recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er mine rettigheder som forbruger?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad er mine rettigheder som forbruger?

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
ehrnberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-April-2011
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ehrnberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad er mine rettigheder som forbruger?
    Sendt: 13-August-2012 kl. 21:43
I februar sidste år købte jeg et Samsung 50" plasma full hd tv i Fona. Det kørte til en lav pris på ca. 8.000,- inkl. nogle film og 3d briller. Det er nu blevet erklæret totaltskadet pga. en medfødt panelfejl som gjorde at den havde voldsomme retentioner, og fik dem af ingenting overhovedet. Dvs 5 sek i en menu = retention. Nok om det.

Nu er jeg så i Fona for at kigge på et tv med samme specifikationer og samme størrelse. Der er 4 ting jeg ikke vil gå på kompromis med og det er:
Det skal være Full-HD
Skal have 4 HDMI indgange
Skal være plasma
Skal være 50"

Mit problem er så nu, at det eneste tv der i Fona's sortiment lever op til disse specifikationer er et Panasonic 50VT50 til 16.999,-
Ifølge købeloven har jeg som forbruger ret til et identisk produkt i det her tilfælde, men jeg er forvirret. 50VT50 har de specifikationer som mit gamle tv, men er mange gange bedre på mange andre områder.

Jeg søger ikke efter et smuthul til at udnytte systemet, hvis altså det kan lade sig gøre at få en 50VT50, men jeg købte jo mit tv dengang blandt andet på grund af specifikationer og tilslutninger, så jeg ville være ked af enten at gå ned i størrelse, eller finde et tv med kun 3 HDMI indgange, for det ville betyde at jeg skal pille kabler ind og ud af tv alt efter hvad jeg skal se for en kilde.

Hvad er mine rettigheder her?
Håber på nogle gode og seriøse svar :)
Til top
Jesper Keller Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 31-Januar-2012
Sted: Taastrup
Point: 326
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Keller Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2012 kl. 21:57
Ud fra din beskrivelse, og med års tallet du har købt Samsung'en, vil jeg gætte på at det har været en PS50C7705 model du har haft dig.
Vil dog på ingen måde sige den er samlignelig med en Panasonic VT50 da den er år forud for Samsungen :) 
Men da det lader til at det eneste som Fona har, med 4 HDMI stik er deres VT50, skal det være den... Dog kan Fona også tilbyde/vælge at give dig pengene tilbage (Kan ikke helt huske reglerne for dette)
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ehrnberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2012 kl. 22:06
Det er nemlig også det. VT50 er laaaaaaaaaangt bedre, men det er den eneste der har de stik. Men jeg mener at man som forbruger godt kan vælge at sige nej tak til at få pengene tilbage, fordi at penge tilbage i mit tilfælde er lig med det faktum at jeg er dårligere stillet.
Du har ret mht. hvilke model mit samsung tv var :)
Tak for dit svar :)

Redigeret af ehrnberg - 13-August-2012 kl. 22:07
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2012 kl. 22:14
Hvis Fona havde et TV som opfyldte dine krav men kun kostede 5k ville du så acceptere at få det istedet? Man kan vist ikke komme udenom at det ikke vil være rimeligt overfor sælger hvis han skulle give dig et TV til næsten det dobbelte af det oprindelige. Hvis dig og sælger ikke kan komme til enighed så vil jeg ikke tro at du kan gøre ret meget mere end at gå til forbrugerklagenævnet og så skal du forberede dig på at der i værste fald kan gå over et år før der kommer en afklaring i sagen.

Men hvis du vil have de mest juridisk korrekte svar så:
Ring til Forbrugerhotlinen på 70 13 13 30. 
Du kan få vejledning om dine rettigheder som forbruger i forbindelse med køb og salg af varer og tjenesteydelser. 
Hotlinen er åben mandag-fredag 9-12 og torsdag 15-19.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ehrnberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2012 kl. 22:22
Ja, hvis det tv til 5.000 var lige så god i billedet også, så ville jeg tage det. Selvfølgelig ville jeg være ærget, men købeloven siger at, hvis et identisk produkt er steget i pris efter kunden købte det, så må sælger accepterer dette. Omvendt så skal køber også sluge at produktet kan være blevet billigere og derfor må acceptere et fald i prisen.

Som sælger føler jeg heller ikke at dette er fair overfor sælgeren, men omvendt set så skal kunden jo heller ikke snydes.

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2012 kl. 22:46
Som udgangspunkt mener jeg ikke du har krav på noget der koster mere end dit Samsung. Der er jo en grund til den store prisforskel op til VT50, da det TV er lysår bedre. Hvis det er det TV du ønsker i erstatning, må du se hvad Fona vil gå med til i betaling. For der kan måske gives noget i erstatning for den tid du har bøvlet med Samsungen. Men juridisk tror jeg ikke de kan tvinges til gi' dig et TV der er over dobbelt så dyrt.
Til top
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 3498
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kskruger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2012 kl. 23:27
Kan du ikke få dem til at bestille et Pana TX-P50GT50Y hjem - og selv betale pris forskellen? den koster omkring 10.000,- den har iflg. Panasonic hjemmeside også 4 HDMI
http://www.pricerunner.dk/pl/2-2792640/TV/Panasonic-Viera-TX-P50GT50Y-Sammenlign-Priser?other_hits=;;;&q=tx%20p50gt50y&ref=redirect&search=tx%20p50gt50y&sort=4

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19818
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2012 kl. 23:34
Oprindeligt skrevet af ehrnberg ehrnberg skrev:

Ifølge købeloven har jeg som forbruger ret til et identisk produkt i det her tilfælde, men jeg er forvirret. 50VT50 har de specifikationer som mit gamle tv, men er mange gange bedre på mange andre områder.

http://taenk.dk/gode-r%C3%A5d/25-forkerte-p%C3%A5stande-om-k%C3%B8beloven

3. Forhandleren bestemmer, om din vare skal byttes eller repareres

Nej, det er faktisk lige omvendt! Jeg bestemmer, om jeg vil have repareret den defekte genstand, eller om jeg hellere vil have en ny, identisk model.

Kun hvis forhandleren kan dokumentere, at mit ønske vil være uforholdsmæssigt meget dyrere at opfylde end den modsatte løsning, kan forhandleren bestemme, hvilken løsning der skal få varen på ret fod igen.

Hvis mit ønske slet ikke kan lade sig gøre, eksempelvis fordi forhandleren ikke kan skaffe en identisk model til en ombytning, er jeg nødt til at acceptere en anden løsning end den, jeg ønskede.

10. Du kan kun få pengene tilbage, hvis producenten vil betale

Forkert! Det er forhandleren, som skal betale mine penge tilbage, hvis det ikke lader sig gøre at løse en fejl inden for rimelig tid ved eksempelvis en reparation eller ombytning.

Forhandleren skal betale mig pengene tilbage med det samme, og jeg skal have det fulde beløb tilbage, som jeg lagde i købssituationen uden nogen former for afskrivninger, selv om jeg har brugt varen, eller fordi den i mellemtiden er faldet i pris. Hvorvidt producenten vil kompensere forhandlerens tab, kan sidenhen blive en sag mellem forhandleren og producenten, men det er min sag helt uvedkommende.

15. Du skal acceptere et tilgodebevis, hvis forhandleren ikke kan reparere eller ombytte varen

Ikke korrekt. Jeg har krav på at få mine penge retur, hvis forhandleren ikke kan reparere eller ombytte min defekte vare.

Når den vare, jeg har betalt for, ikke fungerer ordentligt, har forhandleren ikke efterlevet sin del af vores købsaftale. Derfor skal jeg frit kunne gå hvor som helst hen og købe et hvilket som helst andet produkt, eller helt lade være.

21. Du har ikke krav på at få en identisk model ved en ombytning

Forkert. Hvis min defekte genstand skal byttes, skal det som udgangspunkt være til en identisk model. Kan det ikke lade sig gøre at skaffe en model, som stemmer overens med købsaftalen, og kan forhandleren ikke reparere min genstand, har jeg krav på at få mine penge tilbage.

Det står mig frit for, om jeg vil tage imod en forhandlers tilbud om at bytte til en anden model. Men er den nye model billigere end den oprindelige, skal jeg have differencen udbetalt.

Jeg kan også aftale med forhandleren, at vi bytter til en dyrere model. Hvis forhandleren ikke vil dække differencen i prisen, må jeg acceptere at betale forskellen selv.

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 1924
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thor-thor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2012 kl. 23:48
Prøv at kontakte forbrugerstyrelsen.
Som jeg læser reglerne kan man aldrig forlange noget der er dyrere end det varen oprindelig kostede (undtagen hvis der er sket en generel prisstigning, så tilsvarende skærme nu er dyrere end før).
Når du forlanger et tv der er i en helt anden liga end dit eget og som derfor koster det dobbelte af det du selv gav for halvandet år siden tror jeg at de kan hæve handlen og give dig 8k retur, men jeg kan tage fejl.

*tilføjelse*
Kan se at  KlausDM har skrevet samtidig. Som jeg læser de udklip han har sakset underbygger det jo også at forhandleren ikke bare er tvunget til at acceptere en meget dyr løsning, men istedet kan give penge tilbage.

Derudover tvivler jeg også lidt på at du kan forlange at det skal være plasma. Kan de finde et LCD/LED der har samme billedkvalitet som dit gamle burde der ikke være noget problem i at du får det (det er jo præstationer det kommer an på og ikke hvad der er "inde i kassen").

Nu skriver du godt nok at du ikke leder efter smuthuller, men lugter det ikke en anelse af at du meget gerne vil have en VT50 "til halv pris"?Wink 

Fandt i øvrigt lige dem her til dig:
55" LED skærm:

Plasma:

Så hvis EG specs er korrekte, findes der åbenbart andre end VT50 med 4 HDMI ;-) og Fona og EG har jo samme ejer, så hvis du nævner det for dem kan de sikkert skaffe den hjem til dig.....

Personligt ville jeg nok gå efter at få en Pana 50GT50 og så selv smide lidt oven i, så får man en lækker skærm..... 

Redigeret af thor-thor - 13-August-2012 kl. 23:58
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ehrnberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2012 kl. 23:51
Gt50 havde jeg ikke lige overvejer da den ikke var på hjemmesiden, men jo, dette ville klart være en mulighed.
Mig bekendt er det også et godt tv.

Jeg tager fat i forbrugerstyrelsen og hører hvad de siger. Tak for jeres svar :)
Til top
Dotman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-November-2007
Sted: Denmark
Point: 194
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dotman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2012 kl. 00:08
Oprindeligt skrevet af ehrnberg ehrnberg skrev:

Ja, hvis det tv til 5.000 var lige så god i billedet også, så ville jeg tage det. Selvfølgelig ville jeg være ærget, men købeloven siger at, hvis et identisk produkt er steget i pris efter kunden købte det, så må sælger accepterer dette. Omvendt så skal køber også sluge at produktet kan være blevet billigere og derfor må acceptere et fald i prisen.

Som sælger føler jeg heller ikke at dette er fair overfor sælgeren, men omvendt set så skal kunden jo heller ikke snydes.

Ja hvis et TV magen til og præcis samme model du har givet 9.000 kr. for, nu koster 10.000 kr. så skal sælger acceptere dette, men du har ikke krav på et andet TV der koster langt mere, så er det bedre at sælger retuner dit køb og sådan er det.

Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ehrnberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2012 kl. 07:14
Som skrevet tidligere er det ikke et smuthul jeg leder efter. Jeg skal ikke have en vt50, hvis jeg ikke har rettighederne til det. Jeg ønsker ikke at handle hos elgiganten overhovedet. Så hellere betale lidt mere og få en ordentlig service :)
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu