|
fra Pc til Mac. et par spørgsmål |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
pianomartin ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 13-August-2005 Status: Offline Point: 390 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 27-Marts-2012 kl. 09:57 |
Efter seneste totale WIN7 nedbrud er jeg ved at være klar til en Macbook Pro. Jeg er meget afhængig af computeren i alle aspekter af mit arbejdsliv, og jeg har gennem mange års arbejde med WIN samlet mig en bunke mere eller mindre specielle programmer, som jeg ikke kan undvære. I mange tilfælde kan jeg sikkert få mac-alternativer, der er lige så gode, og jeg er villig til at skifte efterhånden som jeg lærer mac-alternativerne at kende, men i begyndelsen er jeg nok nødt til at fortsætte med at bruge win-programmerne for at "overleve" rent arbejdsmæssigt. Så her er lige nogle af de spørgsmål jeg har: En FONA-sælger i Silkeborg sagde til mig, at en MAC bliver langsommere (også mac-delen - altså hele mac-oplevelsen) når man installerer bootcamp på den. Jeg har aldrig hørt andre nævne dette. Er der nogle erfaringer, der kan af- eller bekræfte dette. Jeg vil være helt afhængig af, at jeg også kan afvikle pc-programmer ( i hvert fald i begyndelsen), men det ville da være nederen, hvis det sløver hele mac-oplevelsen. Jeg hælder mest til en løsning, hvor jeg lynhurtigt kan skifte mellem WIN og MAC verdenen. Jeg vil grundlæggende arbejde i mac-delen, men engang i mellem vil jeg lige hurtigt få brug for at skifte til et windows program for at løse en specifik opgave. Men hører gerne erfaringer for/imod at en PC-del skulle sløve macdelen. ------ Jeg ved nogenlunde hvilke formater iTunes understøtter/ikke understøtter. Men hvad understøtter mac? altså udenom iTunes? Jeg har TDC-play, hvor næsten al musik er i DRM-beskyttede WMA filer. Jeg har et WIN program, der kan fjerne DRM for at jeg kan lægge det over på mit sonos-system eller brænde cd'er til bilen. (Så vidt jeg ved er dette lovligt da det kun er til mit eget brug (jeg brænder altså ikke CD'er til andresbiler :-) ) Kan jeg bruge/håndtere de DRM-beskyttede WMA filer fra TDC-PLAY på en Mac (enten i Mac-verdenen eller i en "windows-del" på mac'en. Kan en Mac afspiller FLAC - jeg har hele min musiksamling liggende i FLAC på en synology-nas-server? Jeg ved godt, at iTunes ikke kan, og at der er noget, der hedder Apple Lossless, men jeg vil helst lade musikken forblive FLAC. ---- Hvor godt fungerer windows på en mac? Er det AL software der fungerer, eller er det so-so? tænker fx på windows mulighed for at afvikle programmer i Win95-kompatibilitets-tilstand. Jeg har endnu ikke fået noget til at virke på den måde. Så er der kun halvdelen af WIN-software, der reelt virker ordentligt? --- Kan jeg afspille de ISO-film filer, jeg har liggende på min Synology-nas på en Mac? Igen, noget som iTunes ikke umiddelbart understøtter, men jeg vil egentlig helst beholde filmene i det format. --- Men den software, som jeg ikke kan undvære er følgende programmer: Hvis I kender til værdige alternativer hører jeg gerne om det, men ellers er tanken at kunne bruge disse programmer fra en pc-del på mac'en. Audialls ONE - kan en masse, men den funktion jeg skal bruge er det, at fjerne DRM fra WMA filer. Jeg mener ikke dette er ulovligt da formålet er at få det afspillet i bilen/på SONOS, men sig til, hvis jeg tager fejl. CoffeeCup Free FTP - FTP-program, som jeg primært bruger til at uploade større filer til mit webhotel. Universal Document Converter : virtuel printerdriver, som kan "printe" til et utal af grafik formater, hvoraf jeg primært skal bruge .jpg og .pdf. Men derudover kan jeg indstille opløsning, og fx få den til at fjerne "hvide kanter" automatisk. PDF password remover - it program, som kan fjerne User-passwords fra .pdf filer. PDF-SAM - program, der kan merge og opsplitte pdf-filer. et alternativ til Slysofts AnyDVD. Sidst og måske vigtigst Er der nogen, der har et bud på/rimelig forventning om hvornår der kommer en ny udgave af Macbook Pro, for hvis der går under et halvt år kan jeg godt vente! På forhånd tak for al feedback. Martin
|
|
![]() |
|
DiscomanDK ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Februar-2008 Sted: Skanderborg, DK Status: Offline Point: 1423 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hej Martin.
Det var noget af en smørre, det er ikke alt jeg kan svarer på men jeg har også en Mac og har brugt det langtid. Jeg ved ikke helt, hvor den Fona sælger ville hen med den samtale? Men jeg kan ikke se, hvorfor Mac delen skulle blive langsommere af Bootcamp. Den laver jo blot en partition, hvor windows lægger på. Det påvirker ikke Mac delen, er min helt klare påstand. Der er heller intet logisk i det. Du kan godt afspille FLAC på en mac. Der er nogle forskellige programmer f.eks XBMC. Windows fungere rigtig godt på en mac. Husk det er ikke en emuleret windows du får, hvis du bruger bootcamp men derimod en rigtig windows version som enhver anden computer. I bund og grund er en mac jo blot en normal Intel maskine i en anden indpakning. Der er ikke noget odiøst i det. Du kan sagtens afspille ISO filer. Brug f.eks XBMC, VLC eller et hav af de andre programmer der findes. Du kan også få et program til at fjerne DRM. Jeg kender ikke CoffeCup FTP. På mac findes der Cyberduck FTP. De sidste ting du spørger om ved jeg ikke , men du kan helt sikkert finde alternativer da det ikke er de mest komplekse ting du har brug for. Jeg har ihvertfald som standard en printdriver der kan printe til PDF og JPG. Jeg mener faktisk det er standard i OS x. Password remover kender jeg ikke, men der findes et program til at opslitte FTP. Der findes også et program til at rippe DVD film, hvilket jeg går ud fra du bruger det til? Det hedder iRipit og fungere glimrende. |
|
![]() |
|
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6693 |
Der er en bundle her:
Der er 3 af de programmer du kommer til at mangle. VMware Fusion: Det laver en virtuel pc "i maven" på din mac, så du kan installere én eller flere Windows versioner i den. ForkLift: har også FTP PDFpen: arbejde med pdf-filer. Bundlen løber 1 dag og 19 timer endnu, men der kommer af og til sådan en bundle. Redigeret af Brixen - 27-Marts-2012 kl. 10:25 |
|
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
|
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6693 |
Måske snart ![]() http://arstechnica.com/apple/news/2012/03/first-ivy-bridge-based-macs-could-launch-in-late-april.ars |
|
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |