Hej Jesper.
Jeg går udfra at de +1-2 dB er i forhold til de andre højttalere ved samme signal i alle/på skift i alle? Og at du måler fra lyttepladsen og ikke nærfelt?
Det er ihvertfald det, jeg svarer udfra. ![](smileys/smiley4.gif)
Sony, der både har lavet min receiver og en masse film, skriver i manualen til min receiver, at netop det, du oplever, tit giver en bedre oplevelse/rumfornemmelse og at at center også tit med fordel kan få 1-2 dB mere.
Ja, der lægges netop i manualen op til, at man leger lidt med det og ikke bare måler eller lytter sig til "ens overalt". Man kan også bevidst stille afstanden lytter/baghøjttalere forkert ind, så man flytter lyden i tidsdomænet og det virker som om de flyttes fysisk!
I ren 5.1 og ren ProLogic ("I", har ikke "II") foretrækker jeg +1-2 dB bagi og 0 eller +1 dB i center. Altså i forhold til fronterne.
Men bruger jeg en af de simulerede Sony Cinema Studio biografer eller andre effekter, så passer 0 dB bedre bagi og +1-2 bedre i centeren - generelt, for der er stor forskel på film og nogle har ikke behov for så meget effekt som andre. Og bruges der meget effekt, kan man ikke regne med andet, end at det hele spiller højere og rummet og i særdeleshed dialogen lyder alt for levende og farvet - jeg bruger kun ganske, ganske lidt, når jeg gør det.
Efter en del legen med afstande har jeg indstillet dem til at være de korrekte. Til gengæld har jeg fysisk hævet både TV, fronter og center en del i forhold til tidligere.
Ved sen filmkigning ved lavt, nabovenligt lydniveau kan jeg godt finde på at øge center lidt mere, så jeg kan følge med i dialogen og jeg kan også dæmpe min sub lidt - igen er det meget afh. af filmens mix og dialogens klarhed og hvad jeg vil byde mine naboer i et desværre alt for lydt byggeri.