recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bomben sprang - branchen tabte MPEG2 i Højesteret.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bomben sprang - branchen tabte MPEG2 i Højesteret.

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bomben sprang - branchen tabte MPEG2 i Højesteret.
    Sendt: 29-November-2013 kl. 14:54
Højesteret har i dag stadfæstet landrettens dom i  sagen mellem en forbruger og Expert omkring rådgivning og køb af fjernsyn der  kun kunne behandle  MPEG-2. 

Sagen var afgjort i forbrugerklagenævnet til købers fordel og anket til landsretten, hvor forbrugeren også fik medhold og endelig af Dansk Erhverv anket til Højesteret.  Sagen er nu endeligt afgjort til forbrugerens fordel-

Den konkrete sag fra Expert og en forbruger i Vestsjælland var udvalgt som typisk og der er nu flere/mange afgørelser fra forbrugerklagenævnet, hvor forbrugeren kan få pengene tilbage for købt udstyr. 
Sagen var, at den nye digitale MPEG4 standard var vedtaget af folketinget i sommeren 2007 til brug på alt nyt antennefjensyn, både DR's nye kanaler og Boxers (dengang kaldet gatekeeper).
Den MUX1, der allerede dengang i var i luften, skulle fortsætte indtil 2012 med MPEG2 og derefter også overgå til MPEG4.

Det var omtalt i både branceblade, aviserne og mange andre steder incl her på Recordere.dk .  Forbrugerklagenævnet fastslog derfor at fra 1 december 2007, kunne man forvente at alle brancefolk kendte til at MPEG2 ville udgå og derfor ifølge købeloven skulle videregive denne viden til købere af fjernsyn ol., der kun kunne behandle MPEG2.

Den opfattelse  har Højesteret  nu stadfæstet.

Jeg henviser til denne lange tråd, der beskriver sagen, købeloven. Der er  også  indlæg fra mange i branchen, der ikke kan/vil  forstå, at man til tider skal sige sandheden - hele sandheden - selv om det betyder at man mister et salg.

Lars   Smile 

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 15:20
Jeg hørte det godt i 12 Radioavisen, og spekulerede på hvor mange ting sælgere nu skal holde sig bedre orienteret om i fremtiden. Der er jo ikke ligefrem kommet færre ting i de nye fjernsyn: smart TV, 3D, snart hdmi2 osv osv
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6693
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 15:27
Højesteret er mildere end Landsretten:

[...]

Højesteret finder, at Expert Nordvestsjælland er berettiget til ved tilbagebetalingen af købesummen
at fradrage et rimeligt beløb for den nytte, Heinz Reichstein har haft af sin brug af
tv’et i perioden fra købet den 9. januar 2008, indtil han ophørte med at bruge det i forbindelse
med køb af et nyt tv den 2. april 2012. Beløbet findes passende at kunne fastsættes til 10 % af
købsprisen for tv’et pr. år med fradrag af købsprisen på 500 kr. for den boks, Heinz Reichstein
måtte anskaffe for at kunne se tv i MPEG 4-standard.

Appellantens mere subsidiære påstand tages herefter til følge, således at Expert Nordvestsjælland
ved tilbagebetaling af købesummen kan fradrage 2.300 kr. med procesrente fra det
tidspunkt, fra hvilket tilbagebetalingen af købesummen skal forrentes.

[...]

Thi kendes for ret:

Landsrettens dom stadfæstes med den ændring, at Forbrugerombudsmanden som mandatar
for Heinz Reichstein skal anerkende, at der ved tilbagebetaling af købesummen i forbindelse
med ophævelse af købet af 9. januar 2008 af et 26" fladskærms-tv af mærket Sony skal ske
fradrag af 2.300 kr. med procesrente fra det tidspunkt, fra hvilket tilbagebetalingen af købesummen
skal forrentes.

I sagsomkostninger for landsretten skal Dansk Erhverv som mandatar for Expert Nordvestsjælland
A/S betale 50.000 kr. til Heinz Reichstein, og i sagsomkostninger for Højesteret skal
Dansk Erhverv som mandatar for Expert Nordvestsjælland A/S betale 50.000 kr. til Forbrugerombudsmanden
som mandatar for Heinz Reichstein.

Sagsomkostningsbeløbene skal betales inden 14 dage efter denne højesteretsdoms afsigelse og
forrentes efter rentelovens § 8 a.
Venlig hilsen
KB
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19818
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 15:31
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg hørte det godt i 12 Radioavisen, og spekulerede på hvor mange ting sælgere nu skal holde sig bedre orienteret om i fremtiden. Der er jo ikke ligefrem kommet færre ting i de nye fjernsyn: smart TV, 3D, snart hdmi2 osv osv

Det er fuldstændigt latterligt.
Så fremover skal sælgeren sige: "Dit nye tv er ikke fremtidssikret"

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6693
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Klaus

Sælgeren skal vel ikke sige noget kan ikke burde vide. Forretningen er dømt for at sælgeren burde have vidst at tv'et ikke var fremtidssikret med MPEG4.

Men forretningen fik så lov til at trække 10% fra for nytte, for hvert år kunden havde brugt tv'et.

Venlig hilsen
KB
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 15:46

Nu er det helt vigtigste her, at  det var bestemt, at MPEG2 ville udgå indefor kortere tid og at de nye frie DR kanaler ville anvende MPEG4 lige fra starten.   
Det var også allerede bestemt, at Boxer skulle anvende MPEG4 fra starten.  

Det er ikke vigtigt, at man kan spå, men at man fortæller om de ting, der allerede er vedtaget.  Det er ikke vigtigt, at man har og kan sælge de nye produkter.  Det er meget vigtigere, at  man er helt ærlig og uopfordret fortæller køberen, at "det produkt jeg har dur ikke fremadrettet og jeg har endnu ikke det nye"  end at sælge noget.  

Man har netop udformet købeloven sådan, at alt bevisførelse ligger på sælgeren for at undgå 'påstand mod påstand'  og så har sælgeren jo de faglige kvalifikationer til at holde sig opdateret og forstå produktudviklingen.   

Kan sælger ikke det, så må han betale ved kasse 1  Ouch eller gå i konkursretten.  Dead  

Sådan er det !

Lars     Smile

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 15:48
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Men forretningen fik så lov til at trække 10% fra for nytte, for hvert år kunden havde brugt tv'et.

Tænk om nye tv kun tabte 10% af deres pris hver år!

Klaus
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 15:49

Det er de jo nødvendigvis heller ikke. Om 2-3 år har vi måske C2, eller anden ny standard, og det har nuværende TVer ikke.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 15:52

Klaus

Det kunne vel godt blive resultatet. Der ophænges skilte i butikken: "Vi garanterer ikke at et TV købt i dag også kan alt det et TV købt i morgen kan"
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 16:13
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det er de jo nødvendigvis heller ikke. Om 2-3 år har vi måske C2, eller anden ny standard, og det har nuværende TVer ikke.

HDMI versioner og signalkomprimering skifter hurtigere end vi andre kan skifte underbukser. Der er svært at gardere sig imod.

Og når en gut går ind i en radioforretning og peger på et Sony tv til 15000 kroner og siger at det vil han have, så begynder ekspedienten ikke at tale om tunere og fremtidssikring...

Klaus
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 16:17

[QUOTE=Radiomanden] 

Og når en gut går ind i en radioforretning og peger på et Sony tv til 15000 kroner og siger at det vil han have, så begynder ekspedienten ikke at tale om tunere og fremtidssikring...

Klaus

Det burde ekspedienten måske gøreWink 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
TommyF Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-December-2003
Sted: Brøndby
Point: 625
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TommyF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 16:50
Fedest, min sag kører i en pulje i Computercity, dejligt med en afslutning, men lad os nu se :-)
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu