|
opsætn. router og Synology til adg. fra internet |
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
kam15 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 19-Februar-2011 Sted: Danmark Status: Offline Point: 77 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 12-Januar-2013 kl. 13:18 |
|
Hej.
Mon der findes en venlig sjæl "derude", der kan være mig lidt behjælpelig med opsætning af min router og min synology NAS, så jeg kan få adgang til den fra det store internet... fakta: Router: Linksys/Cisco, WRT610N, firmware 2.00.00 B05 (hvordan opdaterer man i øvrigt denne firmware - er det nødvendigt - og/eller kan det give problemer med andre enheder "koblet på" NAS: Synology DS 212+, Jeg kan jo læse mig frem til, at det har noget med "fast IP-adresse" at gøre - noget med "portvideresendelse..." mv. men så'n den helt konkrete opsætning kan jeg simpelthen ikke finde ud af. Er der én der kan i "bullet-opstilling" guide mig igennem - altså "Først gør du i din router følgende: 1, 2, 3...." Dernæst gør du i din synology følgende: 1, 2, 3......" Min" Synology assistant" viser: IP-status: DHCP i kontrolpanelet i Synology er følgende (relevante ?) opsætninger: HTTP-tjeneste: standardportnummer: http: 5000, routerport (ingen indtastninger), under "kontrolpanel - Netværk" er angiver: Generelt: Servernavn: NNNN, standard-gateway er "nedtonet" med en ip-adresse - "konfigurer manelt DNS-server " og "opret forbindelse via en proxy-server" er begge nedtonede "Netværksinterface" - er "markeret" i LAN: "Hent netværkskonfiguration automatisk (DHCP) i fanen "tunnel" er ingen indtastninger i min routeropsætning er følgende (relevante ?) opsætninger: "Internetforbindelsestype": "automatisk konfiguration > DHCP" Værtsnavn (blank) Domænenavn (blank) IP-adresse: 192.168.1.1 "indstillinger for DHCP-server: "aktiveret" under fanen "programmer & Spil" er der en "overskrift" med "viderestilling af en enkelt port" - her er der ikke angivet noget "specielt ?" under fanen "administration" er følgende: Adgang til lokal styring: "HTTP" Adgang til fjernstyring: "deaktiveret" resten ser rimelig "standard" ud.... --- Det jeg altså har brug for er en forståelig "punkt-for-punkt" guide til at sætte det her op, så jeg kan tilgå min server fra det store internet.... Det er sikkert ganske nemt - for dem der kan det... - men mit problem er, at dels så forstår jeg ikke altid de "tekniske termer" der bruges - og derudover så er jeg jo bange for at gøre noget galt, så jeg enten sletter det hele - eller åbner op, så alle og enhver kan logge ind på min Synology..... Jeg har aktiveret "antivirus essential " på min server - er det OK Skal/kan man bruge det dersens "ez-internet" til noget ??? please... er der én der kan hjælpe på forhånd tak... Karsten Redigeret af kam15 - 13-Januar-2013 kl. 21:43 |
||
![]() |
||
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Her er et skud..
først din router: log på konfig menuen på routeren, og gå ind under fanen -> programmer og spil, viderstilling af en enkelt port, på de øverste 5 kan du vælge en fane, her vælger du http på den første, og under "til ip adresse" skriver du de sidste cifre i ipadressen på NAS og flueben i aktiveret. det gør du også med ftp hvis du vil have den service forwardet. for andre services er default portene (husk du kan selv ændre dem i NAS) https 5001, http 5000, afp 548, webdav 5005, webdav https 5006, filestation 7000 (du kan selv se flere numre på NAS under kontrolpanel -> firewall -> opret -> vælg fra liste (klik vælg) der kan du se default portnummeret på alle de generelle services) har du andre services du vil forwarde til din NAS skal du udfyldes i viderstilling af enkelt port til din NAS ip adresse. Dernæst på NAS: Husk sikkerhed i gode stærke kodeord.. ingen brugere med administratoradgang bør have svage kodeord.. og kig i loggen for uaftoriseret adgang.. din NAS er mere sårbar for angreb når portene er forwardet, så start med automatisk blokering kontrolpanel -> automatisk blokering sæt flueben i automatisk blokering, jeg selv kører 3 forsøg indenfor 30 min havner man på shitlisten.. jeg har ingen udløb på ipadresser.. men får mail så fjerner jeg selv dem der fejlagtigt er havnet der.. hvis du en dag ikke kan få fat i nas kan det være fordi din ipadresse er havnet på nas shitlisten.. for at få fat i din NAS udefra skal du enten have din eksterne ipadresse, eller et domæne til at pege på din adresse.. det nemmeste er nok at bruge ddns samt quickconnect til dine mobile enheder, ddns finder du under kontrolpanel -> ddns her skal du blot oprette dig som bruger ved en udbyder (jeg selv bruger two-dns.de her vælger du et domæne du kan huske.. og udfylder dine kontooplysninger fra udbyderen i din nas, herefter registrerer den sig og du kun under samme kontrolpanel se både din interne og eksterne ipadresse. adressen kan du herefter taste ind i dine ds apps du har hentet på dine mobile enheder, eller i browseren på computeren Håber det lykkedes for dig
![]() Redigeret af rhsin - 12-Januar-2013 kl. 19:41 |
||
Mvh
René |
||
![]() |
||
kam15 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 19-Februar-2011 Sted: Danmark Status: Offline Point: 77 |
|
hej rhsin.
tusind tak for indsatsen.... men det er desværre fortsat for "teknisk" for mig - jeg forstår ikke halvdelen af de ord, du bruger... Jeg tror desværre jeg må droppe mit forsøg i denne omgang - og håbe der en dag kommer en bekendt forbi herhjemme - der kan gøre det for mig. men igen - tak for indsatsen - og jeg beklager, at jeg ikke kan udføre det. |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Svært at tyde overskriften
![]() Redigeret af Kampus - 13-Januar-2013 kl. 15:00 |
||
![]() |
||
|
!"##¤%#&()&%%¤%& PI....... !!!
så skete fan..... det, der ikke måtte ske...... jeg kunne simpelthen ikke lade være med at prøve at se, om der da for fanden ikke var et eller andet ved det her pi...., jeg kunne finde ud af..... og det var der så ikke !!! jeg var ved at prøve at se, om jeg kunne gøre et eller andet med "netværksindstillingerne" på min NAS, så jeg kunne tilgå den ude fra.... og da jeg jo som det fremgår ikke fatter en brik af de gode råd folk forsøger at give mig... prøvede jeg mig lige så stille frem... og så går det jo selvfølgelig galt. jeg var inde i følgende (på min NAS): kontrolpanel - netværk, fanen "generelt" der satte jeg et kryds i "konfigurer manuelt DNS server" i fanen "netværksinterface" markerede jeg "brug manuel konfiguration" - fordi jeg forstod på noget jeg læste et eller andet sted, at det var sådan, jeg skulle gøre.... i lang tid stod den så bare og "indlæste..." - og så kom der fejlmeddelelse om, at jeg skulle "tjekke mine netværksindstillinger" og meget andet... til sidst trykkede jeg bare "annuller" og håbede på, at jeg ikke havde fået rettet noget. men så heldig skulle jeg selvfølgelig ikke være. Nu er der sket et eller andet med mine forpulede ip-adresser. før havde jeg en ip-adresse med 192.168.1.109 (tror jeg nok) - når jeg søger efter Nas'en nu, viser den en ip adresse med 188.114..... og så noget mere i feltet "konfigurer manuelt" (om godt nok er nedtonet) vises et tal i retning af 89.249....... og jeg kan ikke bare få lov til at rette i de tal... intet fandme som helst virker... så kan man selvfølgelig sige, at så kan jeg bare bruge dem... men jeg har jo andre enheder til at "pege" på min server (boxee-box, mv.) - og jeg ved bare, at alt muligt nu er komplet fyldt med alverdens problemer, fordi jeg har været ved at pille i noget jeg ikke har forstand på. det var som sagt det eneste stort set, der ikke måtte ske - og så skete det alligevel..... Hvis jeg nu lover, at jeg vil lade være med at prøve mig frem med noget som helst mere - er der da så for pokker ikke en venlig sjæl, der kan hjælpe mig "tilbage til hvor jeg oprindelig var...." altså, hvor jeg før have nogle "standard-lignende" ip-adresser (192.168...) til at stå i de felter... har jeg nu 188.... i "standard gateway (hvad fanden det så end er for noget) og 89.2.....i andre felter.... hvordan kommer jeg tilbage til en helt almindelig opsætning (at jeg så ikke kan tilgå min NAS udefra må jeg så leve med - og det gør jeg også...) er der ikke en, der kan i helt simpel bullet-form, så selv jeg kan forstå det - kan guide mig igennem det... please, please, please.... |
||
![]() |
||
|
Er der i det mindste ikke en, der kan forklare mig om det betyder noget, at jeg før havde en ip adresse til nas'en der hed noget med 192.168.... Og nu, hvor jeg har den dersens 188..... Og et andet sted 89....
Hvad er forskellen ? hvorfor er den/de nu i en helt anden 'nummerserie' Er der ikke nogen der ved det ? Pfh tak |
||
![]() |
||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
|
Nummerserien 192.168.x.x er reserveret til lokalnet. Det samme er nummerserier der starter med 10.x.x.x. Maskiner på det store internet kan have alle mulige forskellige numre, men det er ikke så praktisk hvis du på dit lokale net kommer til at bruge fx. det ipnummer dsb.dk har, for så kan du ikke længere besøge dsb's hjemmeside og se togtider fordi dit system tror det er lokalt. Derfor er det overordnet besluttet at 192.168.x.x og 10.x.x.x aldrig bliver brugt af det store internet og derfor kan bruges af folk til lokalnet.
Normalt er det din router der deler lokalnetadresser ud til dit udstyr, fx. din nas, og din router deler ud af 192.168.1.x adresser. Såvidt jeg kan se af det du skriver, er du kommet til at fortælle din nas at den ikke længere skal bede din router om et ipnummer, men istedet bruge et eller andet manuelt indtastet. Det betyder at din nas ikke længere har et ipnummer der passer ind på dit lokalnet og derfor kan du ikke længere få kontant til den. Heldigvis er løsningen nem. Jeg fandt manualen til sådan en 212+ på nettet og ifølge den sidder der en reset knap i et lille hul ved siden af usb stik og netværkskablet bag på din nas. Find en papirklips eller noget andet tyndt og hold resetknappen nede i ca. 4 sekunder og slip igen. Din nas kvitterer med et bip og så er den klar igen. Reset rører ikke dine data, men den nulstiller kodeordet på admin kontoen til ingenting og den nulstiller nas'ens netværksindstillinger så den igen går ud og leder efter din router og beder om at få et ipnummer der passer til dit netværk. Du burde have sådan et Synology Assistent program på en cd der fulgte med nas'en, det kan du bruge til at gå ind og sætte kodeord på nas'en igen. |
||
![]() |
||
|
Yes !
Se det hjalp... Tusind tak for inputtet... Nu er jeg hvert fald 'tilbage ved udgangspunktet' Så er jeg lidt mere rolig :-) |
||
![]() |
||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
|
Herligt!
Ang. udgangspunkt, så skriver du kun at du ønsker adgang til din nas udefra. Det er et ret vidt begreb. Hvilken slags adgang er det helt konkret du har brug for? Forventer du at kunne streame film og musik hjemmefra til din computer på kontoret eller snakker vi mere om at bedsteforældrene skal kunne se fotoalbummet med børnebørnene? Hvad er det du helt konkret godt kunne tænke dig at kunne? Flaskehalsen i setuppet er hvor hurtig din internetforbindelse er "ud af huset". En typisk internetforbindelse til privatbrug er måske 20/1 mbit, det betyder, at mens du har et dejligt, stort 20 mbit/s hul til at hente data ind i dit hjem, så er der kun et lille 1 mbit/s hul til at sende data ud fra dit hjem. Sådan et 1 mbit "udgangshul" sætter en helt naturlig begrænsning på hvad der kan lade sig gøre. En typisk rippet dvd film fylder omkring 4 GB for en spilletid på ca. 1½ time, men hvis det tager 7 timer at klemme de 4 GB film ud gennem dit 1 mbit hul, så kommer det ikke til at fungere, så får du 1½ times film strukket ud over 7 timer med 5½ time hvor den skriver "buffering" mens den venter på at der når data frem. Et fotoalbum der skal ses af bedsteforældrene er meget mere realistisk, det er begrænset hvor meget billederne fylder så de vil bare opleve en fotoside hvor det tager 5-10 sekunder at loade billederne, det kan de sikkert fint leve med. |
||
![]() |
||
|
Hej igen
Det var faktisk bare tiltænkt 2 formål.. Nemlig som du skriver mulighed for at tilgå billeder på nas'en. Og så derudover mulighed for at tilgå forskellige dokumenter på nas'en Jeg har vel en 30/30 forbindelse, så mon ikke det går :-) Og særligt da via ds photo+..... Det virker sgu godt.. (Jeg kan ikke rigtig forstå hvorfor, for filstørrelserne er vel de samme, men den laver vist nogle 'minaturer' på en eller anden måde..) ... Og hvis du lover ikke at sige det til nogen, så har jeg altså forsøgt mig lidt videre, efter jeg fik nogenlunde ro på mine ip-adresser igen, i går :-) Men nu 'stopper' legen, når jeg via ez-internt forsøger at få den til automatisk at 'tilpasse' routerens opsætning... Det er lige som om at den ikke mener den 'kender' routeren... men den står på synologys liste over 'godkendte' routere.. Men måske er det fordi jeg mangler at få opdateret firmware'en på routeren... Men det tør jeg nok ikke rigtig give mig i kast med...(endnu...) -) |
||
![]() |
||
jacobask ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1253 |
|
Prøv at se hvilke ez-internet vil åbne i routeren og gør så dette manuelt direkte i routeren.
/ask |
||
![]() |
||
|
Er der nogen bestemt årsag til at du ikke bare gør det over fx. Dropbox eller en tilsvarende "skyløsning"?
Så er der lidt større muligheder.. ![]() |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |