recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ældre jamo højtalere - hvilken forstærker?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ældre jamo højtalere - hvilken forstærker?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
babamac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Herlev, Danmark
Status: Offline
Point: 259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér babamac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ældre jamo højtalere - hvilken forstærker?
    Sendt: 11-Juli-2013 kl. 22:48
Har fået et helt sæt Jamo højtalere gennem jobbet som består af flg:
1xJamo Sub 200
1xJamo A 10C center
2xJamo A 102
2xJamo A 10S

Så vidt jeg kan se er de 5 små højtalere fra et andet sæt, og Sub'en er vist oprindeligt kommet med et 2.1 sæt og har derfor kun udgange til 2 satelitter.

Kan jeg på nogen måde benytte dem alle samtidig, fx ved at købe en billig surroundforstærker, eller er der mere fornuft i simpelthen at smide 2 af satelitterne til Sub'en og køre 2.1?

Må indrømme jeg er sindssygt noob i hifi-verdenen og derfor kan det godt ske at mit spørgsmål kan virke dumt på nogen af jer audiofile :)

Til top
babamac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér babamac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2013 kl. 22:53
Ser ud til at satelitter+center er fra sådan et sæt her:
www.av-connection.dk/?PGr=2401

Og sub specs er her:
www.jamo.com/speaker-types/subwoofers/?sku=SUB200

Hvis jeg ikke helt har misforstået det hele, så kan jeg ikke smide en aktiv sub til en forstærker da den har sin egen indbygget?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 09:35

Subben tilsluttes som normalt til SUB Pre Out på Reciver, Brug Line In L. De øvrige højttalere tilsluttes de respektive udgange på Reciver. Front L+R, Center, Bag L+R.
De indstilles til Small, det er jo SW der skal håndtere LF. Cut Off på SW stilles til 80 Hz. Styrken stilles på halv.

Redigeret af Radiomanden - 12-Juli-2013 kl. 09:37
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19852
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 12:43
At sætte Cut off til 80 hz på subben ser jeg som et dårligt råd. Den skal bare skrues så højt op som muligt og så skal fotstærkeren nok klare det....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 13:09
Jeg ville nu også gå lidt højere op end 80hz.

Tror der vil komme et hul ellers.

Desuden vil jeg bruge forstærkeren til at dele frekvensen. 

Så skal subben naturligvis stå så højt som muligt.

Med hensyn til forstærker:

Redigeret af Mufti - 12-Juli-2013 kl. 13:11
Til top
babamac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér babamac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 15:36
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Subben tilsluttes som normalt til SUB Pre Out på Reciver, Brug Line In L. De øvrige højttalere tilsluttes de respektive udgange på Reciver. Front L+R, Center, Bag L+R.
De indstilles til Small, det er jo SW der skal håndtere LF. Cut Off på SW stilles til 80 Hz. Styrken stilles på halv.

Sorry, men noget af det er jeg simpelthen nødt til at have skåret ud i pap.. 
Forbinder jeg subben til forstærkeren(sub har 2 phono indgange der hedder line in), så skal jeg kun forbinde til L-kanalen?

Indstilles til small? Giver det først mening når man sidder med forstærkeren?
Og hvad er LF som sub'en håndterer?

Resten giver fint mening :) 
Til top
babamac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér babamac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

At sætte Cut off til 80 hz på subben ser jeg som et dårligt råd. Den skal bare skrues så højt op som muligt og så skal fotstærkeren nok klare det....

Klaus

Ok, jeg må lige prøve mig frem hvis jeg får fat i en forstærker :) 

Til top
babamac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér babamac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 15:38
[QUOTE=Mufti]Jeg ville nu også gå lidt højere op end 80hz.

Tror der vil komme et hul ellers.

Desuden vil jeg bruge forstærkeren til at dele frekvensen. 

Så skal subben naturligvis stå så højt som muligt.

Med hensyn til forstærker:

[/QUOTE]

Tak for tippet Mufti, den vil jeg lige kigge nærmere på, havde godt nok håbet at kunne klare mig for et symbolsk beløb med en brugt, men den har jo nogle(på papiret)fine funktioner :)
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 6694
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 15:42
Oprindeligt skrevet af babamac babamac skrev:

Tak for tippet Mufti, den vil jeg lige kigge nærmere på, havde godt nok håbet at kunne klare mig for et symbolsk beløb med en brugt, men den har jo nogle(på papiret)fine funktioner :)

Du kan få en brugt receiver uden HDMI for små penge. 

Redigeret af Brixen - 12-Juli-2013 kl. 15:42
Venlig hilsen
KB
Til top
babamac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér babamac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 16:12
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Nogen tips til hvad man skal holde øje efter?
Er som sagt komplet noob i det her regi, og aner derfor ikke hvad jeg skal gå efter. 

Så kan jeg lige tænke over hvorvidt jeg har brug for hdmi,  men tænker at det alt andet lige er et nemmere setup mht.  Bluray, tv osv :)
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 6694
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 16:19

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Nogen tips til hvad man skal holde øje efter?
Er som sagt komplet noob i det her regi, og aner derfor ikke hvad jeg skal gå efter. 

Så kan jeg lige tænke over hvorvidt jeg har brug for hdmi,  men tænker at det alt andet lige er et nemmere setup mht.  Bluray, tv osv :)

Ja, det er lettere med HDMI. De ældre receivere kan heller ikke dekode de nye lydformater, der er på blu-ray. Fx DTS HD Master Audio.

Den Pioneer der blev linket til er billig. Normalprisen er omkring 2500.
Venlig hilsen
KB
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 16:21

Det er selvfølgelig mere enkelt med HDMI, færre forbindelser, HD lyd, og ARC.(Kræver at TV har det).
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu