|
For dyrt ikke at købe nyt TV |
Besvar ![]() |
Side 123 10> |
Forfatter | |
Mr Andreasen ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 13 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 14-Februar-2014 kl. 08:54 |
Hej
Lige et lille interessant input til emnet om strømforbrug og 'driftsomkostninger' på stuealteret. Jeg har fundet ud af, at det for mit vedkommende er for dyrt bare at lade stå til, og beholde nuværende setup. Det nuværende setup består af Panasonic 42" PX80 (plasma), og da dette tv ikke har dvb-c tuner får tv'et signal fra en lejet yousee boks. Driftsprisen for nuværende setup med estimeret 6 timers brug per dag er: Fjernsyn: 200W / 1000W/kW * 6timer/dag * 2,4kr/kWh * 365dage/år = 1051kr/år yousee-boks: (bruger 27W tændt og 21W på standby ifølge denne side) abonnement: 99kr/mdr * 12mdr/år = 1188kr/år strømforbrug: (27W * 6timer/dag + 21W * 18timer/dag) / 1000Wh/kWh * 2,4kr/kWh * 365dage/år = 473kr/år I alt for nuværende setup: 1051 + 1188 + 473 = 2712kr/år Et nyt fjernsyn med dobbelt dvb-c tuner, tilsluttet harddisk (har et par stykker liggende som jeg alligevel ikke bruger) og mulighed for installering af yousee-app giver mig stort set samme funktionalitet uden yousee-boks, så driftsomkostninger på nyt LED tv (fx. Samsung 46" 7005 model) bliver: 71W / 1000 W/kW * 6timer/dag * 2,4kr/kWh * 365dage/år = 373 Forskellen per år giver altså 2712 - 373 = 2339kr Lige nu står Samsungen til 8.999 i Elgiganten, og hvis jeg sælger mit 42"PX80 til 800 giver det en her og nu omkostning på 8199 som det med den beregnede besparelse vil tage (8199kr / 2339kr/år = ) 3,5 år at forrente. Jeg beholder minimum fjernsynet i 5 år, medmindre det går i stykker, så køb af nyt tv giver en besparelse på 1,5 * 2339 = 3508kr over fjernsynets levetid, og hvis jeg beholder længere tid, så endnu mere. Det korte af det lange er: Hvor er det fantastisk at det faktisk er økonomisk Uansvarligt ikke at købe nyt. ![]() ![]() |
|
Denon AVR-3805, Denon DVD-3930, B&W DM 6 serie surround, JVC billedrørs-TV
|
|
![]() |
|
Thomas Jensen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 11-November-2013 Sted: Slagelse, DK Status: Offline Point: 456 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men er virkeligheden ikke også, at du bare bruger besparelsen løbende på noget andet?
En tilsluttet HDD bruger vel også strøm? På Elgiganten.dk står et UE46F8005 til 8.699 kr., så der kan du spare 300 kr. Og husk at Dual tuner hos Samsung betyder, at du kan optage fra én kanal og se en anden samtidig. Du kan altså ikke optage to programmer samtidig, mens TV'et f.eks. er slukket. Lige præcist dette havde jeg misforstået, da jeg købte mit UE46F7005 sidste år, så jeg er glad for min Panasonic-optager, der snildt kan optage to programmer samtidigt, mens man ser et tidligere optaget program fra dens indbyggede HDD, så jeg må indrømme, at jeg næsten aldrig benytter TV'ets PVR-mulighed. Redigeret af Thomas Jensen - 14-Februar-2014 kl. 09:22 |
|
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3
|
|
![]() |
|
Mr Andreasen ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 13 |
Update: Opdagede lige at Elgiganten kører tilbud på UE46F8005XXE til 8699kr http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/fladskarms-tv/UE46F8005XXE/samsung-46-3d-smart-led-tv-ue46f8005
Men det gør jo bare sagen endnu bedre: Bedre tv og større besparelse. Ny Her-og-nu omkostning: 7899, og tilbagebetalingstid: 3,38 år ~ lige knap 3år og 5 måneder. ![]() |
|
|
|
![]() |
|
Stougaard ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-Juli-2011 Status: Offline Point: 363 |
Det er et meget fint regnestykke, men hvorfor køber du ikke din egen yousee boks?
Jeg ved ikke hvad den koster fra ny, men du kan købe en brugt herinde for omkring 300 kr Ved det har du en besparelse på ca 900 kr det første år og 1188 kr det efterfølgende år. På den måde har du tjent omkring 5600 hvis dit nuværrende tv holder i 5 år mere ;)
|
|
![]() |
|
Det er vel delvist rigtig. Men ikke helt, fordi den største besparelse ligger i opdateringen på teknologifronten i forhold til mit aldrende tv, som gør at jeg ved skift helt kan undvære yousee-boksen. Abonnement og strømforbrug til denne udgør 1662kr/år. At driftsprisen på et nyt LED tv er det halve af mit ca. 4-5 år gamle plasma overrasker mig ikke. Det er almindelig kendt, og desuden en pris mange er villige til at betale for at få den bedre billedkvalitet. De ovenstående beregninger skal primært ses som en øjenåbner: Det kan i det lange løb være en dyrere løsning at beholde hvad man har i stedet for at følge nogenlunde med teknologiudviklingen. For mit eget vedkommende kan det godt være at det ender med jeg skifter til plasma igen, men selvfølgelig uden Yousee-boks. Tilbagebetalingstiden for dette er så måske så lang at jeg ikke når at forrente det hele, men det vil jeg også kunne leve med til gengæld for den bedre billedkvalitet og den beskyttende glasplade der gør at lillemanden herhjemme ikke så nemt kan lave mærker i skærmen. |
|
|
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
Man kan jo stille andre tilsvarende regnestykker op og få et andet udfald.
Hvis du erstatter din YouSee boks med en Blutinum boks, så bruger du mindre strøm og har ingen lejeudgift. Så vil jeg tro at du er ca. 7 år om afbetale et samsung tv, som måske har en levertid på 7 år. Jeg ville ikke erstatte mit strømslugende pioneer med et samsung med indbygget gå-i-stykker-funktion.
![]() |
|
![]() |
|
Thomas Jensen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 11-November-2013 Sted: Slagelse, DK Status: Offline Point: 456 |
I praksis er der ingen forskel på 7005 og 8005. Teknisk set er det micro dimmingen, der på papiret er bedre på 8005 og så foden og designet.
I øvrigt er det en anelse dyrt, da jeg i efteråret gav 7.888 kr. for 7005'eren, så slå lige koldt vand i blodet, og se om tilbudsavisen for næste uge har en bedre pris. Desuden er priserne gerne skruet op, når de kører med deres Rentefri-kampagne, hvilket de jo gør netop nu. |
|
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3
|
|
![]() |
|
Faktisk en rigtig god idé! Jeg er rigtig tilfreds med billedet på mit Panasonic px80, så jeg er nervøs for at skifte til LED. Jeg har desuden lenovo windows tablet med dock og hdmiforbindelse til tv'et så jeg har ikke behov for smart-tv funktionerne. |
|
|
|
![]() |
|
chico ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 18-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 284 |
Ja - man kan opstille et regnestykke på mange måder afhængigt af hvad det skal bruges til!!
|
|
Panasonic 37PX80 | Panasonic DMR EX87 | Onkyo 606 | Pioneer PD 204 | Harman Kardon HKTS 11 | Sagem ITD84 HD MPEG4 boks m/TV2 abb.
|
|
![]() |
|
dkscan ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1333 |
Bemærk dog at det er modellen uden harddisk.
|
|
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information |
|
![]() |
|
chico ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 18-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 284 |
Tænk også på hvor meget du skåner miljøet hvis du udskifter med noget der bruger langt mindre strøm det må være et godt argument.
|
|
Panasonic 37PX80 | Panasonic DMR EX87 | Onkyo 606 | Pioneer PD 204 | Harman Kardon HKTS 11 | Sagem ITD84 HD MPEG4 boks m/TV2 abb.
|
|
![]() |
|
dkscan ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1333 |
Nogen af besparelsen kommer så af, at du fravælger funktionalitet så som YouBio, Start Forfra og TV Arkiv. Der kunne spares yderligere på den nuværende installation ved ikke at lade boksen stå tændt i alle 18 timer dagligt, hvor den ikke bruges.
|
|
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 10> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |