|
Første gangs køber af receiver - søger råd |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |||
FaxeKondi ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 12-April-2012 Status: Offline Point: 26 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 02-Januar-2013 kl. 13:58 |
||
Hej all
vi har pt. dette anlæg ![]() Sammen med: Panasonic 46" VT20 WD TV Live boks Apple TV 2nd gen Wii Wii U Ældre sony hdd recorder Jeg har længe gerne villet opgradere anlægget til noget ordentligt men de penge der tidligere var sat af blev omprioritet til noget andet desværre. Jeg overvejer nu at starte med at købe en surround receiver da jeg på sigt ønsker nogle fornuftige højtalere (tænker omkring 10-12.000 til 5.1 når den tid kommer). Grunden til jeg gerne vil starte med receiveren er for at kunne samle hele pivtøjet i receiveren og derefter have et hdmi kabel op til VT20'eren. Den skal som minimum have 4 hdmi indgange og nok gerne 5, skulle der komme en blu-ray afspiller på et tidspunkt. Der er ikke krav om airplay da jeg kan bruge apple tv'en til dette og dlna osv giver jeg ikke meget for da jeg har min wd tv live som fungerer glimrende til vores behov + apple tv'en viser billeder og video fra vores iphone / ipad. Jeg har ingen præference mht. mærke og forestiller mig (uden at ville træde nogen over tæerne) at det burde kunne lade sig gøre for 2-3.000 (ikke et krav)? Men har som sagt ingen ide om hvad jeg skal gå efter. Kan jeg overhovedet forbinde de plastik højttallere som er med JVC anlægget til en moderne receiver? Subben er passiv hvis det har noget at sige (sorry er total noob på hifi området) :) På forhånd tak og sig endelig til hvis I mener der er ting I skal vide.
Redigeret af FaxeKondi - 02-Januar-2013 kl. 14:01 |
|||
![]() |
|||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19882 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Hvis du vil til at bygge nogen bare nogenlunde seriøst og ikke har de vilde krav om nyeste features, så gå på brugtmarkedet. Specielt, når du ikke vil bruge flere penge på projektet.
Ja, du kan bruge dine højttalere, men ikke din sub, idet en rigtig surroundforstærker ikke har forstærker til subben. Klaus Redigeret af KlausDM - 02-Januar-2013 kl. 14:14 |
|||
![]() |
|||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3805 |
||
Der kan
bruges en passiv sub, selv til en moderne surroundreceiver. En passiv sub er et supplement til de små satelitter, og forbindes via de alm. højttalerterminaler.
Skal man derimod have glæde af .1 lydsporet, vil dette kræve en aktiv sub. Og den kan, for den sags skyld, tilsluttes samtidigt med den passive sub.
Redigeret af JeTex - 02-Januar-2013 kl. 14:27 |
|||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|||
![]() |
|||
FaxeKondi ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 12-April-2012 Status: Offline Point: 26 |
||
Hej Klaus
Jeg har ikke noget imod brugt, men har derimod brug for vejledning :) Er der en brugt du eller I andre kan anbefale at starte ud med, når man har for øje senere at opgradere? En mulighed kunne evt. være at starte med det jamo sæt som el-mutanten har på tilbud? http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/hojttalere/JS506B/jamo-gulvhojttalere-js506b-satpris Skal selvfølgelig skal fruen lige godkende højtallerne (sådan er det jo desværre) :) men tænker at de kunne være fine til prisen og selv det kun ville være stereo så stadig være en enorm forbedring af nuværende? Edit: Tak for det uddybende svar Jetex :)
Redigeret af FaxeKondi - 02-Januar-2013 kl. 14:26 |
|||
![]() |
|||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
||
Start med en forstærker. Da du er helt ny vil jeg anbefale at kigge lidt i den blå avis. Eller herinde.Naturligvis lyder det ikke godt med plastik højtalere, men det er en start. Her er et bud: De næste jeg vil købe er to front højtalere. Dernæst en god center. Dine plastik højtalere kan bruges til baghøjtalere indtil du bliver træt af dem. Til sidste kan du købe en sub. Dette gælder også hvis du køber fra ny. |
|||
![]() |
|||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19882 |
||
Ja, men en passiv sub af den slags du ser her, er oftest kun forbundet til den dertil indrettede forstærker i mono. Vil man så bas/mellemtone fra den ene eller den anden kanal?
Man kan vel lade .1 sporet mikse ud i fronterne? Det virker fint herhjemme...... Klaus |
|||
![]() |
|||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3805 |
||
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/systemer/dali_zensor-5_hojttalersystem.htm
Blot som eksempel på nyt, til ca. 11500 kr, sub'en kan så tilkøbes senere. Med mindre en god pris kan forhandles, for et samlet køb. Der findes sikkert andre løsninger inden for dit budget, her er Google din ven.
|
|||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|||
![]() |
|||
||
Det kan man ganske givet, med de mangler en evt. front lider under, i forhold til en veludstyret sub.
|
|||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
|||
![]() |
|||
||
Ovennævnte forstærker og disse fronter: http://www.dba.dk/hoejttaler-qln-603-mk2/id-87693694/ For 3500 plus transporten, så er du vældig godt kørende..... Klaus |
|||
![]() |
|||
||
Hej igen Jetex
Tak for dine forslag, men bare lige for at præcisere så har jeg ikke et budget på 12k pt. det er på sigt jeg regner med det skal bruges på højtallere :) I første omgang er det en receiver og jeg overvejer som sagt muligheden for om det kan svare sig at investere i det nævnte jamo sæt gulvhøjtallere til at erstatte alle plastik højtallerne og "nøjes" med disse indtil jeg har pengene til opgraderingen af højttalerne?
|
|||
![]() |
|||
||
Hej klaus
det ser fornuftigt ud, går udfra du hermed også mener at disse højttalere er væsentlig bedre end jamo sættet?
|
|||
![]() |
|||
||
Kan godt være at det er helt hul i hovedet men ville det evt. være bedre for mig i denne situation, at købe den pioneer VSX-322k elgiganten har på tilbud til 999,- + jamo sættet og dermed få glæde af at kunne samle alle mine ting og få en beskeden opgradering af lyden.
For så senere når pengene er der, at købe højttalere samt få en receiver som passer præcist til højttalerne? jeg regner med at samle 10-15k sammen til dette formål til den tid.
Undskyld hvis det lyder helt hen i vejret? :)
Redigeret af FaxeKondi - 02-Januar-2013 kl. 14:57 |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |