recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af indbygningshøjtalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af indbygningshøjtalere

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Cyberc Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 24-August-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af indbygningshøjtalere
    Sendt: 01-December-2013 kl. 23:53
Hej forum

Jeg ønsker at lave mit nuværende lyd setup om, så jeg får indbygningshøjtalere i stedet for. Jeg er dog i tvivl om hvad jeg skal vælge og hvor de skal placeres ikke mindst? Jeg har en Denon avr1803 af ældre dato jeg håber den forsat vil kunne bruges. Kræver en ny løsning at den skiftes, så bliver den skiftet?

Min stue er egentlig, kombi af køkken/alrum og stue på i alt ca 70m2 i et aflangt rum på ca 5x14m. Tv og lyd er placeret ca i midten af 2/3 af rummet altså lidt nede i den ene ende.

Jeg har kigget på højtalere fra Dali og B&W, de kan begge levere indbygningshøjtalere. Jeg ønsker både at bruge højtalerne til surround og musik. På sigt også sonos. Vil en placering af højtalerne oppe under loftet give en dårlig lydoplevelse, da lyden så kommer "ned" i hoved på en, eller vil det være hip som hap om det er i loft eller væg?

Center højtaleren skal dog sidde under tv'et i gipsvæggen.

Jeg forventet ikke at en løsning vil kunne spille hele rummet op, bare den del hvor tv'et er placeret er fornuftigt dækket ind er jeg tilfreds. Når jeg engang får investeret i sonos, er planen at montere 2 højtalere mere i køkkenafdelingen.

Er der noget jeg ikke har taget højde for, og som skal gøres anderledes?

Vh Michal.
Til top
larsen_mgeic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Juli-2009
Sted: Esbjerg
Point: 1315
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larsen_mgeic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2013 kl. 08:43
I forhold til diskussionen omkring placering af højttalerne, så ligger det noget i forum omkring dette. Givetvis må det være sådan, at fronterne bør sidde i væggen i stedet for loftet, da det ellers vil reducere den lyd der kastes direkte mod dig. Det er dog min egen lavpraktiske holdning til det :)

Jeg har selv monteret mine indbygningshøjttalere i går, og jeg forventer at kunne teste det i løbet af næste weekend når det er lagt nyt gulv og møblerne er flyttet på plads igen. Jeg har købt de "billige" Dali modeller, og så har jeg valgt en almindelig center i stedet for indbygning da jeg gerne vil have et møbel under, men samtidig ikke have centeren siddende over eller under tvet.

Til top
Cyberc Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2013 kl. 09:34
Hej Larsen

Tak for dit svar.

Den model du har valgt, hvor dybe er de? Dem jeg har kigget på, er ca 7,5cm dybe og på en væk der er 10cm dyb, er der ikke meget at give af på den anden side?

Du må meget gerne poste dit resultat, når du har fået testet dit setup.

/Michal
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larsen_mgeic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2013 kl. 10:44

De fleste af de indbygningsmodeller er designet til at spille uden backbox, så pladsen bagved bør ikke være et problem. Mit er dog monteret i en "ydervæg", så jeg har noget der minder om 12-13cm plads. Jeg mener de er ca. 9,5 dybe.. men det kan du se på HFK hjemmesiden. Det er Dali Phantom fronter og Dali Kompas bag.

Edit:

Der ligger nu et enkelt billede af væggen på min tråd. Det ser ikke ud af meget, men for mig er det vildt at de nu er monteret :) Der er siden billedet blev taget også monteret lampen oven over højttalerne.

Redigeret af larsen_mgeic - 02-December-2013 kl. 10:46
Til top
Cyberc Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2013 kl. 13:13
Hej igen

Dvs du har valgt Dali phantom som front, hvor de monteres i væg og Kompas modellen, som monteres i loft?

Hvis de sidder i loftet, så strider det vel imod det du skrev, om at lyden så ikke kastes direkte imod dig? eller det gælder måske ikke baghøjtalere?

/Michal
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larsen_mgeic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2013 kl. 13:21
Det er præcis som du skriver. Jeg mente kun fronterne ikke bør monteres i loftet. Mine baghøjtalere sidder lige over sofaen, så jeg forventer at få ret meget lyd fra dem. Det skal dog komme an på en prøve.

Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra, men der er en af hifiklubberne som har gjort ret meget ud af indbygningsmodellerne. Jeg kan ikke huske hvilken, men ham i Esbjerg ved hvad det er for en. Det var i hvert fald der jeg fik meldingen.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu