recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedste måde at lave dataforbindelse i vores hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bedste måde at lave dataforbindelse i vores hus

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 713
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bedste måde at lave dataforbindelse i vores hus
    Sendt: 22-August-2012 kl. 20:15
Hej forum.

Jeg er ved at renovere hus, og planlægger at lave et teknik rum, hvor bla. alle mine CAT 6 kabler skal ende. Men jeg er blevet lidt i tvivl om, hvordan det skal forbindes bedst muligt.

Jeg overvejer denne switch (anbefal gerne et andet produkt) : http://www.avxperten.dk/netvaerkskabel-og-tilbehoer/netvaerk-switch/gigabit-netvaerk-switch-(8-port).asp Det er meningen at vi bla skal kunne streame over kabel til fjernsyn i stuen, og musik til alæg i mit hifi rum.

Samtidig skal vi også gerne have wifi, til alle de bærbare enheder. Vores netforbindelse kommer i en almindelig rj45 connector, som jeg har sat på loftet, og det er også der jeg regner med at den trådløste router (wifi) skulle stå, for at få bedst mulig dækning rundt i huset. Men derfra, skulle jeg så gerne videre ned i mit teknik rum(switch), hvor jeg har alle mine CAT 6 ledninger. Er der derfor noget galt med følgende : hovedforbindelse (loft)--> wifi router > switch. Ville vi få nogen begrænsninger ? Jeg tænker at der jo så kun kommer til at gå en netværksledning mellem router og switch, hvor alle indgangene fra switchen, kommer til at trække igennem når vi skal ud af huset (WAN)  Ville det være smartere at købe en wifi router med mange LAN porte i, og så sætte det hele i teknikrummet. Eller ville det andet være en udemærket løsning ?

Ville det måske være smartere at køre direkte i switchen først, og så køre ud med en streng derfra op på loftet igen, og sætte et trådløst hotspot ?

På sigt skal vi have en NAS server også, og denne skulle også meget gerne placeres i teknik rummet.

Et andet spørgsmål :

De porte der er i en router (typisk 5 stk) er det egentlig bare en indbygget switch?

Endeligt til sidst : Jeg har bygget vores EL-tavle om til en IHC installation. Controlleren skal gerne have en fast IP adresse (ud af huset), ville det også kunne lade sig gøre med en desideret switch ?

Redigeret af SilverLine - 22-August-2012 kl. 20:32
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2012 kl. 20:44
Det smarteste er blot at lade din router stå for internetdelen og så kun køre et enkelt kabel derfra og ned i din switch. Så sidder alle dine enheder sammen på en orden forbindelse og forbindelsen til internettet er så kun afhængig af kablet op til loftet. Min egen router fra TDC er eks. ikke Gigabit, så hvis min NAS sad fast heri ville det tage timer at flytte en BD-film når den var rippet.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2012 kl. 20:48
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Det smarteste er blot at lade din router stå for internetdelen og så kun køre et enkelt kabel derfra og ned i din switch. Så sidder alle dine enheder sammen på en orden forbindelse og forbindelsen til internettet er så kun afhængig af kablet op til loftet. Min egen router fra TDC er eks. ikke Gigabit, så hvis min NAS sad fast heri ville det tage timer at flytte en BD-film når den var rippet.

Egentlig også sådan som jeg starter med at skrive. Men ville det så ikke være smartest at købe en gigabit router, for at få forbindelsen mellem router og switch, så hurtig som mulig. Eller er det uden betydning, når det kun er WAN forbindelsen der kommer til at gå i dette kabel, og derfor ikke vilde hastigheder. Skal for god ordens skyld lige nævne at vi har 30/30 mbit.

Redigeret af SilverLine - 22-August-2012 kl. 20:48
Til top
renep Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Marts-2008
Sted: Vestsjælland
Point: 230
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér renep Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2012 kl. 23:22
Det er Internet + trådløs der går i kablet, og da trådløst kan være 300Mbit, er der god fornuft i 1G isf 100M.
I routeren åbner du for adgang udefra og kun til IHC controlleren (DMZ). Så er resten af netværket stadig firewall beskyttet.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Online
Point: 1253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2012 kl. 07:59
Overvej i øvrigt at afslut alle dine kabeltræk i et patchpanel i teknikrummet, hvorfra du så kan kable videre til switch/router og andet.

/ask
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2012 kl. 08:58
Jeg ved ikke hvordan IHC Net installationen ser ud, men jeg gik ud fra, at det var et patchpanel der kom ud af det?

Mht. routeren, så har den betydning for de enheder, som kører trådløst, så som renep skriver, så kan der være god fornuft i, at der er mere end 100 Mbit/s ned til switchen. Jeg vil dog godt stille mig tvivlende overfor hvorvidt du nogensinde får dine trådløse enheder til rent faktisk at køre 300 Mbit/s.

Hvis du pt. har en 100 Mbit/s router så prøv at starte med den. Der er ikke noget forgjort i at opgradere lidt af gangen, hvis du finder ud af at visse enheder rent faktisk rammer loftet på 100 Mbit/s via WIFI.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2012 kl. 10:15
I lidt tilfældig rækkefølge, det er en dårlig ide at koble din switch direkte til internettet og efterfølgende sætte din router til switchen fordi så er alle de computere du tilslutter switchen ubeskyttede i forhold til det store internet, de har jo direkte forbindelse til omverden og omverden har direkte forbindelse til dem. Derudover giver det nogle praktiske problemer når de computere du sætter til skal deles om det ene ipnummer din udbyder har givet din internetforbindelse.

Routeren skal på inden switchen da den søger for at lave vandtætte skodder mellem dit lokalnet og internettet, den giver dine computere lov til at kontakte omverdenen, men spærrer for at omverdenen kontakter dine computere. Du kan efterfølgende fortælle routeren at fx. lige netop din IHC controller skal kunne ses udefra hvis du ønsker det.

Du kan godt sætte det op således at din router står på loftet sammen med internetstikket, trække et kort kabel mellem de to og et langt kabel fra routeren ned til din switch i teknikrummet. Problemet er bare, at din router bliver svær at flytte hvis nu det viser sig at der bliver for varmt på loftet eller noget i den stil.

Nu ved jeg ikke hvor fast du har lagt dig på at stikket til internetforbindelsen skal sidde på loftet. Jeg ville sætte det i teknikrummet istedet. Jeg ville også sætte routeren i teknikrummet, så den er nem at komme til hvis der bliver bøvl med forbindelsen. Fra teknikrummet ville jeg trække en forbindelse op til loftet og hvis det viser sig at der er behov for ekstra wifidækning ville jeg bruge 2-300 på en ekstra router, slå routerfunktionen fra på den og smide den på loftet som rent access point. På den måde er det stadig routeren i teknikrummet der står for at adskille internet og lokalnet, dele ipadresser ud på lokalnettet og den slags, mens access pointet på loftet ikke blander sig i trafikken men blot udvider wifidækningen.

Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

De porte der er i en router (typisk 5 stk) er det egentlig bare en indbygget switch?

Ja.

Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Endeligt til sidst : Jeg har bygget vores EL-tavle om til en IHC installation. Controlleren skal gerne have en fast IP adresse (ud af huset), ville det også kunne lade sig gøre med en desideret switch ?

Ja, såfremt at din internetudbyder tilbyder at du har fast offentligt ipnummer. Du fortæller bare din router at såfremt der kommer "IHC kommunikation" ind på dit offentlige ipnummer så skal det skovles videre til det interne ipnummer du har givet din IHC controller. Om der er en switch involveret på ruten mellem din router og IHC controlleren gør ingen forskel.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2005
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2012 kl. 16:43
Jeg har faktisk modsat opstilling (af forskellige årsager), dvs. router centralt i "teknik rum" og switch på loftet til resten. Det giver bedste wifi-dækning. MEN switchen på loftet har det meget varmt.

Så jeg vil faktisk anbefale at trække to ethernet kabler mellem loft og teknikrum, nu du er igang.

Det ene bruger du til at transportere WAN (internet) ned til Router der placeres sammen med switch i teknikrum, det andet kabel ligger klar på loftet hvis der er problemer med trådløs dækning og derfor skal et ekstra AP op.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2012 kl. 19:28
Jeg siger tak for al responsen

Jeg har selv sat internet stikket på loftet, så det er ingen problem for mig at flytte det ned i teknik rummet. Kan godt se det smarte i at have routeren i teknik rummet også. Det var egentlig også mest hvordan jeg forbandt router og switch bedst muligt. Jeg har en gammel d-link 524 router nu (alm. 100 mbit) så vil jeg prøve den først og så finde en gigabit switch. Nogen der kan anbefale en god en ? Hvordan er d-link's green switch produkter ?
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2012 kl. 22:39
Dækningsmæssigt er det smartere med routeren på loftet, frem for i stuen - altid så højt så muligt...

M.v.h.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2005
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2012 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Dækningsmæssigt er det smartere med routeren på loftet, frem for i stuen - altid så højt så muligt...

M.v.h.

arrgh, det er vist lige firkantet nok. Højt ja, men på loftet kan være problematisk.

Det kommer an på materialer i loftskonstruktionen. Vi har f.eks. noget termo/dampspærre som består af papir med alufolie. Der slipper stortset ikke signaler igennem. 

Man kan også placere højt inde i boligen, oven på et skab, øverste hylde i et højt skab eller højt på væggen.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2012 kl. 12:22
Letten --> lige præcist. I forbindelse med renovering af vores stue, skiftede jeg den gamle udtjente alu / papir dampspærre til en ny i plastic, det hjalp på signal styrken i stuen :-)
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu