|
Hardware til WHS2011 |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
QaxXxuZ ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 26-Juni-2011 Status: Offline Point: 158 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 24-August-2012 kl. 10:26 |
Er ved at løbe tør for plads på min NAS, og står derfor for en opgradering, og har derfor læst lidt rundt omkring. Og her ser det ud til at det skal være en maskine med WHS2011.
Men så melder spørgsmålene sig, for de færdig byggede er rimelig dyre, og mener da at man selv ville kunne bygge noget der ville være billigere. Krav: Plads til så mange HDD som muligt. Og så hurtig som muligt. Men hvad så... Er der nogle minimumskrav ellers til WHS2011? Og er der nogle gode forslag til hardware, kabinet, stømforsyning, CPU, GPU/grafikkort, ram, skal der være controller, og hvilken. Jeg vil lige skrive hvad jeg bruger min nuværende NAS til, hvis det nu skulle have indflydelse på valg af kompunenter. Alle mine filer ligger herpå, Film, billeder, dokumenter og musik. Jeg tilgår den udefra med en Android mobil, hvorpå jeg kan se og down - uploade til NAS'en. Jeg ser film, også BD og optagede programmer fra den via. 3 stk. media center. Hører musik via. Sqeezebox. Så læsning, skrivning og netværket er der rigtig meget run på. Håber der er nogle der vil give deres bebud på noget der virker, evt. selv hvad man har og ved der funker til de opgaver jeg kører med. Og så må prisen jo også godt være god derefter og selvfølgelig strømforbruget, men 1. priotet er klart at den skal kunne følge med opgaverne.
|
|
![]() |
|
khj4200 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 22-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 202 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
HP ProLiant MicroServer kan købes for ca. 2000,- (kan købes i flere varianter)
Der til kommer WHS til ca. 350,- og de harddiske man ønsker. Der er plads til 4 harddiske, + evt. en ekstra i stedet for et dvd-drev. Den har dog ikke hardware-raid, hvis det er et krav. Jeg har den med en 60GB SSD til WHS og 3 stk. 3TB HDD og udvidet til 8GB ram. Den ser ud til at køre fint. Især hvis man skal have flere pc'ere koblet på med Windows medie center.
|
|
![]() |
|
QaxXxuZ ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 26-Juni-2011 Status: Offline Point: 158 |
Som jeg kan se, så er der ikke rigtig mulighed for at udvide med HDD plads. Og der køres kun sata 300, er det ikke hurtigere med 600
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
Man kan have 5-6 harddiske i en HP Proliant server. Og hvis det ikke er nok, kan der tilsluttes yderligere via USB. Hvor mange har du behov for???
Du har intet at bruge SATA-600 til, i sådan en. Den er riiiiigelig hurtig med SATA-300. En som har monteret en nyeste generation Seagate 3TB disk, måler 185 MB/sek. i læsehastighed... M.v.h.
|
|
![]() |
|
Nej, det kan jeg så godt se med hastighedden. Så blev jeg da det klogere. Med hensyn til antal diske, ja så ville jeg jo gerne kunne udvide i laaaang tid, så et lille regnestyke: En fuld BD = 40 GB divideret med 3 TB giver plads til 75 film. Så hvis vi siger 6 diske er det 450 film. Det er bare et eksempel for at vise at udvidelser er nødvendig, ikke nu, men i fremtiden. Så når jeg skal ud og købe noget, ville jeg gerne have noget der er bare lidt mere fremtids sikret, ikke at man kan forsikre sig 100 %, men man må jo gerne tænke lidt fremad. Men den HP der henvises til er kun med 4 diske, og 1 skal bruges til styresystemmet, så 3 er for lidt. Men hvad med selvbyg? Kommer det ikke til at virke, siden alle snakker om færdig lavede servere. Jeg aner ikke en fis om WHS2011, så ved ikke om der kræves specielle hensyn til hardware.
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
Den som omtales kan indeholde 6 HDD. Jeg har en, så jeg ved det.
![]() Det vil total fjollet at gemme en fuld BD-skive. Man vil normalt rippe til mkv. Og så fylder den pludselig kun 10-12 GB. Jo, du kan godt selv bygge en server, og så smide WHS2011 på. Er hardware'n understøttet af Win7, så kan det køre på WHS2011. M.v.h.
|
|
![]() |
|
Så blev jeg så meget klogere, Jeg sidder lige og kigger på sådan en fætter her http://www.edbpriser.dk/lagringskabinet/lian-li-ex-503-id-6869569.aspx Hvis man køber en HP, kan man så udvide den med den jeg har linket til? Via eSATA vel at mærke. Og når nu du selv har en, nu bliver jeg jo lidt nysgerig, hvad for en model skal man gå efter. Og ja, ved godt der er mange der bruger mkv. Men du MISTER kvalitet i ripningen, og det vil jeg ikke. Det skal være fuld kvalitet, men vi er jo alle forskellige, heldigvis for det
![]() |
|
![]() |
|
khj4200 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 22-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 202 |
Hvis man bruger sata fra optisk drev (ODD) og esata stikket bag på så kan den klare 6 diske som Henrik B. skriver.
Det er heller ikke påkrævet at have OS på sin egen HDD, eller SSD som jeg har gjort). Det kan godt være på en 3TB HDD, og så bruge resten til data. Jeg tror det bliver svært bygge en server billigere selv (især hvis den skal have sata stik, til mere end 6 HDD), men på den anden side så kan man bygge den som man har behov for.
|
|
![]() |
|
Ja, det er også det, det er jo billigt ![]() Men kan man slutte et laringskabinet til med eSATA, som har plads til måske 4 diske?
|
|
![]() |
|
Jeg gav 1400,- for min 36NL. 40NL skulle være stort set samme maskine.Jeg har opgraderet med en SSD, 8 GB RAM og så en WHS2011 licens.
De vil kunne køre med eksterne harddisk kabinetter, via eSATA. M.v.h.
|
|
![]() |
|
Jeg har denne N40L: http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=server&type=server&varenr=993000001
Den har ingen HDD, men 4GB ram og dvd drev. Jeg har opgraderet med ekstra 4 GB ram (koster vist ca. 400,-) og SSD på 60GB (som jeg havde liggende). og selvfølgelig whs2011, som vist koster ca. 350,- |
|
![]() |
|
Er der så en der kan fortælle mig om denne ville være bedre eller dårligere.
Der er plads til flere diske, større CPU, plads til mere ram osv. Og evt. udvide med dual LAN. For/imod?
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |