recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mens man drukner i snakken om HD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMens man drukner i snakken om HD

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
KasperM Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 99
Direkte link til dette indlæg Emne: Mens man drukner i snakken om HD
    Sendt: 23-Maj-2006 kl. 20:50

Ja man skal jo for Guds skyld være HD forberedt i disse dage, når man køber TV, eller overvejer det.

Jeg kan godt se, at det er fedt at få et skarpere billede og al det der - var skam selv meget glad fra at gå fra VHS til DVD.

Men men men, hvornår vil I mene det er en nødvendighed, at et tv er så stort, at man bør være HD forberedt - altså målt i tommer?

Jeg har selv et 37" LCD tv, som har et rigtig godt billede ved DVD. Alm. antenne signal kunne godt være bedre, men regner med, at det bliver meget bedre, når jeg i løbet af det næste stykke tid får digitaltuner (dvb-c til tdc) i min htpc.

Det er selvfølgelig svært at give et endegyldigt svar på sådan noget, fordi det i stor grad handler om smag og krav. Men vil I ikke give mig ret i, at HD f.eks. vil være ligemeget i et lille 20" fjernsyn i soveværelset? Som jeg ser på det, så er det først når man kommer op i de 40-50" i en stue hvor man sidder "for tæt"´på sit tv, at virkelig har behov for en større opløsning.

Jeg er fuld tilhænger af en digitalisering af sendenettet, men HD eller super duper HD tror jeg først jeg får brug for næste gang jeg køber tv... hvilket bliver noget væg til væg

P.S. Jeg tager forbehold for, at det aldrig er til at spå om fremtiden set med tekniske øjne og holder også retten til at grine af mit indlæg, når jeg om et halvt år sidder og nyder HD-film.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2006 kl. 21:18

Hej Kasper, jeg kan godt lide dit indlæg!

Nødvendighed er ret subjektivt. Enkelte kan sågar leve helt uden TV.

Bare en hurtig en: Prøv lige nu at stille din pc-skærm om til en opløsning på 800x600. Det skal du nok blive glad for i længden! Og hvis ikke, må du ændre skærmstørrelse eller se-afstand... 

Nå ikke - hvorfor skal vi så være glade for ca. 40 år med TV i ca. samme opløsning?

Besøg evt. også en forretning med live-HDTV eller download en filmprøve til din pc, der i WMP kan vises i HDTV opløsning.

Efter min mening er tal og størrelser ikke så vigtige her - og jeg er ellers meget matematisk anlagt. Oplevelsen derimod...

PS: Jeg ser da selv stadig VHS og hører LP'er og kassettebånd i ny og næ, man kan vænne sig til meget og tilgive meget, når det kunstneriske indhold er i orden. Og mit TV er heller HD ready. Så helt frelst er jeg såmænd ikke, men HDTV bliver svært at komme udenom lidt ude i fremtiden, hvor priserne også vil falde ned på et niveau, hvor flere kan og vil være med.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2006 kl. 21:22

Hvad er opløsningen på dit LCD TV?

Det er i øvrigt stort set umuligt i dag at købe en fladskærm, som ikke er HD Ready. De eneste undtagelser er 20" LCD TV o.lign. samt 480p plasma TV. Sidstnævnte er givetvis ved at forsvinde helt, idet 1024x768 plasma kun koster nogle få tusinde kroner mere efterhånden.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
DonJensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2005
Point: 841
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 06:45

Hmmm jeg har selv et 26" noname i soveværelset, og et Pioneer 43" i stuen. Og jeg vil mene at i soveværelset har det ingen betydning, dog kan jeg fortælle at jeg har et dårligt signal (kabeltv-træk) i soveværelset og det er noget man ligger mærke til, især p.g.a. at billedet er så godt i stuen, og der derfor er så stor forskel.

Håber du forstår hvad jeg mener?

Til top
KasperM Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-Oktober-2004
Point: 99
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 07:08

*Jesper

1366*768. Det er selvfølgelig ikke fordi jeg har noget imod, at mit tv er HD-Ready, bestemt ikke. Jeg mener bare ikke, at HD er relevant før man kommer op i helt store størrelser, så man kan anvende disse i små rum uden, at det ødelægger oplevelsen.

Derimod tror jeg HD har en stor fremtid udenfor TV-programmer. Hermed ment gaming og alm computer brug. Når vi kommer op på 60- 80" (eller højere), så bliver det jo interessant med noget multiple PIP.

*DonJ

Forstår godt hvad du mener, men hvilket antennesignal har du? Jeg tror/håber, at du vil kunne få et lige så godt billede på begge tv, hvis det kom digitalt ind i huset. Selvfølgelig ikke helt det samme, hvis dit noname er rigtig dårligt, men et mere en acceptabelt billede burde da kunne opnås på selv de ringeste tv.

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 08:31

Oprindeligt skrevet af KasperM KasperM skrev:

Det er selvfølgelig svært at give et endegyldigt svar på sådan noget, fordi det i stor grad handler om smag og krav. Men vil I ikke give mig ret i, at HD f.eks. vil være ligemeget i et lille 20" fjernsyn i soveværelset? Som jeg ser på det, så er det først når man kommer op i de 40-50" i en stue hvor man sidder "for tæt"´på sit tv, at virkelig har behov for en større opløsning.

Det afhænger af kigge-afstanden, men på et 20" vil HD-opløsning formentligt være overflødigt, medmindre du bruger det som PC-monitor. Fra 3 meters afstand er det overflødigt. For at give dig et indtryk af hvilken opløsning der er behov for, så svarer 1280x720 på fire meters afstand til øjets teoretisk maksimale opløsning under perfekte forhold ved en størrelse på 32 tommer. 1920x1080 svarer til den maksimale opløsning ved 42". Ved størrelser større end dette eller kigge-afstand kortere end dette har du i hvert fald et teoretisk behov for HD-opløsning på dit tv.

Noget HELT andet er så hvorvidt du har fordel af HD _programmer_ - for modsat hvad rigtigt mange tror, så kan du sagtens have glæde af HDTV-udsendelser selv om dit tv ikke har HD-opløsning! Det skyldes at dagens udsendelser ganske enkelt ikke udnytter PAL systemet fuldt ud, pga. begrænsninger i komprimering og generel signalbehandling. HD-udsendelserne vil på et tv med PAL- eller NTSC-opløsning sikre at du rent faktisk udnytter tv'et fuldt ud, hvilket en PAL eller NTSC-udsendelse aldrig vil gøre! Derfor, _uanset_ hvilket tv og hvilken opløsning du har, ja selv på et 14" billedrørs-tv, vil du opleve at HDTV-udsendelser vil være en forbedring i forhold til almindeligt tv - måske ikke i forhold til de allerbedste DVD-udgivelser, men den gennemsnitlige kvalitet vil blive løftet.

Prøv engang at lægge mærke til VM i fodbold når det kommer. Det bliver indspillet i HD, og dén forbedring det giver på broadcast-siden vil kunne ses direkte som bedre billedkvalitet end fodbold normalt har, også selv om du modtager det via almindelig analog antenne.

Den store hemmelighed omkring HDTV, som hardware-producenterne helst ikke vil fortælle nogen, er at den store kvalitetsforskel der er at hente ved den højere opløsning slet ikke ligger i tv'enes opløsning, men i udsendelsens opløsning. Af samme årsag skal man som fodboldfan ikke tude snot i stænger over at man ikke har råd til et nyt HDTV så man kan se fodbold i super kvalitet når det bliver sendt i HD til sommer - bare køb Selector'en og modtag det i HD, men vis det på det gamle billedrørs-tv - det vil være en bedre kvalitet end du nogensinde har set en sportsudsendelse i før.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu