recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp! Pixelfejl på nyt ST60Y
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp! Pixelfejl på nyt ST60Y

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-November-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 199
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjrn_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp! Pixelfejl på nyt ST60Y
    Sendt: 28-December-2013 kl. 02:03
Hej alle,

Jeg var i dag i Fona og gøre et godt køb med deres tilbud på Panasonic TX-P42ST60Y til 4.000kr. En tiltrængt opgradering af det gamle X10 i 37". Jeg sørgede for at bestille det online for at få de 14 dages returret, i tilfælde af jeg skulle fortryde, eller der skulle komme et bedre tilbud andetsteds. I bestillingen valgte jeg dog afhentning i butik, hvor også betalingen så også skulle falde.

I dag hentede jeg så tv'et, fik pakket det ud og sat det op. Prægtigt tv - MEN! Der er en pixelfejl midt på skærmen. Den var ikke umiddelbart synlig under alm. tv-kigning til at starte med, men da jeg skulle prøve en funktion, hvor hele skærmen fyldes med hvid-gul-farve (notesblok) var den meget tydelig. Den står og skifter mellem at rød og grøn. Specielt når den er rød er den meget tydelig - også ved alm. tv.

Jeg er mildest talt i chok, og ved ikke lige hvad skal gøre. Umiddelbart tænkte jeg at returnere det indenfor de 14 dage, men ved nærlæsning står der at varen ikke må være taget i brug, og skal returneres i ubrudt original emballage. Jeg har pakket den ud pænt, så i teorien kunne den godt pakkes ned igen, men posen med strømstikket har jeg dog hevet op/i stykker.

Spørgsmålet er om det kan tages som en reklamation (man hører bare så mange steder at et vist minimum af antal pixefejl er nødvendigt), eller man skal prøve at liste tv'et ned i pakken igen og forsøge med returret?

Om ikke andet skal jeg skynde mig hvis jeg skal købe det "igen", efter en evt. retur, for tilbudet løber kun til d. 31/12.
PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjrn_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2013 kl. 14:31
En lille opdatering: Jeg gav Fona et kald, og forklarede kort problemet. Medarbejderen jeg snakkede med sagde at "i hans verden" (ansvarsfraskrivelse er en dejlig ting), så skulle jeg bare komme ind med det igen, pakket ned som jeg fik det, og så måtte de se på det og lave en ombytning.

Man frygter bare lidt at man slæber kassen til forhandleren, få en modstridende dom i stil med at "x antal pixelfejl skal accepteres", og så må man slukøret slæbe kassen hjem igen, og har lukket alle muligheder for ombytning/retur.

Jeg fik også hul igennem til et lokal Panasonic Center, som mente at jeg ligeså godt kunne spille i lotto, fordi jeg havde værest usandsynlig (u)heldig med at få en pixelfejl. Deres mening var at Fona skulle melde en reperation af panelet, som så skulle afhentes, vurderes på værkstedet og evt. udskiftes. Men at det alt sammen kom an på fejlens type og placering.

Alle råd, tips eller meninger modtages med stor tak.
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Point: 1320
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2013 kl. 14:46
Køb online giver i følge dansk lovgiving 14 dages returret på vare købt online, også selv om varen er pakket ud. Den skal bare returneres i væsentligt sammen stand. Jeg er dog i tvivl om hvorvidt du har ødelagt den mulighed for dig selv ved at hente og betale varen i butikken. Jeg har altid købt mine tv, projectorer og monitorer online for at jeg kunne sende dem tilbage uden diskution, hvis der skulle vise sig at være pixelfejl.
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2010
Sted: Horsens
Point: 1639
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Treated Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2013 kl. 15:18
jeg mener dog ikke man frafalder de 14 dages returret ved at betale i butikken, da han har bestilt online og IKKE set varen eller prøvet varen. Det er jo derfor man har de 14 dages returret, eller er jeg forkert på den? Jeg vil da mene han bare kan gå ned med den igen.
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Point: 2369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2013 kl. 15:24
Da handlen er indgået som fjernhandel, må de fjorten dages returret gælde, selv om varen er betalt i butikken.
Til top
tbj2803 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Januar-2008
Point: 76
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tbj2803 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2013 kl. 15:33
Er selve aftalen indgået som fjernsalg har du 14 dages returret. Da du bestilte tv'et på deres hjemmeside har du så modtaget en ordre bekræftelse på mail? Hvis ja så er selve aftalen indgået som fjernsalg og så er det underordnet hvordan betalingen er sket :)
Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjrn_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2013 kl. 15:44
Først og fremmest tak for svarene allesammen.

Oprindeligt skrevet af tbj2803 tbj2803 skrev:

Er selve aftalen indgået som fjernsalg har du 14 dages returret. Da du bestilte tv'et på deres hjemmeside har du så modtaget en ordre bekræftelse på mail? Hvis ja så er selve aftalen indgået som fjernsalg og så er det underordnet hvordan betalingen er sket :)

Ja, jeg har en ordrebekræftelse på mailen, hvori der står at det er en kvittering, samt et ordrenr., og hvor min adresse fremgår som faktura-adresse, og den pågældende lokale Fona som leveringsadresse.

Finder man deres online forretningsbetingelser står der under returret det sædvanlige med:
Det er en betingelse for, at du kan bevare fortrydelsesretten, at du leverer varen tilbage i væsentlig samme stand og mængde, som du har modtaget den. Da originalemballagen i nogle
tilfælde udgør en væsentlig del af varens værdi, kan det betyde, at varen ikke kan anses for
returneret i væsentlig samme stand og mængde, hvis emballagen ikke følger med. Husk derfor
altid at gemme originalemballagen til du er sikker på, at du vil beholde varen.

Det opfylder jeg, da har pænt har gemt kassen, hvis vi eller antager at det stadig gælder som onlinekøb (eller det nævnte "fjernsalg"?).

MEN på bagsiden af den kvittering/faktura jeg fik stukket i hånden ved afhentning (påklipset bon på købet) da jeg betalte ved kassen, står der på bagsiden noget andet, nemlig de retningslinjer der gælder for køb i butik, altså at det ikke må være åbnet osv.

Så jeg er stadig lidt i tvivl her?
Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjrn_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2013 kl. 16:40
Jeg fandt netop følgende på Fonas hjemmeside under kundeservice:
FONAs ”reservér og hent i butik”-koncept, hvor du reserverer den ønskede vare på nettet og efterfølgende betaler og henter den i en af vores 61 butikker. Vi lægger varen til side i en butik efter dit valg, og så skal du købe og afhente varen inden for 7 dage efter din reservation. Nemmere bliver det ikke. Når du handler via ”reserver og hent i butik” indgås købsaftalen først i butikken og dine rettigheder er derfor de samme, som når du handler i vores fysiske butikker.

Men med det jeg lige har kunne støve op omkring fjernsalg, så giver det ingen mening at de kan lave det trick.

Jeg fandt dog følgende gamle tråd:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=56034&PN=2&title=returret
med "jeg emailede Fona og fik et svar om at jeg har 14 dages returret pga det er reseveret via netshop."- men det er fra 2009, så det er nok ikke til at regne med.
Til top
jr00 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-December-2004
Point: 79
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jr00 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2013 kl. 17:09
Betalte du med dit kreditkort online, eller betalte du først i butikken. Det har, i hvert fald tidligere, afgjort om det var fjernsalg eller ej. 
Til top
tbj2803 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Januar-2008
Point: 76
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tbj2803 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2013 kl. 17:12
100% de prøver at omgå reglerne og det strider imod lovgivningen. Du kan trykt pakke dit tv sammen og gå ned med det i fona.

"Hvis du fx har bestilt varen på en hjemmeside, men betaler og henter den i butikken, så er det fjernsalg."

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Ehandel/Inden-du-handler-paa-nettet/Hvornaar-er-det-butikskoeb-og-hvornaar-ehandel?tc=78E1B5642D9D41F98E8C1FDF189AAC4F

Den er klokkeklar at de skal tage imod dit tv forudsat du leverer det tilbage i væsentlig samme stand og mængde. Selve aftalen er som sagt indgået online - at du betaler og afhenter i deres fysiske butik er underordnet. Evt ring til dem og forklar situationen - henvis til linket. Er de ikke til at snakke med så spørg efter hans chef. Makker de stadig ikke ret så ring til forbrugerhotlinen (finder du i samme link) de kan hjælpe dig videre i sagen.. :)

Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2013 kl. 17:18
Prøv at læse dette link igennem.

Efter hvad jeg forstår kan Fona ikke bruge det som et argument at der er tale om en reservation, selvom de evt gør opmærksom på at det er sådan de fortolker aftalen mellem dig og dem, inden der er betalt. Det ser ud til at det fortolkes sådan at når aftalen indgås over nettet så er der tale om et fjernsalg uanset om de så vælger at kalde det for en reservation. At Fona så i sidste ende, oven i købet, giver dig en bon/faktura hvor der står at det er reglerne for køb i butik der er gældende kan jeg kun opfatte som et forsøg på at omgå reglerne eller et bevidst forsøg på at vildlede deres kunder i håb om at de så ikke holder på deres ret.

Jeg kan ikke se andet end at du må forsøge at indlevere TVet der hvor det er købt og så ellers tage den derfra. Fona har jo i hvert fald ikke afvist at tage det tilbage. Læg mærke til at når det er reglerne for fjernsalg der gælder så er du ikke forpligtet til at få det byttet. Du kan lige så vel kræve at få penge tilbage hvis det passer dig bedre. I øvrigt er din ret til at få pengene tilbage ikke betinget af at der er en fejl eller mangel på TVet.

Angående emballagen er der tidligere afgjort mindst en sag til fordel for forbrugeren, hvor en vare blev returneret helt uden emballage, så man må fortolke det sådan at der er ret vide grænser hvor hvor beskadiget emballagen kan være for at det kan siges at varen er returneret i væsentlig samme stand. Du -bør- self returnere i bedst mulig stand, men skulle en lille pose eller andet være krøllet eller ødelagt, så er det ikke et argument for at du ikke kan returnere eller skal have mindre tilbage end du har betalt.

Redigeret af dpny - 28-December-2013 kl. 17:57
Til top
jr00 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-December-2004
Point: 79
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jr00 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2013 kl. 17:41
Ok, jeg kan se at min info er af ældre dato. Linksene fra forbrug.dk viser at det også er fjernsalg selvom varen kun er reserveret (når det sker i en webshop).

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu