|
NTSC eller PAL60 |
Besvar |
Forfatter | |||
Zagadka
Super bruger Oprettet: 07-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 446 |
Emne: NTSC eller PAL60 Sendt: 07-April-2006 kl. 11:20 |
||
For at afspille både mine region 1 DVD'er i NTSC format og mine region 2 DVD'er i PAL format optimalt har jeg sat min DVD afspiller til at lade mit fjernsyn vælge system automatisk. Det betyder i praksis at ved NTSC DVD'er vælger afspilleren NTSC output og ved PAL DVD'er PAL output. Jeg er dog i tvivl om hvorvidt afspilleren når den siger at vælger NTSC output rent faktisk sender et NTSC signal ud eller om den konverterer signalet til PAL60. Er det muligt at se forskel på disse to signaler bare ved at kigge på billedet? Jeg kan konstatere at billedet bliver lavere ved overgang til NTSC og jeg får en blå, en grøn og en rød stribe i toppen af skærmen (i nævnte rækkefølge), måske fordi jeg kører med RGB via scart for at få bedst muligt billede.
|
|||
Carser
-- Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
Sendt: 07-April-2006 kl. 12:58 | ||
Hej Zagadka Det med det lavere billede er tegn, men det er ikke helt entydigt, det kan være en kalibrering i TV'et, der ikke er helt på plads eller en "afspillersærhed" ved NTSC. Måske en idé at skrive, hvilken afspiller, du har og/eller selv tjekke, om manualen kan kaste lys over det? En anden mulighed: Ved NTSC-signal er der mange TV, der får en ekstra indstilling frem eller aktiveret i stedet for at være nedtonet/inaktiv i billed-menuen, nemlig HUE/farvetone/nuance, der kan skydes fra rødere mod grønnere. |
|||
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. |
|||
Zagadka
Super bruger Oprettet: 07-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 446 |
Sendt: 07-April-2006 kl. 14:03 | ||
Der er tale om en Xoro HSD 4000 og manualen, som jeg faktisk havde tjekket inden (skulle jeg nok have nævnt ), giver ikke noget klart svar. En søgning på Google giver hellere ikke noget svar.
Ifølge manualen har man mulighed for at sætte TV systemet til enten NTSC, PAL eller Auto. Ordforklaringen bagest i manualen nævner NTSC, men PAL60 nævnes ingen steder i manualen. Der er ingen ændringer i fjernsynets menuer ved visning af signal fra afspilleren i det den kalder NTSC. Det at det lavere billede kan være en kalibrering i fjernsynet der ikke er helt på plads vil jeg mene er sandsynligt, eftersom der er tale om et relativt billigt Lumatron fjernsyn fra Coop, men billede kvaliteten er ellers god. |
|||
Carser
Sendt: 07-April-2006 kl. 15:45 | ||
Hej igen, Jeg er nu, hvor jeg ved mere, ret overbevist om, at
Kun hvis du i stedet for en afspiller havde en multinorm-optager (kunne være VHS også) med NTSC-tuner i ville andet kunne forventes. Vær i øvrigt glad for, at NTSC omsættes til PAL. Det giver bedre definerede farver. Og RGB er altid godt. Rent drilleri: Jeg har aldrig set et relativt dyrt Lumatron TV i Coop!
|
|||
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. |
|||
Zagadka
Sendt: 07-April-2006 kl. 16:06 | ||
Det var den konklusion jeg forventede, men det er rart at høre det fra en mere teknisk kyndig end mig selv.
Tak for hjælpen med opklaringsarbejdet
Når jeg tænker videre over det så er det sjældent at jeg har set noget som helst dyrt Lumatron udstyr i Coop, generelt synes jeg det mærke giver pænt meget for pengene. |
|||
Carser
Sendt: 07-April-2006 kl. 16:29 | ||
Velbekomme.
Velkommen i klubben - og det får man. Jeg selv har heller intet med Sony at gøre andet end at jeg er glad og tilfreds ejer og bruger af det, jeg har. |
|||
M.v.h. Carser
|||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |