|
Vælge Hifi for 10k i HiFi klubben |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | ||
dancing_naked ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 30-Maj-2006 Status: Offline Point: 49 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 18-September-2013 kl. 14:20 |
|
Mojn folkens
Har besluttet mig for at høvle cirka 10.000 afsted på noget Hifi. Det bliver mit første rigtige anlæg og jeg har derfor ikke de store referencer. Jeg har været i Hifi klubben for at lytte og det bliver højst sandsynligt der jeg køber fra, da det er det eneste sted i Holstebro, hvor jeg kan lytte og hvor folk har forstand på det. Jeg skal bruge reciever, højttalere og evt. noget der kan streame til recieveren.(Jeg har en Logitech touch liggende alternativt bliver det noget sonos) Jeg regner med at købe spotify Premium og vil primært streame derfra. derudover har jeg musik på min NAS som jeg også ønsker at streame. Derudover skal højttalerne også sættes til fjernsynet hvor jeg vil se film og alm tv. Stuen der skal spilles op er L formet og er på 26 kvm. Jeg har kigget på B&W vs. dali i kompakt udgave og der var jeg mest til B&W da vi gik et skridt op til gulvhøjttalere syntes jeg bedre om Dali men jeg har utrolig svært ved at skelne. I dag hørte jeg et par Zensor 5 og jeg synes godt om dem. De var sat til en NAD med samme forstærker som C326. Jeg har dog set at nogen ikke mere der er spark nok i NAD forstærkeren så jeg har kigget lidt på Denon avr x1000 om den vil være et bedre bud? Hifi klubben har sammensat et system bestående af Zensor 5, Sonos connect og NAD c326 til under 10 klik. Er det helt ved siden af og hvor meget kan jeg vinde på at skifte komponenterne ud, fx denon i stedet for nad. Evt spare connecten væk og bruge min touch og få bedre højttalere. Fyr løs, jeg fatter nemlig ikke brik af det her hifi værk ;). Det skal lige siges at, jeg køber ikke noget før at jeg har lyttet til det så alt internet handel er mere eller mindre udelukket. Redigeret af dancing_naked - 18-September-2013 kl. 14:21 |
||
![]() |
||
antilles ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 05-Januar-2009 Sted: BallerupDenmark Status: Offline Point: 389 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er kun positivt, at du "ikke fatter en brik" for så kan du gøre noget som de fleste Hi-Fi nørder for sjældent gør - nemlig at lytte og træffe afgørelse ud fra hvad DU synes lyder bedst og ikke hvad vi andre synes og mener.
I min optik er der meget stor forskel på Dali og B&W, så du vil sikkert sagtens kunne høre forskel og hurtigt finde en favorit ud af de to. Kvalitetsmæssigt er der ikke den store forskel, men lydfilosofisk er der meget stor forskel. Jeg har indtryk af det samme på HIFi klubbens forstærker mærker, men det er altid tydeligst på højttalerne. Som du kan læse i andre posts herinde, så vil ca. 80% af lyden være højttalerne, så de er vigtige i dit valg. Mindre vigtige er forstærker samt lydkilder (så længe vi taler en vis kvalitet) og mindst vigtig er kabler, hvor jeg vil anbefale de billigste kvalitets produkter samt højttaler kabler på metermål hos HaraldSkrald. Et vigtigt valg er nok om det skal være stereo eller Surround, men jeg kan næsten læse at du er mest til stereo, hvilet jeg bifalder ![]() Hvis du er lidt nørdet med din Squeezebox findes der en uofficiel upgrade lavet af soundcheck - du kan google det, som forbedrer din squeezebox touch til en suveræn musik afspiller. Jeg ville købe en god DAC til den, og så er du godt kørende:) Ellers er Sonos jo altid godt (og dyrt). Martin
Redigeret af antilles - 18-September-2013 kl. 14:43 |
||
![]() |
||
antilles ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 05-Januar-2009 Sted: BallerupDenmark Status: Offline Point: 389 |
|
Og lige en ting til... Overvej lige en gang til, om ikke det kunne betale sig at købe brugt... Du får mindst 200% mere lyd for dine penge og højttalere er kun meget sjældent "ødelagte" - det afsløres i al fald hurtigt om de er. Du kunne jo lave en aftale med en 2-3 stykker på dba og tage rundt og høre højttalere i dit nærområde. De fleste vil sikkert med glæde fremvise et anlæg og lade dig spille et par numre på det.
Tillad mig at anbefale http://www.dba.dk/hoejttaler-dali-evidence-470/id-1002829342/ selvom nypris på 12000 måske er liiiiige i overkanten. De kostede vist kun 9000 da de kom frem. Men 3000 er HELT ok for det sæt.
|
||
![]() |
||
Berdel ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Offline Point: 1154 |
|
Jeg ville kigge på disse her. Så har du forstærker, dac og højttalere i en helt anden kaliber end det dali zensor setup du har kigget på
De burde kunne forhandles lidt ned i pris så der er råd til et apple tv eller sonos
|
||
![]() |
||
-claus- ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Januar-2006 Sted: Holstebro Status: Offline Point: 1351 |
|
Er du træt af din sq touch? Du bruger en god del af dit budget, på Sonos afspilleren.
|
||
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio |
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19679 |
|
Hej "dancing_naked" (har du et rigtigt navn?)
Kun at kigge i HiFiKlubben er i mine øjne lige lovligt enøjet. Jeg vil anbefale dig at tage en tur til Viborg og besøge Sound2Vision og derefter videre til Århus for at gå en tur i Tapeconnection. Begge steder finder du kompetente medarbejdere der kan give dig ordentlig rådgivning. Husk at medbrig oplysninger på alt udstyr du har og gerne vil have sluttet til. Et moderne fjernsyn for eksempel, er ikke altid lige slet at slutte til en forstærker. En NAD 326 er ikke en ringe forstærker, men den har ingen digitale indgange, så har dit fjernsyn kun digitalt ud, så kræver det en DAC (mere?) for at kunne bruge den. Med mindre at du er vildt træt at din Logitech/SB touch, vil jeg anbefale dig at beholde den. En sonos æder (i mine øjne) alt for meget af dit budget, penge du kunne bruge på bedre lyd. Du skal stille dig dig selv spørgsmålet om du vil købe brugt. Der er _mange_ penge at spare den vej. Du skal også stille dig selv spørgsmålet om du kunne tænke dig at udvide til surround på et tidspunkt. Et sæt fronter der minder meget om Dali Zensor 5 rent størrelsesmæsigt er DLS R55, der er et sæt til salg i Silkeborg til 4000 kroner http://www.dba.dk/hoejttaler-dls-r55-bmf-bl/id-1003067153/ Dem kunne man måske klemme lidt på prisen og her får du meget mere lyd for pengene end ved Zensor (syntes jeg). Manden har også reol/baghøjttalere til salg, hvis du vil kigge lidt på brugtpriser på andet DLS. Vil du gå Surroundvejen er der et sæt DLS i kirsebær til salg her på forum: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=126143&PID=1275881&title=v-dls-51-i-kirsebr#1275881 Kan du leve med en ridset center og er dygtig til at handle, kan du måske få det til en fornuftig pris. Jeg har selv handlet med Jake51, faktisk købt et sæt DLS R50 af ham - han et helt reel, så der løber du ingen chancer. Her vil du få et sæt der virkeligt sparker røv. Vil du gå surroundvejen, er "forrige års model" surroundreceivere oftest billigt til salg, hvis du har lidt tid til at vente på det. Jeg købte her på forum en Marantz SR 5004 for 2000 kroner for 1½ år siden, 2 år i forvejen kom den på markedet til 6500 kroner. Klaus |
||
![]() |
||
dancing_naked ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 30-Maj-2006 Status: Offline Point: 49 |
|
Tusind tak for feedback! Der er rigtig meget at tænke over. Desværre så blev det lidt som jeg havde frygtet, at i kom med en masse lækkert grej over hele landet. Jeg er indforstået med at hvis jeg køber brugt så kan jeg få mere, men jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke magter at skulle ligge og køre rundt til alt mellem 2 og tusind private/forhandlere for at høre lyd. Der er tre aspekter i det.
1. Alle steder jeg kommer hen vil jeg helt sikkert synes at lyden er fantastisk fordi jeg ikke har været vandt til at lytte på HiFi lyd, jeg har altså ikke nogen reference ved siden af at holde den pågældendes lyd op mod. 2. Det er for tidskrævende at trille rundt til folk. 3. Jeg vil gerne ha' garantien med så hvis det skal være brugt skal det ikke være ældre end 2 år. En lille detalje jeg har glemt er, at højttalerne skal være dame venlige, i den forstand at store træfarvede gulvhøjttalere eller kæmpe store sorte cerwin vega diskohøjttalere er udelukket ;) Jeg vil overveje om jeg skal et smut forbi de to forhandlere i henholdsvis Viborg og Aarhus da jeg her vil ha' noget at holde de forskellige højttallere/recievere op mod. Men privat køb er nok lagt i graven med mindre der popper noget helt vildt op i nærområdet (40 km fra holstebro). Så jeg vil gerne spørge jer igen. Hvis i fik vredet armen om på ryggen, en pistol i tindingen og skulle vælge for 10.000 på HiFi klubben hvad ville i så tage. Lad os sige at vi droppe sonos og bruger min Touch. Mvh. Kenneth EDIT// Specs på fjersynets porte http://www.lg.com/uk/tvs/lg-47LM669T-3d-tv Redigeret af dancing_naked - 19-September-2013 kl. 19:41 |
||
![]() |
||
Jesper Flamand ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 07-Oktober-2008 Status: Offline Point: 345 |
|
Der er slet ingen tvivl om at du kan få billigere ved at købe brugt, men forstår godt din problematik. Hvis jeg "kun" havede 10.000 kr ville jeg 100% sætte dem efter et lækkert stereo setup som jeg ville være tilfreds med. Er du til kompakte højtalere eller gulv højtalere ? Hvis du nu tager udgangspunkt i en forstærker fx en NAD356 så få dem til at sætte nogle forskellige højtalere til den og skift imellem imens du høre noget musik. Bare for at nævne noget Zensor5, Lektor6, Ikon5 etc. Prøv evt. med en dyre kompakt højtaler Ikon1, Ikon2, Cm1 etc. Lyt til de forskellige setup og hør forskellen. Hvis du er tilfreds med Zensor5 eller en helt tiende, så er det det du køber. Det vigtigste er bare du ikke fortryder dit køb. Det er pisse ærgerligt at om et halvt så ærger du dig over du ikke lige sparede 1,2,3000 mere sammen og købte dem du ville ha! Det bedste råd er at tage ud og lytte. Om det er den ene eller anden butik så bare lyt. Jeg havde udgangspunkt i Cm1 men endte med Cm9.
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19679 |
|
Definer damevenlige! Jeg er klar over at et sæt kleinhorns vil være for stort, men hvad med Dali ikon 6? .
Se det var en meget vigtig detalje. Skal du have lyden ud af fjernsynet, så er det enten via hovedtelefonudgangen eller digital ud. ? Mit bud vil værer denon ax1000 og Dali ikon 5 Klaus Jeg vil anbefale at du bruger digital ud, det begrænser så udvalget af forstærkere |
||
![]() |
||
|
Jeg vil trække lyden ud med digital ud, så det forudsætter en receiver med digital ind, korrekt? ;)
Med damevenlige menes, at de ikke skal være gigantiske og træ farvede. Hun kan godt gå med til dali ikon 5(som jeg også selv synes er en flot højttaler). Ikon 6 kunne sikkert også gå, så længe den var hvid eller sort med højglans overflade som nogen producenter laver. Er der nogen der har erfaringer med KEF LS50? Jeg synes de ser ganske interessante ud både performance og udseendesmæssigt(spørgsmålet er som om kæresten mener der samme ;)). Ville de kunne stå alene med en reciever? |
||
![]() |
||
Bhund ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 06-Januar-2008 Sted: Fredericia, DK Status: Offline Point: 329 |
|
Hvis Ikon 5 eller 6 prisklasse, så tag da disse med i overvejelserne:
dem kan du sikkert også høre i Hifiklubben. |
||
![]() |
||
|
Et par solgte højttalere? Klaus |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |