recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HTPC - Krav om støjsvag, varmeproblemer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HTPC - Krav om støjsvag, varmeproblemer

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
lbm_ Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-April-2011
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lbm_ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: HTPC - Krav om støjsvag, varmeproblemer
    Sendt: 02-Marts-2012 kl. 00:58
Jeg lider desværre af lidt varme problemer på mit medie center, bestående af et ASUS M2AVM-HDMI bundkort, AMD x2 4800+ CPU m. Scytche Shuriken Rev.B køler, 4GB ram, Hauppauge PVR-500 TV tuner og et Asus Xonar D2X lydkort.

Når det har kørt en del timer (snakker en 4-5-6 timer) med f.eks. musik (intet CPU krævende) så lukker det ned fordi at det simpelthen bliver for varmt.

Det ligger i et alu kabinet (3R Systems HT-1100). Jeg har ingen form for udluftning i kabinettet for at minimere støjen. Jeg overvejer derfor nu om jeg skal invistere i nogen blæsere der kan sørge for lidt udluftning. Men jeg er lidt bange for at det ikke vil gøre den store forskel. Og jeg vil om ingen omstændigheder hæve støjniveauet i kabinettet.
Mediecenteret står i et tv-møbel, hvor der ikke er den helt vilde mulighed for udluftning. Har overvejet at pille bagpladen af, så der kan komme lidt luft bagtil, hvor at jeg også ville montere blæsere i kabinettet til udluftning, men er det mon nok?

Eller er det en dødsejler? I så fald overvejer jeg nyt hardware med mindre varmeudvikling, noget i3 eller i5, jeg ved dog ikke om det bliver bedre, hvis varmen stadig ikke rigtig kan komme ud?. :)

Redigeret af lbm_ - 02-Marts-2012 kl. 01:14
Til top
Psymon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-September-2011
Point: 304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Psymon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2012 kl. 07:49
Hvis du ikke kan slippe af med varmen, vil alle cpu'er danne for meget varme, da du stille og roligt bare vil varme omgivelserne op og derved hæve cpu temp. Nogle vil selvfølgelig være længere om det og er ret sikker på en i3 vil danne markant mindre varme end en ældre amd cpu.

Prøv at hive bagbeklædningen af som start, så kan du derefter smide noget blæserværk der trækker luft ud bag i kabinettet.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2012 kl. 11:29
Hvis din computer først lukker ned så længe efter, så tænkt på, hvor læidt blæser der faktisk skal til, for at holde det kørende lidt længere. Man kan få rigtig støjsvage blæsere, som faktisk kan flytte en rimelig mængde luft. Og den luft kan måske lige præcis være nok til, at din maskine ikke lukker ned pga. varme. evt. monter en blæser i bagpladen på dit tv møbel, da det som Psymon siger, sandsynligvis skyldes, at omgivelserne bliver varmet op, og derfor det tager så lang tid.
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2012 kl. 11:41
Jeg er ked af at sige at det er en dårlig løsning du har der.
Passiv køling internt i et kabinet er ikk muligt med høj effekt cpu'er, du skal MEGT langt ned OMKRING 8-12 WATT (ATom/amd e-350/450), ELLER EN I 3 UNDERCLOCKET.
Du har meget lav luft udskiftning i et alm kabinet, selv en alm i3 vil blive meget varm, løsninger:

1: et rigtigt passivt kølet kabinet, HFX eller lignende (det princip bruger jeg ALTID selv)
2: et par store 120-140mm kvalitets  blæsere i kabinettet, gerne i push pull config, ved lave omdrejninger.
3: en ultra low power cpu/chipset (chipsetet i nvidia's ION er IKKE low power)

Jeg har lavet et utal af passivt kølede systemer, alt fra mediecentre med ATOM, AMD E-350, & i3  til en intel i5 baseret server med 10Gig ethernet, med 4 stk 2TB 7200rpm HDD på en Perc6i RAID controller, HELT passivt kølet.
Stol på en gammel rotte, glem den interne passive køling.
Mvh Gigabyte

100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
gkev Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 31-Marts-2008
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gkev Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2012 kl. 11:54
Flot kabinet du har dér Gigabyte! :)
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2012 kl. 12:52
Min HTPC består af OrigenAE X11 kabinet (stort ATX kabinet).
PSU er aktivt kølet 550watt et eller andet mærke jeg ikke kan huske.
MSI 965 ATX bundkort
På bundkortet er monteret:
Gigabit LAN kort, (da onboard ikke virker), Nvidia Gforce 430GT (aktivt kølet), Floppy DTV tuner.
Jeg bruger een 500GB alm. SATA disk. Samt et DVD drev (som faktisk aldrig kører).
4GB DDR2 Ram
CPU Intel Core2Duo 6850 (3 ghz)
CPU køler er en Scrythe Ninja (et eller andet). Men blæseren der sidder på siden af køleren er IKKE monteret.
Bagerst i kabinettet sidder to stk. 80mm (eller er det 60mm) blæsere, som kører maksimalt og konstant. Der er een ekstra blæser i kabinettet som sidder under HDDén, men den er ikke sat til.
Jeg har ikke forsøgt at slukke den ene af de to blæsere bagest i kabinettet. Men det er mest af alt pga. dovenskab.

Selve hardwaren i maskinen er i sig selv noget der varmer som bare fanden. CPUén er en 65 eller 95nm CPU. Og den bliver altså varm sådan en sag.
Harddiske bliver rigtig varm
Tuner bliver varm
GFX kort bliver varm
Alt i alt nogle rigtig dårlig forudsætninger.

Alligevel lykkes det mig at holde maskinen kørende og kølig udelukkende med de 2 blæsere (3 med PSUén). Og det skyldes at CPUén og dens passive køler er monteret lige klods og op ned af både blæserne og PSUén, og på den måde ledes varmen direkte ud af kabinettet.
Det er ikke rigtigt passivt mit system, men det er heller ikke rigtigt aktivt, fordi jeg har fokuseret på, at få varmen ud af kabinettet.

Til HFX kabinetterne findes der også et upgrade-kit hvor man kan monterer en blæser, for at få varmen væk fra kabinettet, specielt i de meget varme sommerdage, hvor netop rigtig passivt kølet systemer kan få store problemer. Jeg har læst om flere som har måtte monterer disse blæsere. Dog er det tilbage i tiden, hvor det var C2D cpuére eller værre.

Jeg kunne godt gøre mit system mere støjsvagt, ved at skifte de to blæsere ud til nogle andre. Problemet med 80/60mm blæsere er, de alle støjere meget, i forhold til 120/140mm blæsere ved samme mængde luft (logisk nok).
Jeg kan fornemme mit system, når det er tændt, men det er en svag susen. Jeg er lige ved at tro, at min HDD, (som faktisk står til udskiftning) er den der larmer mest, selvom den sidder i gummiophæng.

Når jeg engang får tid, så skiftes det hele ud til et I3 eller I5 system, mini ATX/ITX med SSD og muligvis uden GFX kort i. TV-tuneren ryger nok også, da jeg aldrig bruger den. Og hvis jeg ellers kan finde et ordentligt kabinet med indbygget IR (evt. Intels CIR), så ryger det også. Denne udskiftning er med 100% fokus på strømforbrug, da det er unødigt højt i dag.

Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2012 kl. 14:07
Når der går så lang tid før den bliver for varm, så vil selv et hul i toppen af kabinetten gøre en stor forskel! Prøv at løfte låget af og se om det kan holde den kørende.
.....
Til top
lbm_ Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lbm_ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2012 kl. 16:29
Tak for inputs. Jeg vil meget gerne beholde kabinettet, da det matcher designet på HIFI anlægget. (Man har vel lov at være heldig) :).

Der er desværre kun plads til 2 stk. 80mm blæsere. En i siden, i en luftkanal, og en bagtil i denne luftkanal.
Jeg har kig på sådan noctua-nf-r8 blæser, man kan sætte en "modstand" på, så den kommer godt ned i omdrejninger. Jeg er klar over at det går lidt ud over hvor meget luft den kan flytte, men moon ikke det kan være nok? Nogen der kender den?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2012 kl. 16:44
Du kan købe en rehrostat, den kan regulere spændingen, så du ikke er fastlåst, ca 20,- på ebay

Mvh Gigabyte
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
Psymon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-September-2011
Point: 304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Psymon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2012 kl. 17:54
Ellers Zalmans fanmate2, de går til omkring 25kr herhjemme.

Hvis du er lidt handig med en ordenlig boremaskine kan du selv lave udluftning i toppen og montere en 120mm blæser der trækker luft ud derigennem, så kan du opnå så lydløs luftudtag som muligt.

Har selv lavet denne løsning (dog knap så pænt, dårlig boremaskine og dårligt bor) på mit server kabinet da den lille blæser på atom bundkortet larmede. Så en masse huller, en langsom 120mm blæser og vupti, så var der støjen væk. 
Til top
lbm_ Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lbm_ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2012 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af Psymon Psymon skrev:

Ellers Zalmans fanmate2, de går til omkring 25kr herhjemme.

Hvis du er lidt handig med en ordenlig boremaskine kan du selv lave udluftning i toppen og montere en 120mm blæser der trækker luft ud derigennem, så kan du opnå så lydløs luftudtag som muligt.

Har selv lavet denne løsning (dog knap så pænt, dårlig boremaskine og dårligt bor) på mit server kabinet da den lille blæser på atom bundkortet larmede. Så en masse huller, en langsom 120mm blæser og vupti, så var der støjen væk. 

Jeg har en glasplade (hylde) 1 cm ovenover kabinettet, så det vil intet give tror jeg, desværre.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2012 kl. 20:22
Der skal udluftning til. hvis du kan lave plads til en eller 2 120mm blæsere i toppladen, så vil det være godt.

En alm stiksav (kanin pik) kan sagtens skære i aluminium, eller tyndt stålplade. køb en fin klinge til alu og eller hård plast.
Læg alu pladen imellem 2 stykker træplade, krydsfinner, spånplade eller lign.
Brug nogle skruetvinger til at holde det hele sammen, jo flere jo bedre.
Mærk op hvor du vil have en udskæring.
Bor et 10-12mm hul igennem alupladen og de 2 træplader.
Brug hullet til at save udskæring ud.

Hvis du bruger tid nok og er omhyggelig, kan et pænt resultat sagtens opnås.

Mvh Gigabyte

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu