recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - XMBC/openelec setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

XMBC/openelec setup

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jhave Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 10-Februar-2011
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jhave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: XMBC/openelec setup
    Sendt: 22-Marts-2014 kl. 01:06
Hej 

Jeg roder lidt med medicenter i en del tid men jeg syntes jeg er kommet til en mur og mangler lidt vejledning, jeg har tænkt på at indkøbe en TV tuner og har set lidt på den her[link] Men jeg er lidt i tvivl om det vil være den rigtige at købe. Fordelen er at den køre over netværk og har 4 tunere.?

Min tanke var så at installere en virtuel linux maskine der så skulle stå for at optage hvad den fik at vide fra XMBC på klienterne, men jeg er meget i tvivl om det er holdbart at gøre det sådan og hvad software skal jeg bruge til det?? 

Et andet projekt er også at flytte det over på MySQL og så dele data mellem XMBC?

Har i ellers et forslag til hvad der kunne forbedres eller gøres anderledes?     

Stue medicenter:
ION2 med OpenElec
SSD disk 
Logitech Remote 
Logitech Z-5500 

Soveværelse:
RaspberryPI med OpenElec
SD kort (vil det kunne betale sig at bruge USB key i stedet?)
Windows MCE remote 

Storage:
Server der deler min film samling ved hjælp af et windows deling.
I5 CPU med 16GB ram.  
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2014 kl. 11:15
Det kan du sagtens - men 1 den skal købes fra hdhomerun.net og ikke fra silicondust. hdhomerun.net ligger har base i Holland og dermed indenfor EU.
2. Det er en særdeles fin ide med at lave en "server" der kører virtuelt. Den skal jo ikke vise noget så den grafiske del er underordnet. Der er en del. men Mediaportal, Recording Service etc ville være nogle udmærkede steder at kigge. (men det er typisk via en windows baseret løsning) der er et par andre blandt andet TV-headend og mythtv som kan køre som backend og de kan vist køre via linux, så du ikke skal bonne ud for en windows licens.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2014 kl. 14:36
Jeg ville spare nogle penge på serveren, i5 og 16 gb er overkill så det brager hvis den bare skal give adgang til en filmsamling og optage lidt tv. 

Til gengæld ville jeg bruge flere penge på soveværelsesdelen, en raspberry pi leverer efter min mening slet ikke varen som mediecenter. 

Jeg har en gammel atom ion maskine med openelec som mediecenter, den har indtil videre afspillet alt hvad jeg har smidt efter den uden problemer og her snakker vi rippede blurays, HD optagelsers fra tv og hvad ved jeg.

Jeg har også en raspberry pi og med openelec (og de der anbefalede codecs tilkøbt) kan den godt afspille nogle formater fornuftigt, mens andre er uden enten lyd eller billede, det er lidt som vinden blæser. Menuerne er sløve som et ondt år og indimellem hopper den ud til menuen midt i en afspilning og den slags unoder. I min optik er en hindbærsnitte ikke moden til at være mediecenter, selv om der er masser af mennesker der siger de kører perfekt - definitionen af "perfekt" må variere en del.
Til top
jhave Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jhave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2014 kl. 23:07
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Det kan du sagtens - men 1 den skal købes fra hdhomerun.net og ikke fra silicondust. hdhomerun.net ligger har base i Holland og dermed indenfor EU.
2. Det er en særdeles fin ide med at lave en "server" der kører virtuelt. Den skal jo ikke vise noget så den grafiske del er underordnet. Der er en del. men Mediaportal, Recording Service etc ville være nogle udmærkede steder at kigge. (men det er typisk via en windows baseret løsning) der er et par andre blandt andet TV-headend og mythtv som kan køre som backend og de kan vist køre via linux, så du ikke skal bonne ud for en windows licens.

1. Den har jeg også været inde på men med porto og moms så er der ikke rigtig det store at spare i forhold til proshop. 

2. Har du erfaringer med mediaportal eller en af de andre?, tanken var bare at køre linux men jeg har da også en windows 7 licens i overskud der kan bruges hvis det er den bedste løsning at køre det på windows. Men det kunne være rigtig dejligt med nogle råd på det område da jeg ikke rigtig har erfaring med TV delen af XMBC.  
Til top
jhave Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jhave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2014 kl. 23:10
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Jeg ville spare nogle penge på serveren, i5 og 16 gb er overkill så det brager hvis den bare skal give adgang til en filmsamling og optage lidt tv. 

Til gengæld ville jeg bruge flere penge på soveværelsesdelen, en raspberry pi leverer efter min mening slet ikke varen som mediecenter. 

Jeg har en gammel atom ion maskine med openelec som mediecenter, den har indtil videre afspillet alt hvad jeg har smidt efter den uden problemer og her snakker vi rippede blurays, HD optagelsers fra tv og hvad ved jeg.

Jeg har også en raspberry pi og med openelec (og de der anbefalede codecs tilkøbt) kan den godt afspille nogle formater fornuftigt, mens andre er uden enten lyd eller billede, det er lidt som vinden blæser. Menuerne er sløve som et ondt år og indimellem hopper den ud til menuen midt i en afspilning og den slags unoder. I min optik er en hindbærsnitte ikke moden til at være mediecenter, selv om der er masser af mennesker der siger de kører perfekt - definitionen af "perfekt" må variere en del.

Jeg har allerede det meste af hardwaren undtaget TV tuneren og serveren køre også lidt andet virtuelt :) 

Jeg har den samme erfaring som dig med raspberry pi, men jeg tror ikke det er pien der er problemet men SD kortet, jeg har overvejet at lave en installation på en USB key istedet. Men er der nogen der har erfaringer med det?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2014 kl. 08:11
Nej - INgen erfaringer med backend-delen eftersom jeg kører i et rent Mac-miljø. :) (eyetv på ipad,iphone og mac mini)

Men du kan jo søge herinde. Der er TONSVIS af indlæg som omhandler alle de her forskellige løsninger. Det kræver bare en lille bitte smule arbejde

Til top
kharder Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-December-2007
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kharder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2014 kl. 17:00
Til inspiration, har jeg en Qnap nas TS-269L med DVBlink fra DVBlogic som backend og en mac mini med XBMC 13 som frontend. Det kører upåklageligt i det daglige. Der er nogle småting, som lidt flimmer i billedet, men det regner jeg med er klaret når XBMC 13 når final.
Til top
jhave Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jhave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2014 kl. 01:29
Oprindeligt skrevet af kharder kharder skrev:

Til inspiration, har jeg en Qnap nas TS-269L med DVBlink fra DVBlogic som backend og en mac mini med XBMC 13 som frontend. Det kører upåklageligt i det daglige. Der er nogle småting, som lidt flimmer i billedet, men det regner jeg med er klaret når XBMC 13 når final.

Jeg har lige kikket på det, det vil jo være fint, jeg har en synloginas til at stå den vil jo fint kunne klare opgaven med DVBlink :) 

Til top
jhave Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jhave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2014 kl. 01:51
Men spørgsmålet er så bare om det vil køre bedst på en NAS eller en virtuel PC :)
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2014 kl. 07:18
Oprindeligt skrevet af jhave jhave skrev:

Men spørgsmålet er så bare om det vil køre bedst på en NAS eller en virtuel PC :)
Jeg forstår ikke helt hvorfor du vil have virtuel maskine?

Hvad er det du helt konkret vil have din server til at lave? Som jeg læser det, snakker du om at den skal kunne opbevare film og tvoptagelser, lade et par maskiner med openelec suge data fra den og endelig skal serveren kunne lave optagelser fra hdhomerun - bestilt fra de to openelec maskiner.

At optage fra en hdhomerun kræver ingenting af en maskine, det svarer bare til en meget langsom kopiering hvor de datapakker der tikker ind fra tuneren skal gemmes ned i en fil. Hvis du efterfølgende vil have serveren til at konvertere tingene til et andet format kræver det lidt ponus, men hvis du gemmer der rå .ts format kan maskinen klare det på 2% cpukraft. Jeg har en ældgammel atom til at ordne det for mig, det fungerer fint.

At levere data til dine mediecentre er også piece of cake. For at putte lidt tal på, så kan jeg kopiere en 4-5 GB rippet dvd til eller fra min server på noget der ligner 1½-2 minutter. Når mit mediecenter suger samme film fra serveren fordi jeg sidder og ser den, så skal min server bare levere de 4-5 GB i løbet af de der 1½-2 timer sådan en film varer. Igen snakker vi om en meget langsom "kopiering" og igen er det noget serveren kan klare stortset uden at bruge cpukraft.

Hvis det bare er den slags den skal lave er i5 og 16 GB ram mega overkill, det kan klares af en fesen atom maskine.

Som jeg forstår tingene, så kan man fra xbmc/openelec styre fx. tvheadend. Det er sikkert også muligt at styre diverse tv backends der er windowsbaserede? Jeg programmerer mine optagelser fra en webside, så jeg har ikke integreret den del med min openelec, men det er der sikkert andre der har check på.

Hvis du bedst kan li' noget windowsbaseret, så smid din 7'er på og installer noget windows tv optage software.

Hvis du vil optage i linux, så kør dog ren linux på serveren.

Jeg kan ikke helt få øje på fidusen i at installere "det forkerte operativsystem" og efterfølgende bruge en virtuel maskine til at køre software skrevet til et andet operativsystem, uanset om du så installerer windows og kører linux virtuelt eller installerer linux og kører windows virtuelt.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2014 kl. 10:41
TEknisk set er det vel egentlig tæt på at være en virtuel maskine de kører på NAS'en? - De fleste NAS-OS bruger JAILS som i bund og grund er en virtuel maskine til at "udvide funktionaliteten" med på de fleste NAS. Så hvis det kan lade sig gøre at installere tingene på NAS selv, så skal man bare sikre sig der er performance nok. - Men har man i forvejen en server så kan man jo selv vælge. :-)
Til top
jhave Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jhave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 00:07
Mange tak alle sammen, det har givet en del inspiration :) 

Tror jeg fandt en løsning med at bruge en gammel synlogy ds213j til det. 
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu