|
Hvilken løsning skal jeg vælge? |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
wiesel ![]() Bruger ![]() Oprettet: 25-August-2008 Sted: Valby Status: Offline Point: 207 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 22-Marts-2013 kl. 02:28 |
Mine forældre skal til flytte i ny lejlighed, og derfor vil de gerne
smide deres gamle Sony TV ud og anskaffe sig en ny fladskærm. De har
altid optaget meget tv med deres VHS maskine, som nu skal erstattes på
en eller anden smart måde, som de kan finde ud af at bruge.
Deres kommende setup vil bestå nyt 46" TV i stuen og et nyt 32" TV i soveværelset. De vil gerne kunne optage min. 2 kanaler og have mulighed for at se tingene både i stuen og i soveværelset. Kan ikke helt overskue hvad den bedste løsning vil være til dem mht. til optagelse? Skal jeg bygge en htpc? Købe en HDD-recorder? YouSee boks? eller måske Samsungs nye TV med dual tuner? Det er meget vigtigt, at det hele er meget brugervenligt og lige at gå til - da mine forældre ikke er de skarpeste til sådan noget. De har følgende setup: YouSee Fuldpakken Router (TP-Link TL-WDR4300 N750) Til TV i stuen overvejer de pt. Samsung ES8005 eller Sony HX855. Håber der er nogen som kan hjælpe mig. |
|
![]() |
|
NielsR ![]() Bruger ![]() Oprettet: 30-Januar-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 92 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tja, der er mange muligheder.
En mulighed er at købe en NAS boks, og anvende DVBLogic TVSource og en HDHomeRun tuner. Så skal i bare sørge for at købe fjernsyn som kan tilsluttes nettet og understøtter DLNA, så kan man på alle TV afspille de optagede programmer fra NAS boksen. Jeg siger ikke det er den eneste eller rigtige løsning, bare et foreslag
![]() Redigeret af NielsR - 22-Marts-2013 kl. 08:02 |
|
![]() |
|
ZrednaZ ![]() Bruger ![]() Oprettet: 19-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 51 |
Dine forældres krav lyder meget som mine. Jeg har i korte træk løst det på følgende måde:
I stuen har jeg en hjemmebygget HTPC med dobbelt-tuner. Den leverer et billede dirkete til både tv'et i stuen og til tv'et i soveværelset via to udgange, som er klonet i Windows. I stuen styrer jeg herligheden med en infrarød Windows Media Center Remote, og fra soveværelset, hvor fjernbetjeningen jo ikke kan nå, styrer jeg den over WiFi via en smartphone-app, som kan fungere både som media center remote, tastatur og mus. På softwaresiden bruger jeg Win7 og Windows Media Center til live tv og til optagelser. Når jeg skal se Netflix, foregår det i browseren, og når jeg skal streame fra DR, foregår det i XBMC. Om løsningen er specielt enkel, kan nok diskuteres. For eksempel skal jeg skifte default audio output i Windows, når jeg skifter værelse, da WMC ikke kan klone lyden på to udgange. Dette problem kunne dog undgås med en ekstern HDMI-splitter. Det er også et værre bøvl at indstille kanaler og få EPG'en til at virke ordentligt. Til gengæld er WMC et lækkert og brugervenligt program, når det først er indstillet. Min løsning med billed-kloning indebærer selvfølgelig også, at man kun kan benytte HTPC'en fra én skærm ad gangen, hvilket var fint til mit behov. Her er tråden om mit setup: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=111629 Jeg har også haft en YouSee-boks, og den er temmelig brugervenlig, da man stort set ikke skal rode med indstilling af kanaler. Jeg brugte også YouSee-boksen fra begge værelser, og det krævede ingen HDMI-splitter, da den outputter både billede og lyd på både HDMI og RGB samtidigt. Fra soveværelset styrede jeg den via en IR-forlænger. Løsningen med IR-forlængeren fungerede ikke specielt godt, men det virkede til nøds. Og så er boksen pissehamrende langsom.
Redigeret af ZrednaZ - 31-Marts-2013 kl. 15:04 |
|
![]() |
|
DiscomanDK ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Februar-2008 Sted: Skanderborg, DK Status: Offline Point: 1423 |
En HTPC er næppe særligt "Forældre venligt".
Dog har du jo nogle krav, hvor du ikke kan komme uden om en HTPC/Server, hvis der skal optages på 2 kanaler samtidig og optagelserne skal ses på begge TV. Jeg havde gjort flg. - Købt en HD Home Run. - Købt en lille mini PC, el blot fundet en gammel PC det er ikke så vigtigt. Smid en god Harddisk i, også placer den væk fra stuen f.eks i et teknikskab. Det er vigtigt at påpege at en sådan PC ikke kræver specielt mange kræfter. Gå efter noget strømsvagt. - Købt 2 stk. WD TV live og koblet dem til deres to tv. Jeg havde så installeret Windows 7 & Media Portal på den "server", hvor du så har fjernadgang via fjernskrivebord el. teamviewer så du kan hjælpe dem hjemmefra. Dine forældre kan så tilgå alle optagelser, film, billeder, musik mv. på deres WD tv live bokse. Jeg anbefaler IKKE du dropper WD tv live boksen på en af deres TV og bruger "serveren" som afspiller også. Teoretisk set kunne det godt fungere men, hvis man tager "Forældre faktoren" i betragtning tror jeg ikke det er en god løsning. Optagelserne styrer de via det Webinterface du kan få til Media portal der hedder iPimp. Det virker fremragende på iPhones, computere og ikke mindst iPad og tablets. De kan selvfølgelig sætte serieoptagelser og andet ind. |
|
![]() |
|
confused ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2006 Status: Offline Point: 2686 |
Kan WD TV Live klare dvb undertekster ? I øvrigt ville jeg nok anbefale ArgusTV, eller DVBViewer RS i stedet for MP, hvis det skal være i et sådant setup. Ingen grund til at installere et klient / server system, hvis man alligevel ikke skal bruge klienten.
|
|
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
|
|
![]() |
|
Bconrad ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Maj-2006 Sted: Ry Status: Offline Point: 616 |
Kan de nye tv med dual tuner ikke være en mulighed. Jeg synes at have læst et sted at de kunne en masse smart. blandt andet optage to programmer og streame optagelser til et andet tv.
Så skal du bare finde en stor harddisk til optagelse og så er det måske en løsning. Der var på et tidspunkt en nyhed om Panasonics nye tuner her på sitet. |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
samsungs nye TV med streamingmuligheder og dualtuner lyder nu egentlig som en temmelig udmærket løsning. med et par eksterne diske til. Tvivler meget stærkt på at de ville kunne finde sig til rette med htpc løsningerne som jo ikke ligefrem er baseret på et liv med en alm fjernbetjening.
|
|
![]() |
|
Rough ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 13-April-2009 Sted: Måløv, Denmark Status: Offline Point: 379 |
Hvad med Loewe og deres DR+ system
http://www.loewe.tv/dk/loewe-products/connect-id/oversigt.html
|
|
![]() |
|
DiscomanDK ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Februar-2008 Sted: Skanderborg, DK Status: Offline Point: 1423 |
Det er et godt spørgsmål, men det vil jeg da tro? Jeg forstår ikke, hvorfor DVBviewer skulle være bedre. MP fåes også som ren backend
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |