recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny setup? - Modent medie center setup søges??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny setup? - Modent medie center setup søges??

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
pmedia Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 10-November-2007
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pmedia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny setup? - Modent medie center setup søges??
    Sendt: 17-Juli-2012 kl. 13:27
Ja jeg ved godt dette et meget overordnet emne som er blevet tæsket i gennem herinde mange gange, jeg vil dog alligevel se om jeg kan få lidt rådgivning :)

Jeg har rodet med htpc osv i gennem en del år men har de sidste 3-4år ikke haft et system her i min nye lejlighed og tænker på om jeg skulle gå ind i det igen. Dog kan jeg ikke gøre det på samme måde da jeg ikke har tiden eller lysten til alt for mange tech problemer og udfordringer udover hvad der er i startopsætningen.

Mit tidligere setup var baseret på et af de passivt kølede HFX systemer i et HFX classic chassis. Dertil havde jeg en stor effektforstærker med 7x140watt's kanaler og B&W hifi surround højtalere. - Dette var koblet op på en 2TB readyNAS.
Jeg brugte dengang Mediaportal og tv signal via parabol og dual tuners.
Dertil havde jeg et Sonos system med håndholdt controller.

Dette var ret omfattede synes jeg selv og det kom aldrig helt til at spille for mig.

Hvad jeg ikke var tilfreds med var:
Den HFX baserede HTPC fyldte for meget og selvom den var lydløs føltes den lidt overophedet engang i mellem og den var for overdimensioneret i forhold til hvad den egentligt skulle kunne.
Forstærkeren var fin til mit daværende rum men er alt for voldsom nu (sælges - se køb salg).
ReadyNas'en larmede for meget (4x512GB) og producerede alt for meget varme.

På software siden var MP buggy og WAF blev aldrig særlig god. Alt i alt brugte jeg meget tid på systemet og var nok en smule skuffet i sidste ende.

Nå det var lidt forhistorie.

Det jeg gerne vil have den dag i dag et et volumen mæssigt lille setup med med høj WAF og lille formfaktor. Jeg har en forhåbning om at medie center verdenen er mere moden nu :)

Jeg har yousee kabeltv og ønsker at kunne skifte kanaler uden lag og at pause/optage til en ny NAS, alt efter hvad i anbefaler. (har kigget på HDhomerun men ved ikke om kanalskifte er uden lag?)

Derudover skal det være let at finde covers/subs til film, gerne automatiskt og EPG skal spille 100% uden at skulle rode rundt hver anden dag for at lige tweake en udbyder eller sådan noget.

Skal kunne afspille 1080p i alle formater og have ekstra juice lidt fremadrettet. Netflix skal også kunne køre smooth.
Jeg ønsker ikke at systemet skal stå og pumpe varme og støj ud i stuen. Det skal kunne placeres i et skab ude af syne og det samme gælder for NAS'et.
Sonos skal også virke men skal nok skiftes ud til en version uden indbygget forstærker så jeg kan inputte til htpc'en som så et koblet på højtalerne.

Måske er mediaportal blevet bedre siden da? Ellers er det måske en anden frontend i vil anbefale?

Er mine ønsker for urealistiske? Jeg har kigget på nogle af de små maskiner som feks Zotac med i3 cpu.

Larmer/varme generer diske mindre i dag eller vil et NAS med 2-4TB stadigt være et monster at have stående som laver 50grader inde i et kosteskab? Er det nødvendigt med et array af SSD diske for at overkomme dette?

Jeg har kigget lidt efter om der er sket en udvikling med de der HFX systemer men synes det har stået noget stille :S?

En god ven har en boxee box og den er jeg ret imponeret over, høj WAF og lille, dog mangler den noget kraft engang i mellem og så er det jo en thin client. Men selve produkt typen som helhed mangler jeg lidt at kunne finde på medie center markedet? (altså et slags plug and play system som bare spiller ala Sonos)

Jeg håber i kan hjælpe mig en smule :)
Til top
250266 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 03-Januar-2012
Status: Offline
Point: 30
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 250266 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2012 kl. 16:09

Det er blevet meget mere modent siden du startede. Mange problemer er blevet helt løst.

Jeg kører selv med nyeste MediaPortal 1.2.3, FTR1.7.0.0 og windows7. Kanal guiden får jeg fra ONTV (kræver abonnement). Til de kanaler som evt. ikke findes på ONTV bruger jeg DVB-EPG. Det spiller 100 %, og guiden opdateres én gang dagligt.

FTR giver en super web guide du kan bruge internt samt eksternt over internettet hvis du vælger at åbne for dette i din router.

SAF 6 til MediaPortal gør at alt bliver sat op for dig vedr. codex så du kan se stort set alle tænkelige formater uden at der er bøvl. Jeg kan klart anbefale at installere dette.

Jeg har mediecenteret stående i stuen, og det fylder ikke meget, og larmer slet ikke.  Jeg synes ikke du skal gå efter en NAS. Kom i stedet 2 stk. 2TB WD green diske i, og du har 4TB lagerplads til film. Jeg kører selv med én af disse. Dit C-drev laver du med en SSD disk, og jeg kan klart anbefale Intel frem for OCX. Det kører lyn hurtigt, og selve bruger interfacet reagerer uden mindste delay. Det larmer ikke, og der er ikke varme af betydning. Du skal derfor ikke gemme det af vejen – det giver kun problemer.

Jeg har klienter på min bærbare så jeg via WIFI kan se TV/optagelser mv. Andre stationære PC’er i huset har også klienter.

Jeg har et dual tuner kort til parabol, dual tuner til DVB-T samt et floppy DTV med kort til TV2. Alt kører perfekt uden at gå ned.

Jeg skal på ferie nu, og når ikke at skrive mere om hardwaren, kabinet mv. Men min erfaring siger mig at det ikke kan betale sig at gå ned i de helt små kabinetter. Jeg bruger den indbyggede grafik fra bundkortet (Intel HD3000), og har aldrig haft problemer. Der er masser af kraft i den processor jeg har valgt uden det koster varme.

Systemet vågner selv fra standby når enten en optagelse starter eller en klient går på fra de andre PC’er. Når optagelse er slut går den selv i standby. Det samme når en klient ikke længere er på. Dette virker helt uproblematisk, og der er ikke noget, som står og brænder strøm af når der ikke er brug for det.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu