|
Keyser Soze nyt HTPC setup... |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
keyser soze ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 06-Oktober-2005 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 17 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 18-April-2012 kl. 20:17 |
Ja, så vil jeg også bidrage med mit HTPC build og de betragtninger, der er gået forud samt de erfaringer, der indtil nu er høstet...
Udgangspunktet var en mindre HTPC end min nuværende. Derfor faldt valget på Streacoms F1C kabinet, der med sine mål på 197×197×75mm ikke tager meget plads. Her er hardware jeg valgte: Case: Streacom F1C Silver - http://www.streacom.com/products/f1c-chassis/ Kabinetkøler: 40x40x20mm (Havde jeg liggende i forvejen. Egentlig følger der beslag med til en blæser med målene 40x40x10mm, det kan være den bliver erstattet senere). Bundkort: Intel DH61AG CPU: Intel I3 - 2105 CPU køler: Thermaltake SlimX3 - http://www.thermaltake.com/products-model.aspx?id=C_00001602 Harddisk: Kingston V 100 SSD 30Gb (Fra den gamle HTPC) PSU: Ekstern HP strømforsyning 90W, 4,74A (Spritny, købt brugt) RAM: Corsair 4Gb DDR3 SO-DIMM Bluray-drev: Måske senere, ikke aktuelt pt. Styresystem: Openelec v2 beta (XBMC) - pt. bruger jeg Aeon MQ3 tema Betragtninger og erfaringer: - Kabinettet er ikke stort, men tingene kan lige være der. Jeg er dog ikke tilfreds med de medfølgende kabler til bundkortet. De er for lange. Jeg har i stedet monteret et 10cm SATA datakabel (90 grader vinklet i den ene ende) og har nu i flere dage forsøgt at finde et SATA strømkabel med female i begge ender, hvoraf den ene skal være vinklet.... det er ikke lykkedes mig endnu... Grunden til, at den skal være vinklet er, at der ikke er plads til et "alm." SATA female stik i harddisken pga. kabinetblæseren. Jeg har nu bestilt dele til at kunne ændre/forkorte det eksisterende SATA strømkabel. - CPU-blæseren passer og pga. den lave højde er der ca. 4mm op til den stålramme i kabinettet, hvor et evt. slot-in drev skal monteres. Jeg vil opdatere tråden med flere erfaring efterhånden som de kommer. Bl.a. vil jeg få tilføjet info om: - varme, temperatur - støj - strømforbrug Og billeder! Redigeret af keyser soze - 18-April-2012 kl. 20:18 |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvordan går dit projekt?
|
|
![]() |
|
Bygone ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 04-September-2006 Sted: Kolding,Denmark Status: Offline Point: 973 |
Hov den opsætning ser bekendt ud :), hvordan går det med dine varme issues?
|
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Jeg har bestilt stort set samme konfiguration idag. Samme kabinet, samme bundkort, samme størrelse RAM, 64GB SSD, Intel I3 2120 CPU. Så må jeg se hvad det kan drives til.
|
|
![]() |
|
keyser soze ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 06-Oktober-2005 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 17 |
Nå, jeg har fået samlet pc'en og kommet i gang. Ret hurtigt viste det sig dog, at det bliver ret varmt inde i det kabinet. Det kompliceres også lidt af, at det står inde i et tv-møbel, der hænger på væggen, dvs. ingen luft fra siderne eller bag til. Lågerne er dog skiftet ud med stof, men det er ikke tilstrækkeligt. Temperaturen nåede ret hurtigt 75 grader ved afspilning af video. Indtil videre er toppladen fjernet delvist, så luften kan stige op. Jeg undrer mig over, at der ikke er huller i toppladen på kabinettet og overvejer evt. at besøge den lokale smed for at høre, om de kan bore 2-3mm huller i toppladen... Alternativt købe sådan en ventilationsrist, der sidder på husmure udvendigt... de fås i 20x20cm og er så tynde i metallet, at det ville være forholdsvist nemt at runde hjørnerne på den... I går prøvede jeg så at fjerne den indvendige stålramme til slot-in drevet og også den 40mm blæser jeg har monteret. Toppladen ligger stadig kun delvist på, men det reducerede temperaturen. Jeg skal nok lige give en opdateret status, når det har kørt nogle dage. Jeg tror også, at skiftet til Arctic Cooling MX-2 kølepasta har hjulpet og ikke mindst nu, hvor der har været en periode med burn-in. Jeg har fået delene til at forkorte SATA power kablet, mangler bare noget krympeflex, så er det også på plads. SATA data-kablet på 10 cm er monteret. Strømforbruget har jeg ikke fået målt endnu. Støjmæssigt har det naturligvis hjulpet at fjerne den 40mm blæser og den vil blive yderligere reduceret, når toppladen på et tidspunkt kommer på. Yderligere overvejelser: - Skifte SSD-disken ud med enten en mSATA-disk til montering på bundkortet eller - Skifte SSD-disken ud med et mini PCIe kort til SDHC-kort, da jeg udelukkende kører Openelec-XBMC. Billeder kommer snarest! Redigeret af keyser soze - 11-Maj-2012 kl. 08:51 |
|
![]() |
|
Hmm, interessant med dine varme problemer. Og så alligevel ikke. Det er generelt, (både for dig og for Bygone, som vist havde varme problemer med et andet kabinet i et forsøg på passiv køling). Fokus i meget MEGET små kabinetter og/eller passiv køling skal ligge i, at få fjernet varmen væk fra enheden. Der er ikke meget fidus i at lave en lille "ovn", klistre den til med alverdens blæsere, hvis man har placeret sin "ovn" inde i en lidt større "ovn" (læs - tv møbel), hvor varmen ikke kan komme væk. En elektronik enhed som en computer inde i et tv møbel, det skal give problemer. Ja selv for andre elektronik enheder, er det min påstand, at det er muligt de måske ikke ligefrem "lukker" ned som en computer, (det skyldes dels computerens ekstreme varme, men også konstruktionen i en computer), men de tager på længere sigt skade af at være lukket inde i en kasse/møbel/whatever. Jeg ville eksempelvis aldrig placere min receiver inde i et lukket møbel, ihvertfald ikke uden een eller anden form for ventilation. Keyser. Du skal måske overveje at skifte blæsere, hvis du synes den larmer meget: http://www.coolerkit.dk/blæsere_under_60mm-c-152_421.html De to SilentX i bunden ser ret interessante ud, synes jeg. 6CMF er ikke ringe, selvom det er en 20mm. Men prisen er også derefter. Ideen med huller i toppen tror jeg næppe hjælper meget. Du skal fokusere på at få ventileret dit møbel og få frisk luft ind i computeren (via blæseren i kabinettet) Du kan også lave et forsøg med at vende din htpc, så blæseren blæser ud mod stoffet i din låge på møblet. Uanset hvad, så skal du lade den sidde, ellers er jeg ret sikker på du forværre dit problem yderligere. |
|
![]() |
|
Jeg er grundlæggende enig i dine betragtninger.
Jeg var også godt klar over, da jeg satte det tv-møbel op, at det ville give visse udfordringer. Det skal tilføjes, at alle de kørsler, der har været indtil nu med pc'en er sket med lågen åbnet 6-8 cm, men ved godt, at det i sig selv ikke giver luftcirkulation. Mit tv-møbel giver mulighed for at montere en blæser i siden, det har jeg også overvejet. Jeg vil dog fastholde min tro på, at lufthuller af en eller anden slags i toppladen vil hjælpe (så længe lågen i tv-møblet som nu er åbnet på klem). |
|
![]() |
|
På "klem" er vel ikke den optimale løsning for dit møbel/hensigten med dit møbel ![]() Hvis dit møbel allerede er beregnet til en ventilationsløsning, hvorfor så ikke gå efter sådan en? Jeg er ret sikker på, at det vil løse en del problemer, forudsat at du vel at mærke beholder blæseren i computeren). Huller i toppladen skader bestemt ikke. Derved kan kabinettet komme af med varmen fra cpuén på en nem måde, og dette så ikke bidrager til specielt meget varme i kabinettet. |
|
![]() |
|
Laust ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 27-August-2012 Status: Offline Point: 5 |
Nu er der gået en rum tid, og jeg går og overvejer at bygge en htpc med et lign setup med passiv køling. Har i nogen ideer og har i fået løst jeres problemer?
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |