recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dali Blue vs. Dali Concept
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dali Blue vs. Dali Concept

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Mortiniz Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 30-November-2012
Status: Offline
Point: 24
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mortiniz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dali Blue vs. Dali Concept
    Sendt: 30-November-2012 kl. 12:10
Hej!

Jeg har en hjemmebif med en 5.1-opsætning med Dali Blue-serien (C1000-center, 2002-fronter og et par Jamo-surroundhøjttalere). I stuen har jeg imidlertid også et par Dali Concept, som jeg overvejer at bytte ud med Jamoerne (+ sub) fra kælderen, købe en Concept-center og så bruge 2002erne som surroundhøjttalere.

Mit spørgsmål er, om det kan betale sig? Vil jeg opleve nogen væsentlig lydforbedring - især hvad angår centeren (C1000 -> Concept)?

På forhånd tak. :-) < id="plugin0" ="application/x-dgnria" width="0" height="0" style=": ; : 1000">< name="tabId" value="229">
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2012 kl. 19:58
Hvis vi snakker et sæt Concept i samme størrelse, så kan det ikke rigtig betale sig. Blue serien svarer til noget lige midt mellem Lektor og Ikon. Midt i mellem, fordi den egentlig er bedre end Lektor, men ikke helt så god som Ikon, fordi den mangler bånddiskanten. (Hvilket i øvrigt er en meget subjektiv smag, jeg kan bare bedst lide lyden fra en bånddiskant.) Jeg er ellers stor fortaler for Dali, men deres Concept serie er altså billig af en grund.
Til top
Mortiniz Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 30-November-2012
Point: 24
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mortiniz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2012 kl. 07:02
Okay, det bekræfter min mistanke om, at der nok ikke er den store forskel – og at Blue-serien måske oven i købet er at foretrække frem for Concept-serien.

Tusind tak for tilbagemeldingen! :-)

Mvh. Morten
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2012 kl. 07:13
Tja, jeg mener nu der er en del forskel, det er bare ikke til Concepts fordel ;)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2012 kl. 08:46
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Hvis vi snakker et sæt Concept i samme størrelse, så kan det ikke rigtig betale sig. Blue serien svarer til noget lige midt mellem Lektor og Ikon. Midt i mellem, fordi den egentlig er bedre end Lektor, men ikke helt så god som Ikon, fordi den mangler bånddiskanten. (Hvilket i øvrigt er en meget subjektiv smag, jeg kan bare bedst lide lyden fra en bånddiskant.)

Dette er ikke på nogen måde en kritik, bare et faktuelt indspark: Jeg ser konstant (og hører i butikken) omtale af bl.a. Ikon seriens "bånddiskant-lyd" - både positivt og negativt. Jeg synes det er en fejlagtig opfattelse. Bånddiskanten i Ikon er reelt en supertweeter, der først starter ved 14 kHz, og dome-diskanten er slet ikke rullet af, men fortsætter op over 20 kHz (kilde). Det betyder i praksis at bånddiskantens fingeraftryk på den reelt opfattede lyd er meget lille. Dén opfattelse af diskanten som man måtte have - positiv som negativ - er først og fremmest et udslag af dome-enhedens lyd, og har ikke ret meget med bånddiskanten at gøre. Derfor synes jeg også det er forkert at slå Dali's dome/bånd hybrider i hartkorn med andre bånddiskanter. Dali's løsning er meget mere dome, end det er bånd.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 22:29
Otto, jeg tror du har misforstået noget. Jeg omtaler ikke bånddiskanten som om den er bedre en dome-diskanten i Dali Blue. Det er de samspil der er mellem domen og bånddiskanten på Ikon som jeg savner på Blue-serien. Jeg synes bare den lyd man får fra Ikons bånd/dome sammenspil, giver en meget sprød lyd. Men det afhænger jo netop meget af ørerne der lytter. Og jo særdeles også hvilket system de er tilsluttet, og den musik der nydes på dem.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu