|
Kamera ude af fokus |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |
arnely
Bruger Oprettet: 17-Maj-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 184 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 08-September-2013 kl. 17:54 |
Hej. Jeg har et Sony Alpha 350 kamera, som er ude af fokus og som laver skygger i toppen af billedet. Når jeg fokuserer, og har motivet midt i søgeren, ender motivet med og ligge for lavt, - eller som om, at jeg har skudt hend over motivet. Jeg har samtidig skygger i toppe af billedet, i hver side. Jeg vedhæfter et billeder, så i bedre kan se hvad jeg mener. |
|
Morten
|
|
Mufti
Guld medlem Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
Funktioner
Tak(0)
|
Sidder optikken korrekt?
Eller har du tabt det?
Det ligner noget mekanisk.....
|
|
arnely
Funktioner
Tak(0)
|
Ja, objektivet sidder korrekt. Har to forskellige objektiver, og problemet er det samme.
Jeg er enig i det er noget mekanisk, men hvor?
|
|
Morten
|
|
Peter49
Super bruger Oprettet: 01-Juni-2008 Status: Offline Point: 256 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvis du har modlysblænde på objektivet kunne det sidder forkert eller være en forkert model.
|
|
strandvasker
Guld medlem Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2404 |
Funktioner
Tak(0)
|
Måske spejlet der ikke klapper rigtigt på plads, dvs. kun næsten får den vinkel det skal have. Når du kigger i søgeren gør spejlets fejlvinkel at du peger kameraet svagt opad for at få dit motiv midt i søgeren, men når du trykker på udløseren og spejlet klapper op, snupper sensoren et billede i den opadgående retning du holder kameraet. De sorte hjørner for oven kan så være det underste af spejlet, der ikke længere kan komme helt fri af billedfeltet fordi det sidder en anelse forkert. Det kan sagtens være en skruphamrende forkert teori, men det er da et bud på noget der kunne have begge symptomer.
|
|
arnely
Funktioner
Tak(0)
|
Begge mine objektiver er Sony, hvoraf den ene fuldte med kameraet da jeg købt det.
|
|
Morten
|
|
arnely
Funktioner
Tak(0)
|
Får nu denne meddelse på displayet "Intet objektiv monteret. Lukker er låst".
Hvis jeg slår kameraet over på "M" for manuelt, forsvinder denne besked. Redigeret af arnely - 09-September-2013 kl. 06:43 |
|
Morten
|
|
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19549 |
Funktioner
Tak(0)
|
Som i enhver anden fejlsøgningssituation, skal du starte med at bruge din hukommelse:
Hvornår startede det? Skete det pludseligt, eller er det stille og roligt blevet værre og værre? Når vi ved det kan vi bevæge og videre med årsagen (hvad er der sket lige inden det startede? Har det været en tur på gulvet osv osv)? Klaus |
|
arnely
Funktioner
Tak(0)
|
Hej Klaus.
Kameraet har ikke været på gulvet el. Jeg opdager fejlen i Juli måned, da jeg er på ferie. Kameraet bruges også på et stjerneteleskop, hvor jeg afmonterer objektivet og sætte en såkaldt T2 ring (adapter) på, så kameraet kan sidde på teleskopet. Måske er der med tiden opstået et "slid" - noget er blevet "bøjet" el. som udløser fejlen! Jeg kunne godt have en mistanke om, at fejlen er omkring "kransen" hvor objektivet monteres og låses.
|
|
Morten
|
|
Mufti
Guld medlem Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
Funktioner
Tak(0)
|
Umiddelbart lyder det ikke som en fejl du kan klare selv.
Ting bliver jo slidt og går i stykker.
|
|
arnely
Funktioner
Tak(0)
|
Det har du ret i. Jeg har et ældre Sony Alpha 200 som jeg evt. kan flytte kransen over fra, hvis det passer sammen, og fejlen ligger der.
|
|
Morten
|
|
lmic
Ny bruger Oprettet: 19-April-2011 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8 |
Funktioner
Tak(0)
|
Når fejlen viser sig på begge objektiver er det mest sandsynligt noget i kamerahuset. Dit Sony Alpha 350 er udstyret med Steady Shot anti ryste systemet, det fungerer ved at selve billedsensoren bevæges under optagelsen. Hvis sensoren køres helt op under optagelsen kan det muligvis give den effekt du oplever. Se evt. diskussionen på http://www.flickr.com/groups/sony_alpha/discuss/72157621830808486/ hvor en del fotografer fortæller om samme problemer. Den anden mulighed er at spejlet ikke kan gå helt ned. Prøv at tage objektivet af og sætte kameraet i "Cleaning mode" (side 3 i setup menuen). Det vil først vibrere sensoren (for at ryste støv af), derefter klappe spejlet op og åbne lukkeren, så du kan se sensoren. Du skal tydeligt kunne mærke rystelserne fra sensorens vibrationer, og sensoren skal være midt i objektivåbningen, se evt. billedet på http://pixinfo.com/en/articles/sony_alpha_dslr_a350_preview/. Kig også efter om der sidder noget på undersiden af spejlet, eller på de steder spejlet hviler når det er nede, som kan forhindre det i at komme helt ned. PS. Når du bruger cleaning mode kan der komme støv på sensoren, så sørg for det sker et støvfrit sted.
|
|
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |