recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - htpc /nas-server?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

htpc /nas-server?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
aosis Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 08-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aosis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: htpc /nas-server?
    Sendt: 19-Juni-2012 kl. 20:02
Hej Recordere.

Har et par diske med mediefiler, jeg gerne vil dele i hjemmet. Da budgettet er meget stramt, vil jeg høre om muligheden for at lave en lille 'htpc' til stuens tv, der samtidig kan dele/tilgås 24/7 fra hjemmets to win7 maskiner. Har set det nyere ubuntu, og mener fildeling med win7 er forholdsvis smertefrit.?

Maskinen skal kunne afspille 1020p, have min. 4 sata porte, køre xbmc fornuftigt. Thats it. Men, hvad skal jeg være opmærksom på ang mit ønske om 24/7 deling. Skal bundkortet være udstyret med WakeOnLan eller lign.?

Til top
t33j4y Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-November-2008
Sted: Aalborg,Denmark
Point: 425
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér t33j4y Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2012 kl. 16:01
Hvis det er 24/7 (altid vågen) er WOL vel underordnet?
Til top
Monsterslam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Juni-2009
Point: 556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Monsterslam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2012 kl. 16:08
Hvis den bare skal kunne tilgås 24/7 kan den jo stadig godt gå i standby og tænde når den bliver vækket af en klient på netværket. Det vil da spare en hel del strøm.
Til top
t33j4y Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér t33j4y Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2012 kl. 16:31
Oprindeligt skrevet af Monsterslam Monsterslam skrev:

Hvis den bare skal kunne tilgås 24/7 kan den jo stadig godt gå i standby og tænde når den bliver vækket af en klient på netværket. Det vil da spare en hel del strøm.

Enig, det er bare ikke 24/7 - i hvert fald ikke for mig.

På papiret er WOL rigtig smart - det giver bare nogen udfordringer når det skal køre i praksis. Du kan typisk sætte den til at vågne enten på al netværksaktivitet eller på magic packets.

At vågne på al netværksaktivitet er lidt noget bras for så vågner den vitterligt ved al netværksaktivitet hvilket inkluderer harmløs polling aktivitet mv. Så kan man selvfølgelig have en aggressiv inactivity timer på.

Alternativt kan man bruge magic packets men så skal man enten manuelt sende denne packet hver gang man skal vække enheden eller også scripte sig ud af det så det sker automatisk.

Hvis det ikke er 24/7 (always on) ville jeg nok overveje at enheden kørte efter et skema således at den fx er slukket om natten hvis ingen alligevel tilgår den der. Eller mens man er på arbejde. Med kun to klienter er der nok en del inaktiv tid. Det er knap så fancy, men til gengæld er det stabilt. Og så kan man jo sætte den til at vågne på magic packet så man ikke skal op på loftet eller i kælderen for at tænde den, hvis man skal bruge den uden for skematid.
Til top
aosis Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aosis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2012 kl. 21:51
Den skal kunne tilgås 24/7. Skema er desværre ikke muligt, da jeg arbejder på skiftehold.

Hvis det kræver, at maskinen skal stå og idle, så er en decideret NAS vidst mere attraktiv pga strømforbrug:(

Så helst maskinen stå i standby medmindre jeg fra en af husets andre maskiner forsøger at tilgå et drev/en fil derpå. At vågne på al netværksaktivitet, lyder ubrugeligt ja. Læser lige lidt op på magic-packet tricket :) tak for svarene.

hvis andre har erfaring med den slags, eller gode bud på alternativer må i gerne byde ind.

Til top
t33j4y Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér t33j4y Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2012 kl. 22:02
Jeg synes det lyder som om en mindre NAS er et bedre bud.

Min QNAP TS-219P+ bruger en 17-18w når den er aktiv - og omtrent det halve når diskene går i standby og boksen idler. Det synes jeg er ret acceptabelt :-)
Til top
aosis Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aosis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2012 kl. 22:47
Tak for svaret t33j4y.

Det er ikke nødvendigt at sende magic packets til en nas.. Har aldrig ejet en nas, men når den først er installeret,
dukker den så ikke op som et netvæksdrev? Og åbner du dette drev, spinner/starter nas'en op, vågner fra sit standby og er klar til brug enkelte sekunder efter? Og efter et antal minutter med inaktivitet, ligger den sig og sover igen, til man igen tilgår den?

Kunne godt tænke mig det samme af et billigt bundkort med Win7 eller Ubuntu. Det vil umiddelbart give hurtigere overførelses hastigheder, support af alle og flere hdd(+jeg har diske i forvejen), være billigere end nas+htpc, og helt frie hænder ang eventuel squeezebox/spotify osv.

9-18w/h nas strømforbrug er ikke meget, men pc i standby/S3(1-5w/h?) eksempelvis 16h/d og 'aktiv' 8h/d er slet ikke så langt derfra. Ku da være fedt :)?
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Point: 973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2012 kl. 09:13
en nas kan sættes til at sæt dets diske i sleep mode efter et tidsrum jo. Hvis du så tilgår det drev der ligger på nas'ens diske vil den automatisk vække dem og gøre det aktivt for dig. En nas løsning er klart og foretræk her.
Til top
t33j4y Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér t33j4y Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2012 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af Bygone Bygone skrev:

en nas kan sættes til at sæt dets diske i sleep mode efter et tidsrum jo. Hvis du så tilgår det drev der ligger på nas'ens diske vil den automatisk vække dem og gøre det aktivt for dig. En nas løsning er klart og foretræk her.

Det kræver at selve NAS'ens "styre-del" (mobo + OS) stadig er vågen, så den kan spinne diskene op. Det var netop det scenarie du beskriver, jeg hentydede til med de henholdsvis 9 og 18 watt forbrug.

Det virker dog som om OP er interesseret i at det hele skal gå i dvale, inkl. "styre-del". Og der vil WOL så komme ind i billedet idet det handler om at ved aktivitet på netværksinterfacet, vækkes "styre-del" og diske.

Og for at besvare OP spørgsmål om hvorvidt WOL anvendes med en NAS - ja, det gør det hvis du som beskrevet ovenfor vil have det hele til at gå i dvale. Og så er problematikken akkurat den samme som med en mere konventionel PC som filserver/HTPC kombo.
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2012 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af t33j4y t33j4y skrev:

Det kræver at selve NAS'ens "styre-del" (mobo + OS) stadig er vågen, så den kan spinne diskene op. Det var netop det scenarie du beskriver, jeg hentydede til med de henholdsvis 9 og 18 watt forbrug.

Det virker dog som om OP er interesseret i at det hele skal gå i dvale, inkl. "styre-del". Og der vil WOL så komme ind i billedet idet det handler om at ved aktivitet på netværksinterfacet, vækkes "styre-del" og diske.

Og for at besvare OP spørgsmål om hvorvidt WOL anvendes med en NAS - ja, det gør det hvis du som beskrevet ovenfor vil have det hele til at gå i dvale. Og så er problematikken akkurat den samme som med en mere konventionel PC som filserver/HTPC kombo.

hele nas box i dvale er ikke nogen god ide. Hvis man vil have 24/7 princippet så er en nas box med idle og diskene i dvale den absolut billigste løsning, plus "vækningstiden" er minimal!!!

Redigeret af Bygone - 21-Juni-2012 kl. 12:58
Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-November-2007
Point: 645
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brasch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2012 kl. 13:12

hele nas box i dvale er ikke nogen god ide. Hvis man vil have 24/7 princippet så er en nas box med idle og diskene i dvale den absolut billigste løsning, plus "vækningstiden" er minimal!!!
nu er det jo ikke fordi en ny windows pc er ret længe om at vække fra sleep.
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2012 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

nu er det jo ikke fordi en ny windows pc er ret længe om at vække fra sleep.
Nej men så er du tilbage til og skulle bruge en wake on lan pakke for at remotely væk den!!!
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu