recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmebio/Stue
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjemmebio/Stue

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Nik123 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 11-November-2013
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nik123 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjemmebio/Stue
    Sendt: 13-November-2013 kl. 18:32
Jeg står og skal til at lave om i min lille "lejlighed". Jeg bor dog stadig hjemme, men har et værelse på 23-25kvm som er delt i stue samt soveværelse. Stuen er simpelthen bare fuldstændig elendigt indrettet, så jeg tænkte det var på tide den skulle opdateres, da der er mulighed for at lave noget rigtig fedt der.

Stuen måler 3.36m x 3.25m.
Jeg har tænkt mig det skulle således ud:
Hvad ville i foreslå af lyd derindtil?
Er der grund til at købe 7.1 eller kan man snildt nøjes med 5.1?
Jeg har denne Sony BDV-N7100W i tankerne, men passer den til en som henter alle sine film og smider dem på en ekstern? Jeg synes nemlig ikke at kunne finde info om hvilke filtyper den kan spille.

Hele rummet skal opgraderes for ca 10.000. Det indebære så også tapet, sofabord, hjemmelavet tv møbel, nyt tv samt lydsystem.

Hvilke forslag har i? min plan er at bruge omkring 3.000kr på lyd.
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Januar-2012
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2013 kl. 20:34
Dit rum er næsten kvadratisk, hvilket ikke er særligt heldigt akustisk set, men man må jo klare sig med hvad man har. Jeg vil først og fremmest "dreje" rummet 90 grader, så du kan placere højttalerne symmetrisk (med samme afstand til sidevæggene). Dernæst ville jeg glemme alt om surround med dit budget, og satse på et stereo-setup. Gerne brugt, hvor du får mere for dine penge. Det vil lydmæssigt være milevidt bedre end det alt-i-ét-crap du har kig på Wink Derudover har du mange hårde, bare flader i rummet. Det er ikke godt for efterklangen; tænk badeværelseslyd. Overvej akustisk-loft, eller selv-byg bredbånds-absorbere til vægge (første reflektionspunkt) og evt. hjørne "bass traps". Et gulvtæppe vil nok hellere ikke være af vejen for god lyd. Bare venligt mente anbefalinger i den gode lyds tjeneste WinkBig smile
Til top
Gunraf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-September-2012
Sted: København
Point: 327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gunraf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2013 kl. 21:18
Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Dit rum er næsten kvadratisk, hvilket ikke er særligt heldigt akustisk set, men man må jo klare sig med hvad man har. Jeg vil først og fremmest "dreje" rummet 90 grader, så du kan placere højttalerne symmetrisk (med samme afstand til sidevæggene). Dernæst ville jeg glemme alt om surround med dit budget, og satse på et stereo-setup. Gerne brugt, hvor du får mere for dine penge. Det vil lydmæssigt være milevidt bedre end det alt-i-ét-crap du har kig på Wink Derudover har du mange hårde, bare flader i rummet. Det er ikke godt for efterklangen; tænk badeværelseslyd. Overvej akustisk-loft, eller selv-byg bredbånds-absorbere til vægge (første reflektionspunkt) og evt. hjørne "bass traps". Et gulvtæppe vil nok hellere ikke være af vejen for god lyd. Bare venligt mente anbefalinger i den gode lyds tjeneste WinkBig smile

Derfor kan det da stadigvæk være muligt, at tænke i surround, ved en eventuel upgrade senere hen.

Hvis det er det personen ønsker sig, er det da dumt at satse på stereo. Ved selvfølgelig godt hvad du mener, men det er bare lige for at bringe det andet aspekt Smile
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu