortælle om den sidste procent. Der opstår en dag hvor chokerkablet har rystet sig løst og du er nødt til at skrue luftfilterkassen af for at kunne spænde det fast igen. Der kommer også en dag hvor låsemekanismen i døren er frosset fast og ikke vil gribe længere, så du er nødt til lige at skille den ad og rense den. Og en dag hvor du lige må have dørsiden af for at sætte kæden til rudehejset på plads. Man behøver ikke være hardcore mekaniker, men hvis man på forhånd afskriver muligheden for at bruge en skruetrækker eller en svensknøgle, så er det bare ikke realistisk at køre Amazon - så er det i stedet noget med at lease en moderne bil med serviceaftale. Uanset om man vælger Ubuntu eller Windows så vil der indimellem opstå forhindringer. Med Windows googler man på problemet og downloader en patch eller et program der fikser tingene. Med Ubuntu googler man også, men der er ofte tale om hjælp til selvhjælp hvor man ikke får en fiks og færdig løsning men i stedet må stykke bidder af information sammen til noget der virker. Man behøver ikke være hardcore nørd, men hvis man på forhånd afskriver muligheden for at bruge terminal og lære nogle kryptiske kommandoer så er det bare ikke realistisk at køre Ubuntu. Hvis jeg skal være konkret i forhold til det setup Aosis ønsker, så installeres xbmc via et repository og det kræver nogle kommandoer i terminal. Han skal også have noget fildeling sat op via samba, der skal nørdes med config filer, mig bekendt. Måske vil han også have noget fjernbetjening sat op, så er vi igen ude i noget terminal, legen med liirc kommandoen og efterfølgende få resultatet flettet ind i xbmc's config filer. Når først det er sat op er det supernemt at bruge, indtil den dag hvor du opdaterer og xbmc har valgt at opsætningen til fjernbetjeningen skal flyttes til en anden config fil, så er det forfra igen. Ubuntu er i mine øjne en løbende indlæringsproces. Hvis ikke man er frisk på det og at der indimellem kan blive brug for at dykke ned i kryptiske kommandoer, så er Windows et bedre valg. Ja, de 99% af tiden hvor Ubuntu bare spiller er det skidenemt og skønt, men der er også den sidste 1% af tiden hvor det kræver lidt vilje og gå-på-mod at komme videre. Redigeret af strandvasker - 07-December-2011 kl. 13:01 |
||||
![]() |
||||
Psymon ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-September-2011 Status: Offline Point: 304 |
![]() |
|||
Helt enig med strandvasker!
Er du sikker på du vil have det hele i et? Vil det ikke være bedre at have en færdigbygget NAS, som kan klare din fildeling, og samtidig bruge mindre strøm end en rigtig HTPC. Dette vil også minimere brugen for at rode med fildeling i ubuntu, som godt kan være lidt tricky. Hvis du vil spare penge ved at bruge xbmc på ubuntu, så kig på de færdige løsninger, XBMC Live, OpenElec, XBMC livefreak eller Geexbox, så skulle der være minimalt legen med terminalen. Men du for nok svært ved at komme helt uden om den. |
||||
![]() |
||||
aosis ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 08-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 35 |
![]() |
|||
Ja, undskyld jeg ikke lige har givet været aktiv her idag.-har jobbet
Men altså, ja, jeg er 90% sikker på at jeg kan leve med en htpc/server i ét.-påtrods af harddisk'støj'. Forventer højst at kunne høre lidt til diskene når de er i brug, altså når der bliver flyttet filer til og fra og når der bliver navigeret og set film i xbmc. 'klienterne'? eller de andre pc'ere på netværket vil have deres egne bootdrev til alle programmer, de mest brugte filer osv. Planen er forøvrigt selv at samle et kabinet-så mener at kunne tøjle støjen:) Jeg står ikke på hælene overfor ubuntu, vil meget gerne have det til at virke på den måde og har da været lidt i terminalen men er tit løbet ind i en mur. Man mister lidt tålmodigheden med det styresystem, når man har kæmpet sig igennem copy-paste kodesprog kun for at ramme en fejl idet ens egen version ikke er 100% identisk med den venlige mand, som har skrevet guiden. :( Er så heldig at have en computer til rådighed, som jeg har leget lidt med Ubuntu 11.10 på. Installerede samba igår(det har forøvrigt en gui/grafisk klik klik, som jeg kender det fra windows) efter at ha leget lidt med det, fik jeg lavet en mappe til deling. Mappen kunne jeg se på Win 7, men ikke åbne. hm. Så prøvede jeg, udenom samba, simpelthen bare at oprette en mappe og dele den på netværket(som på windows- deling og sikkerhed-del denne mappe.) Det virker som jeg vil have det! Kan åbne flytte osv, frit mellem win 7 og ubuntu. MEN, der er ikke hul igennem til xp. -ligesom jeg heller ikke har hul igennem fra win 7 til xp. Redigeret af aosis - 07-December-2011 kl. 16:14 |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Kender det alt for godt, af samme grund købte jeg en billig netbook dengang jeg begyndte på ubuntu, så kunne jeg nørde med det når jeg havde energien og lægge den væk når jeg ikke havde.
Det kan sagtens bare være et spørgsmål om rettigheder, hvis du har oprettet mappen som user dittendatten på ubuntuen men er logget ind med et andet brugernavn eller adgangskode på win 7'eren der prøver at få kontakt. Det kan muligvis fikses med chmod på den nye mappe, jeg plejer at lave en chmod 777 indtil jeg har fået hul igennem og så efterfølgende skære lidt ned på rettighederne igen bagefter.
Prøv på xp'en at åbne "Denne Computer" og taste \\ip-nummer-på-din-ubuntuboks ind i feltet for oven. Direkte ipnumre plejer at trænge gennem hvor det der "netbios/jeg leder lige med en lommelygte i en evighed"-crap giver op. |
||||
![]() |
||||
Patriarken ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2005 Sted: Parts Unknown Status: Offline Point: 2872 |
![]() |
|||
Du skal vel bare åbne port 139 på ubuntuens firewall |
||||
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time! |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Jeg er fint tilfreds med måden det virker mellem win 7 og ubuntu. Ligemeget hvormeget jeg ellers har ændret i Samba, sidenhen, har forbindelsen mellem min delemappe på ubuntu hele tiden været tilgængelig fra win 7. Det fortæller mig at det er mere eller mindre 'out of the box', at lave en sådan forbindelse.
forsøg på XP med; start-kør-ubuntu ip-adresse -får mig ingen vegne. Forøvrigt kræver min internet-udbyder at jeg kører med automatisk ip på husets pc'ere og en fast fra router og ud. mener jeg. XP og win 7 kører i workgroup med samme navn. Kan se min XP's TVersity på win 7. patriarken-? ubuntu@Xbmc:~$ sudo ufw status [sudo] password for ubuntu: Status: inactive ubuntu@Xbmc:~$ ifconfig eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:19:66:63:8f:3f inet addr:192.168.99.2 Bcast:192.168.99.255 Mask:255.255.255.0 inet6 addr: fe80::219:66ff:fe63:8f3f/64 Scope:Link ubuntu@Xbmc:~$ sudo ufw allow proto udp to any port 139 from 192.168.99.0/24 [sudo] password for ubuntu: Regler opdateret ubuntu@Xbmc:~$ |
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |