recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til komplet surround anlæg i nyt hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til komplet surround anlæg i nyt hus

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
dktipe Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 15-December-2006
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dktipe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til komplet surround anlæg i nyt hus
    Sendt: 08-August-2013 kl. 15:00
Hej. 

Jeg søger jeres hjælp til et nyt surround anlæg til min tv stue i vores nybyggede hus. 

Vores tv stue er placeret i en vinkel som ligger i forbindelse med vores alm. stue / hverdags rum.

Mine krav er følgende: 

* Det primære formål er god lyd til alm. tv programmer, samt film.  Desuden må der også gerne kunne spille musik, men dette er sekundært. 

* Det vigtigste er god lyd fra højttalerne, men hvis dette samtidigt kan kombineres med højttalere med et flot design som vil passe ind i vores stue vil det være et plus. 

* Budget er omkring 20.000 kr. for surround reciever og højttalere, men hvis jeg skal lægge 5000-10.000 kr. mere for det rigtige udstyr er jeg klar til det. 

Vil i gå efter en 5.1 løsning eller 6.1 / 7.1 løsning, og hvilke højttalere vil i anbefale til de forskellige positioner, hvor skal de placeres for at opnå en god lyd og hvilke receiver skal der høre til. 

Jeg vedhæfter et billede af min stue og en tegning jeg har lavet hvor alle mål fremgår. 

Ser frem til at høre jeres bud på en flot og god løsning til min hjemmebiograf i mit nye hus. 

Mvh Tim 

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 15:16
Du har 2 udfordringer med din stue:

Din sofa står helt op af bagvæggen og derfor er det svært at lave et 6.1 eller 7.1 system. Der er ikke plads til at pladsere en højttaler bag ved sofaen.

Næste problem er højre surround højttaler, den vil skulle svæve i luften hvis den skal sidde korrekt.

Hvor langt har du fra sofa til højre væg - altså den væg bag ved fotografen?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 15:24
Man KAN godt placere surroundhøjttalere på bagvæggen og få et godt resultat. Her vil jeg anbefale et par tripole højttalere. En større udfordring ser jeg i fronterne, hvor den venstre vil stå klemt i et hjørne pga vinduerne, mens den anden vil stå frit.
Til top
dktipe Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dktipe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Du har 2 udfordringer med din stue:

Din sofa står helt op af bagvæggen og derfor er det svært at lave et 6.1 eller 7.1 system. Der er ikke plads til at pladsere en højttaler bag ved sofaen.

Næste problem er højre surround højttaler, den vil skulle svæve i luften hvis den skal sidde korrekt.

Hvor langt har du fra sofa til højre væg - altså den væg bag ved fotografen?

Hej. Ja, jeg er godt klar over at min vinkelstue ikke er perfekt til et surround system. Jeg kan godt rykke Sofaen lidt frem fra væggen, måske 50-70 cm hvis det vil hjælpe. 

Der er ca 3,5 meter fra sofaen højre side til væggen på højre side, men på den væg har jeg monteret et reolsystem, så der er ikke meget plads til højttaler der. 

Jeg havde overvejet at montere midterste surround højttalerne og evt. baghøjttalerne som indbygning i loftet hvis det vil være den bedste og pæneste mulighed. Hvad siger i til det ?

Jeg vedhæfter endnu et par bileder, så i har et bedre overblik over mit lille tv hjørne i min vinkel stue :-)

Til top
dktipe Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dktipe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 16:04
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Man KAN godt placere surroundhøjttalere på bagvæggen og få et godt resultat. Her vil jeg anbefale et par tripole højttalere. En større udfordring ser jeg i fronterne, hvor den venstre vil stå klemt i et hjørne pga vinduerne, mens den anden vil stå frit.

Med hensyn til fronthøjttalerne, kan de den venstre så ikke fint stå i hjørnet og den højre lige til højre for tv'et ? Se mit nyt billede som jeg har uploadet. 

Mvh Tim 
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af dktipe dktipe skrev:

Med hensyn til fronthøjttalerne, kan de den venstre så ikke fint stå i hjørnet og den højre lige til højre for tv'et ? Se mit nyt billede som jeg har uploadet. 

Mvh Tim 

Det vil ikke lyde godt! Room gain vil være meget kraftigere på den i hjørnet - væggen/hjørnet forstærker bassen uheldigt.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 16:51
Jeg vil med de nye billeder sige, at du kan kun opnå et tilfredsstillende resultat med loftmonterede højttalere, som også er en dyr løsning. Det ville formentlig være bedre at ha TV midt for det store vindue med en gulvhøjttaler på hver side, og surround højttalerepå standere ved den fritstående sofa.
Til top
dktipe Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dktipe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 17:03

Jeg vil med de nye billeder sige, at du kan kun opnå et tilfredsstillende resultat med loftmonterede højttalere, som også er en dyr løsning. Det ville formentlig være bedre at ha TV midt for det store vindue med en gulvhøjttaler på hver side, og surround højttalerepå standere ved den fritstående sofa.

Hej. 

En placering af tv'et ved det store vindues parti er ikke en mulighed, dels fordi der kommer meget sollys ind og dels fordi, ledninger, antennestik osv. så vil være svære at gemme af vejen. 

Når du siger lofthøjttalere, mener du så indbygnings højttalere ? Det var nemlig også sådanne som jeg fra starten havde tænkt at loftmontere. 

Hvor mange skal der til og hvilen prisgruppe skal jeg kigge efter på f.eks. hifiklubbes hjemmeside. ?

Mvh Tim 
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 17:08
Oprindeligt skrevet af dktipe dktipe skrev:

Hej. 

En placering af tv'et ved det store vindues parti er ikke en mulighed, dels fordi der kommer meget sollys ind og dels fordi, ledninger, antennestik osv. så vil være svære at gemme af vejen. 

Når du siger lofthøjttalere, mener du så indbygnings højttalere ? Det var nemlig også sådanne som jeg fra starten havde tænkt at loftmontere. 

Hvor mange skal der til og hvilen prisgruppe skal jeg kigge efter på f.eks. hifiklubbes hjemmeside. ?

Mvh Tim 

Ja til indbygning. Jeg så engang en tråd herinde med et gennemført loft setup incl subs. Det var dyrt men dejligt. Ved ikke om du kan finde tråden ved at søge. Jeg har desværre ingen erfaring i indbygningshøjttalere.
Til top
smuld Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Marts-2009
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér smuld Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 18:20
Flot stue du har dig der. Og som der er blevet sagt, ville jeg også sige loft montering er eet eneste valg du har.

Prøv engang at kig på anthony gallo højtalere. Det er nogen som jeg personlig kan li. Ellees kig ind i en hifiklubben. Der er de altid venlige og vil besvar dine spørgsmål. Ellers prøv kt-radio. Held og løkke
Qnap-659
tvix6600
Samsung ps51d8005
Onkyo 616
Kef 3005se
Til top
dktipe Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dktipe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 19:52
Hej. Ok, tak for jeres hjælp. Har set i en anden tråd at Connered højttalere bliver anbefalet istedet for indbygning i loftet. 

http://cornered.dk/consumer/products

Jeg kan forstå at de er bygget til at blive monteret i et hjørne som jeg har i min stue, og de kan også monteres ved loftet, så det burde jo passe til min stue. 

Nogle der kender til dem, eller om jeg får bedre lyd ved at vælge nogle gode indbygnings højttalere. 

Mvh Tim

Redigeret af dktipe - 08-August-2013 kl. 19:53
Til top
jazoo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 13-Juni-2005
Point: 37
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jazoo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2013 kl. 09:10
Hvad med at bytte rundt på sofa og tv og stille tv'et på den modsatte væg, så får du bagvæg på begge front højttalere? Sofaen stilles 1-1½ m fra væggen så man kan gå bagom og ud af terassedøren. Så er du også tættere på skærmen og får en bedre bio-oplevelse. Baghøjttalerne kan evt være mindre satelitter som monteres på væggen.
B&W 804 Nautilus, B&W HTM4S, B&W M-1, B&W PV1
Denon AVR 3311
Panasonic P50GT50Y, Panasonic DMP-BDT110
Apple tv2
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu