recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tale på film er meget lav?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tale på film er meget lav?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
madmouse Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 26-Februar-2012
Status: Offline
Point: 30
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madmouse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Tale på film er meget lav?
    Sendt: 31-Oktober-2013 kl. 12:51
Jeg har en projektor, lærrede, Maranzt SR5600 receiver, 2 x B&W CM5 højttalere. Et setup jeg er meget glad for. Jeg har ikke behov for surround. (Eller har jeg?)

Mit problem er når jeg ser .MKV/ISO igennem XBMC så er talen meget meget lav, men lydeffekter m.m. er vandvittig meget højere! Det er næsten umuligt at finde en mellem-løsning for volumen.

Jeg har hørt om det her fænomen andre steder, men ved ikke hvad man skal gøre ved det? Kræver det en centerhøjttaler? Kan man godt have tre fronter som det eneste?

Til top
NightMartiN.DK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-November-2007
Sted: Denmark
Point: 193
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NightMartiN.DK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2013 kl. 13:13
Du har valgt at stille dit spørgsmål i gruppen "min hjemmebiograf" - dette er udelukkende til fremvisning af din hjemmebio og ikke til spøgsmål vedr dit udstyr.

Men har du sat din højtalerkonfiguration til 2.0 under "Audio output" i XBMC?
Onkyo 606
Panasonic BD60
Samsung 65" 8005 serie
Sanyo Z4 + 90" Multibrackets lærred
Scandyna MiniPod + MicroPod + Jamo S60CEN
Intel NUC @ Kodi + Logitech DiNovo Edge
PS3 Slim 320GB
Til top
Ehlz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Januar-2012
Sted: Århus
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ehlz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2013 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af madmouse madmouse skrev:

Jeg har en projektor, lærrede, Maranzt SR5600 receiver, 2 x B&W CM5 højttalere. Et setup jeg er meget glad for. Jeg har ikke behov for surround. (Eller har jeg?)

Mit problem er når jeg ser .MKV/ISO igennem XBMC så er talen meget meget lav, men lydeffekter m.m. er vandvittig meget højere! Det er næsten umuligt at finde en mellem-løsning for volumen.

Jeg har hørt om det her fænomen andre steder, men ved ikke hvad man skal gøre ved det? Kræver det en centerhøjttaler? Kan man godt have tre fronter som det eneste?

Hjælper det hvis du sætter XMBC output til stereo? Har du rippet dine film med DTS eller DD 5.1 sendes der dialog til en centerkanal som i dit tilfælde ikke findes.

/Ehlz
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madmouse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2013 kl. 13:18
Ja, sorry hvis jeg har smidt mine spørgsmål i den forkerte kategori! Jeg kunne ikke se hvor de ellers skulle hen. Hvis de er fejl-placeret håber jeg admin kan hjælpe?

Jeg har rippet mange af dem i 5.1 og det er måske en fejl? I min forstærker har jeg valgt at der kun er 2 fronter. Resten er der 'blokeret' for. Jeg skal hjem og checke min XBMC hvad den er sat til!

Jeg troede at selvom man ser en film med et 5.1 lydspor kunne man sagtens se den på et stereo-setup. Det er trods alt ikke mange der har et surround-system. Og jeg troede at der var taget højde for tale ifht. lyd-effekter. Men det er åbenbart ikke tilfældet!

Kan jeg komme ud at mit problem ved at tilkøbe en center? Så jeg har 3 fronter og ingen sub + baghøjttalere?
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madmouse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2013 kl. 13:48
XBMC har åbenbart en compression-feature indbygget! Det skal jeg hjem og prøve:

Volume Amplification (Dynamic Range Compression) Allows you to adjust how much the audio range is compressed, making the loud and soft sounds closer in volume. This is useful when watching movies with loud sound effects such as explosions at night.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2013 kl. 18:25

Jeg har ikke behov for surround. (Eller har jeg?)
Nej

Kræver det en centerhøjttaler?
Nej

Kan man godt have tre fronter som det eneste?
Ja. Både hvis der skulle stå 2 og 3 hvor den ene bruges som center.

Jeg har rippet mange af dem i 5.1 og det er måske en fejl?
Nej. Ikke hvis du har sat din forstærker rigtigt op.

I min forstærker har jeg valgt at der kun er 2 fronter. Resten er der 'blokeret' for
Så skulle det være i orden

Jeg troede at selvom man ser en film med et 5.1 lydspor kunne man sagtens se den på et stereo-setup.
Det kan man også sagtens. Når den øvrige lyd bliver mixet til 2.0 lyd

XBMC har åbenbart en compression-feature indbygget! Det skal jeg hjem og prøve:
Har ikke noget med sagen at gøre.

Prøv at kontroller at din forstærker er sat rigtigt op. Tilslut evt. den ene højtaler som center. Der skal ikke komme lyd ud af den hvis din forstærker har forstået din opsætning.

Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu