recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Udvidelse af stero setup CM
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udvidelse af stero setup CM

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Jesper Flamand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Oktober-2008
Status: Offline
Point: 345
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Flamand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Udvidelse af stero setup CM
    Sendt: 27-Juli-2013 kl. 15:36
Hej Folkens...

Jeg er indehaver af et sæt B&W CM9 og en ASW10CM der er strømforsynet af en NAD 356 forstærker. Jeg har i tankerne om at udvide mit lydbillede til 3.1. Det kræver jo bare at jeg anskaffer mig en surround receiver. 

Jeg har en CMC2 i tankerne. Jeg er bare lidt i tvivl om hvor svær den er og trække? Havde en forstilling om at bruge min NAD 356 som effekt til CM9 og bruge den nye receiver til at trække CMC2 og ASW10CM. Hvor ligger vi for at det skal matche sammen?

Eller skal man sælge NAD 356 og købe nyt effekt trin? Eller noget helt andet?

Hvad har i af erfaringer?

På forhånd tak...
Til top
Betak Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 13-September-2009
Sted: Denmark
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Betak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2013 kl. 17:12

Hej Jesper, 

Hvorvidt et 3.1 vs. 2.1 setup vil "udvide dit lydbillede" er spørgsmål om symmetri og antal "lyttere" i rummet. 

Hvis du er én person i et symmetrisk stereo sweet-spot, er der ikke meget at hente ved at tilføje en center højtaler. Centeren får sin ret når man sidder assymetrisk fra setuppets centerlinie, hvilket typisk er tilfælddet, hvis der er flere personer i rummet. I dette tilfælde vil centeren fastlåse filmens dialog (i surround mix) til den placering den har fået - typisk "midt i billedet".

Før du overvejer hvilket grej der skal til, bør du overveje om "udvidelsen af lydbilledet" er til dig selv eller flere personer. Personligt bruger jeg 4.2 setup til surround musik (5.1) med sweet-spot midt i rummet, og 7.2 setup til film med placering af flere personer 2/3 tilbage i rummet. Disse setups er i et dedikeret rum, altså ikke en 'hverdagsstue'. 

Min pointe er at mine behov for lydbilleder, nøjagtighed og kompromiser ændrer sig afhængig af situationen. Derfor: Overvej dine behov.

Typisk er nødvendigheden af en centerhøjtaler skabt af udtaleleser om at "80% af filmens lyd gengives i centeren". Dette er muligvis korrekt; men et godt stereo setup (og korrekt placering) kommer rigtigt langt med et godt fantom-billede af "centreret" lyd.

Men fortæl lidt mere om dit fysiske setup og behov. Jeg kan ikke bidrage  til den faktiske grej-snak, da det er individuel smag, men jeg kan muligvis hjælpe med et mere optimalt setup end 3.1.

Mvh

Til top
Jesper Flamand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Oktober-2008
Point: 345
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Flamand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2013 kl. 18:10
Oprindeligt skrevet af Betak Betak skrev:

Hej Jesper, 

Hvorvidt et 3.1 vs. 2.1 setup vil "udvide dit lydbillede" er spørgsmål om symmetri og antal "lyttere" i rummet. 

Hvis du er én person i et symmetrisk stereo sweet-spot, er der ikke meget at hente ved at tilføje en center højtaler. Centeren får sin ret når man sidder assymetrisk fra setuppets centerlinie, hvilket typisk er tilfælddet, hvis der er flere personer i rummet. I dette tilfælde vil centeren fastlåse filmens dialog (i surround mix) til den placering den har fået - typisk "midt i billedet".

Før du overvejer hvilket grej der skal til, bør du overveje om "udvidelsen af lydbilledet" er til dig selv eller flere personer. Personligt bruger jeg 4.2 setup til surround musik (5.1) med sweet-spot midt i rummet, og 7.2 setup til film med placering af flere personer 2/3 tilbage i rummet. Disse setups er i et dedikeret rum, altså ikke en 'hverdagsstue'. 

Min pointe er at mine behov for lydbilleder, nøjagtighed og kompromiser ændrer sig afhængig af situationen. Derfor: Overvej dine behov.

Typisk er nødvendigheden af en centerhøjtaler skabt af udtaleleser om at "80% af filmens lyd gengives i centeren". Dette er muligvis korrekt; men et godt stereo setup (og korrekt placering) kommer rigtigt langt med et godt fantom-billede af "centreret" lyd.

Men fortæl lidt mere om dit fysiske setup og behov. Jeg kan ikke bidrage  til den faktiske grej-snak, da det er individuel smag, men jeg kan muligvis hjælpe med et mere optimalt setup end 3.1.

Mvh

Tak for dit gode svar. 

Jeg er faktisk utrolig glad for mit setup som det er idag. Som du selv skriver hvor "vigtig" den center højtaler er, så er det nok også det jeg har lænet mig meget op i mod da jeg nok har forventet jeg har kunne hente endnu mere fed lyd ved at investere i sådan en. Det kan godt være jeg bare er for naiv?

Setup-et står i vores stue som vel kun er omkring 20 m2, der bliver brugt 50/50 til film og musik. Men er der så noget andet jeg skal fokusere på i stedet for?
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu