recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Volume skala
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Volume skala

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kedde198 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 16-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kedde198 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Volume skala
    Sendt: 05-September-2013 kl. 14:29
Hej.

Jeg har netop købt en Denon AVR-X1000 AV-reciever.

Den har en volume skala der går fra - 80 dB til +18 dB.

Jeg har forstået det sådan, at 0 dB er = forstærkerens fulde effekt. Så hvis jeg skruer den op på 0 dB, så burde den spille så højt den kan. 

Men hvad betyder den sidste del af skalaen fra 0 dB til +18 dB så? 

Det er sikkert et dumt spørgsmål. Men jeg håber, at der er nogen der har lyst til at opklare dette mysterium for mig. :-)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2013 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af kedde198 kedde198 skrev:

Hej.

Jeg har netop købt en Denon AVR-X1000 AV-reciever.

Den har en volume skala der går fra - 80 dB til +18 dB.

Jeg har forstået det sådan, at 0 dB er = forstærkerens fulde effekt. Så hvis jeg skruer den op på 0 dB, så burde den spille så højt den kan. 

Men hvad betyder den sidste del af skalaen fra 0 dB til +18 dB så? 

Det er sikkert et dumt spørgsmål. Men jeg håber, at der er nogen der har lyst til at opklare dette mysterium for mig. :-)

0 dB er ikke den fulde effekt, det er bare et fikspunkt som man typisk bruger til at indstille sådan at reference-niveau er 0 dB. Der findes ikke et punkt hvor man kan sige at receiveren spiller "så højt den kan", da det afhænger af niveauet og indholdet af det du sender ind i den. Hvis nu niveauet på signalet er lavt, som på mange TV for eksempel, så har du brug for noget ekstra at give af. Derfor går volumenknappen længere op end der normalt vil være brug for.
Til top
kedde198 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 16-Oktober-2009
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kedde198 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2013 kl. 15:22
Okay. Tak for forklaringen. :)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19852
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2013 kl. 15:36
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Der findes ikke et punkt hvor man kan sige at receiveren spiller "så højt den kan", da det afhænger af niveauet og indholdet af det du sender ind i den.]

Og mindst lige så meget af de højttalere der er sluttet til.....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu