|
lyd og Surround indstillinger på min Yamaha reciev |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
ridderen ![]() Bruger ![]() Oprettet: 04-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 161 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 11-Marts-2013 kl. 19:22 |
|
Hej Alle Jeg har en Yamaha RX1020. Problemet er jeg har sat surround indstillingerne op... og det er også fint.. men når jeg vil hører musik skal subwofferen skrues ned så det ikke bulderer sådan under musik. Jeg har fået lavet så surround bruger patterns 2 instillingerne og patterns 1 indstillingerne vil jeg bruge til musik, men kan simpel hen ikke finde det sted hvor jeg skal vælge patterns 1 for musikken feks(airplay, net radio, radio og cd) Mvh Ridderen Redigeret af ridderen - 12-Marts-2013 kl. 19:17 |
||
![]() |
||
Pony65 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-September-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 1845 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Du har lavet noget fejl under indstillinger og opsætning.
Normalt vil lyden fra en DVD eller BlueRay gå dybere end hvis du hører musik fra Net eller bare alm. radio. Prøv at fortælle lidt om: Rum størrelse. Højttalere. Placering af højttalere. Hvor satte du mikrofon under måling Etc. Har du et billede af anlæg og højttalere kan det også hjælpe
|
||
![]() |
||
ridderen ![]() Bruger ![]() Oprettet: 04-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 161 |
|
Så er jeg tilbage igen:
Mit setup er som følgene: Front: Dali ikon 7 Center: Dali Ikon vokal 2 mk2 Sub: B&W ASW10 Surround: Dali fazon Jeg har lagt billeder op af af udstyret og vedlagt en Plan oversigt af rummet og des størrelse Subben har jeg prøvet og sætte på en flise. Men lyden forsvandt helt næsten den sætte i hvert fald gulvet i svingninger, men der var ikke så meget lyd. jeg satte så spiks og filt puder på, og så direkte oven på gulvet. jeg fik meget mere lyd ud af. og gulvet ryster minimalt. Det lyder rigtig fint i film(eksplosioner osv) Men under musik, har dne en tendens til at buldrer/runge lidt. Derfor vil jeg skrue lidt ned for den under stereo men synes ikke lige jeg kan finde ud af det. Jeg er ikke god til engelsk og har prøvet at kæmpe mig igennem manualen. Hvad vil det sige hvis jeg trykker On til Enhancer? eller on til pure direct? Jeg fik lavet den automatiske lyd indstilling, men volumen på fronterne var forskellige, men det er også fin nok til film, det er på grund af rummet. Men til stereo vil jeg altså have at begge fronter skal spille lige højt. derfor har jeg været inde manuelt og redigere i det. men kig i videoen under Her er en kort video over mine indstillinger. det blev for besværligt at tage billeder. Hvis du har lyst må du gerne filme dine indstillinger og ligge det op. Mvh Ridderen
Redigeret af ridderen - 12-Marts-2013 kl. 19:37 |
||
![]() |
||
Pony65 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-September-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 1845 |
|
Fedt setup du har der, men stuen er vanskelig at indrette.
Jeg tænker lige lidt. NB. hvilke højttalere og sub er det?
|
||
![]() |
||
|
har updateret mit indlæg,
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Mon ikke det er sub'ens placering der gør knuder. Du skal smide sub'en op i sofaen, og så kravle rundt i stuen med ørerne i "sub-højde". Der hvor bassen lyder bedst, er den rigtige placering af sub.
|
||
![]() |
||
|
Sub er skruet for højt op under måling
Fronter er sat til Large og ja, sub står et dumt sted NB. jeg får gæster til fodbold, kommer tilbage imorgen
|
||
![]() |
||
|
Skal frint ikke til large når der skal høres musik ? og så sub som bund ? eller skal kører small og så lave en crossover på ca. 80 ?
Pony hvis du får tiid må du meget gerne lig lave en bette video med dine indstillinger, /Ridderen
|
||
![]() |
||
|
Har prøvet at kigge lidt på din opstilling og fundet en manuel på nettet af din subwoofer ( håber det er den rigtige )
Som sagt før er din stue svær at indrette med den opstilling og placering af subben. Det bedste ville være at du kunne placere subwoofer ved samme væg som fronter, men du må prøve dig frem. Start evt. med disse indstillinger bag på subben. ![]() 1. Grøn/rød for tænd/sluk 2. Sæt til Auto så den selv slukker ved daglig brug ( men sæt til ON under mikrofon test ) 3. Volume til kl. 9 4. Volume speaker ( bruges ikke så sæt den bare til min. ) 5. Low-pass freq - op på 140 6. Low-pass filter til out 7. Normalt vil man bruge A, men hvor subben står vil jeg prøve med B 8. EQ vil jeg sætte til B, da den ikke står i et hjørne 9. Phase til 0 10. ---- 11. Sub kabel i L __________________________________________________________________________ Prøv disse indstillinger og lav en mikrofon måling, og husk, sæt ikke mikrofonen på en papkasse eller andet med "hårde" overflader. Har du ikke et stativ så prøv evt. med en pude. Under måling gå ud af rummet og vær stille. NB. grunden til at du ikke skal sætte fronter til Large er at det skaber ofte konflikter når Sub og fronter skal spille det samme. + hvis målingen ikke fastsætter cross-over til 80 Hz. skal du IKKE ændre den til 80 hz. men lade den blive hvor målingen er lagt. Lad mig høre hvordan det lyder efter denne indstilling og spørg igen hvis der er andet. Det er muligt der skal laves yderligere forbedringer.
|
||
![]() |
||
|
Så fik jeg sat indstillinger op på min subwoofer efter dine anvisninger. og jeg lavede nu en ny måling.
og jeg har valgt single position. Jeg har nu prøvet at sætte avatar på og Taken 2 hvor begge har DTS HD MA. Det lyder fint, men bassen er lidt flad Musik lyder også Fint men også flad fra bass siden. Men det undrer mig at den sætter alle højtaler til large hele vejen rundt ? Og når jeg skal Kører stereo er det så normal at den ene højtaler skal være skruet en halv DB mere op i end anden? jeg kan forstå det under surround men ikke stereo
|
||
![]() |
||
|
Mikrofon er for tæt på væg.
Flyt den en lille meter ud fra væg og lidt højere end den er nu
|
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|
Som regel er det en ret simpel algoritme der vælger delefilter indstillingerne, typisk noget med at hvis -3 dB punktet er lavere end f.eks. 60 Hz, så sættes de til Large. Som Pony siger er din mikrofon for tæt på væggen, hvilket giver et hæv i bassen, så det kan sagtens være at frekvensgangen i dét punkt fortæller receiveren at højttaleren er "stor". Kombineret med at f.eks. centerhøjttalerens placering på et møbel også booster bassen. Men det vil lyde ringe, fordi dét du hører er rumresonanser og ikke højttaleren (populært sagt), derfor er det en fordel at skære bassen væk. I det hele taget skal du bruge auto-opsætningen som en rettesnor, ikke som overdommer. Du skal ikke være bange for at redigere i indstillingerne efterfølgende, herunder ikke mindst at ændre i delefrekvenserne.
Det er helt normalt, auto-opsætningen tager ikke hensyn til om du spiller surround eller stereo, den forsøger at få højttalerne til at spille lige højt uanset hvad. Da de akustiske forhold for hver højttaler ikke er fuldstændigt ens, så vil niveauet fra dem i lyttepositionen i praksis være forskellig. Det kan diskuteres om man bør regulere for det eller ej, det er nok en smagssag. Men en halv dB er faktisk ikke ret meget i den forbindelse, og udover det med akustikken, så er det formentligt inden for tolerancerne for den accepterede forskel mellem de to højttalere. Jeg har før set 3-4 dB forskel i niveau (dog med nogle ret "alternative" opstillinger), og et par gange (på hvad jeg lidt upolitisk korrekt vil kalde "kineser-højttalere") oplevet 3 dB forskel i niveau på to officielt ens højttalere... Det er dét man hos mere seriøse producenter kalder "defekt"! Det var et sidespring, en halv dB er som sagt helt normalt.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |