recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sony STR DN1040 passthrough virker ikke
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sony STR DN1040 passthrough virker ikke

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
HonkyHonk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Juni-2005
Sted: Grindsted, DK
Status: Offline
Point: 99
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HonkyHonk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sony STR DN1040 passthrough virker ikke
    Sendt: 29-April-2014 kl. 15:15
Hej alle

Der må være andre der har denne fantastisk-lydende AV-receiver fra Sony.
Jeg har sat Sony'en mellem min YouSee samsung HD-boks og mit Hitachi TV.

Men jeg kan simpelthen ikke få passthrough til at fungere - kan det passe at det bare ikke virker?
Jeg har læst utallige tråde på nettet, hvor det er lidt hit'n'miss, hvorvidt det virker.

Er der andre der har kombinationen mellem YouSee-boksen og denne forstærker, hvor passthrough fungerer?

Og hvad er løsningen (hvis der er nogen)?

Håber der er nogen der ved lidt mere end mig :)

Jesper

LG 65UF772, Apple TV 4, Sony STR DN1040, Dali IKON 6 MK2, SMT-3126, Harmony Companion
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2014 kl. 15:23

Har du haft prøvet med andet grej.? Som f.eks en BD/DVD afspiller.? Virker det.? Hvis det er tilfældet, så er årsagen måske den, at 3126 jo ikke har HDMI CEC.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HonkyHonk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2014 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Har du haft prøvet med andet grej.? Som f.eks en BD/DVD afspiller.? Virker det.? Hvis det er tilfældet, så er årsagen måske den, at 3126 jo ikke har HDMI CEC.
Må jo indrømme at jeg ikke har prøvet med andet udstyr - har kun et Apple TV (3.gen) og har faktisk ikke prøvet med den.

Jeg har ikke så meget andet udstyr - såeh... 
Jesper

LG 65UF772, Apple TV 4, Sony STR DN1040, Dali IKON 6 MK2, SMT-3126, Harmony Companion
Til top
Romer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Juli-2007
Sted: Denmark
Point: 105
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Romer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2014 kl. 15:57
Jeg har selv haft samme problem, men med et Panasonic TV.
Løsningen hos mig, var at slå Viera til. Hvis dit TV har en lignende funktion skal du slå den til og så skulle det virke.
Og ja, jeg har også Yousee boksen :)
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HonkyHonk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2014 kl. 16:54
Oprindeligt skrevet af Romer Romer skrev:

Jeg har selv haft samme problem, men med et Panasonic TV.
Løsningen hos mig, var at slå Viera til. Hvis dit TV har en lignende funktion skal du slå den til og så skulle det virke.
Og ja, jeg har også Yousee boksen :)
Jeg er lidt bange for mit 'gamle' (ca 5 år) Hitachi TV ikke har en ligende funktion - men må ind i menuerne og kigge.

Jeg havde nu ikke forventet et sådant problem da passthrough bare virkede på min afdøde Onkyo forstærker (dog kun på een HDMI-indgang).
Jesper

Til top
Romer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Romer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2014 kl. 21:27
Det der er det "sjove" i historien er, at der er 2 forskellige modeller af 1040. Den model vi har i DK kan man ikke force til passthruogh. Der er kun indstillingerne Auto og Off (hvis jeg husker rigtigt), hvorimod de f.eks. i Australien har en indstilling der hedder passthrough On.
Derfor har de ikke det problem i USA og Australien og defor kommer der måske heller ikke et fix til at løse problemet.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HonkyHonk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2014 kl. 22:33
Oprindeligt skrevet af Romer Romer skrev:

Det der er det "sjove" i historien er, at der er 2 forskellige modeller af 1040. Den model vi har i DK kan man ikke force til passthruogh. Der er kun indstillingerne Auto og Off (hvis jeg husker rigtigt), hvorimod de f.eks. i Australien har en indstilling der hedder passthrough On.
Derfor har de ikke det problem i USA og Australien og defor kommer der måske heller ikke et fix til at løse problemet.
Jeg har læst omkring forskellen i modellerne mellem Europa og Australien - og tænker at det er EU der har nogle krav til strømforbruget der har betydet at Sony har måttet droppe passthrough for at få strømforbruget ned i standby tilstand - men lidt surt for os forbrugere.

Har kigget min manual igennem på mit Hitachi TV og har ikke kunnet finde noget omkring HDMI og CEC, så jeg må nok leve med at køre lyden gennem receiveren permanent (for TV'et har jo heller ikke to HDMI indgange bagpå - er vist snart på tide til en udskiftning )
Jesper

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2014 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af HonkyHonk HonkyHonk skrev:

Hej alle

Der må være andre der har denne fantastisk-lydende AV-receiver fra Sony.
Jeg har sat Sony'en mellem min YouSee samsung HD-boks og mit Hitachi TV.

Men jeg kan simpelthen ikke få passthrough til at fungere - kan det passe at det bare ikke virker?
Jeg har læst utallige tråde på nettet, hvor det er lidt hit'n'miss, hvorvidt det virker.

Er der andre der har kombinationen mellem YouSee-boksen og denne forstærker, hvor passthrough fungerer?

Og hvad er løsningen (hvis der er nogen)?

Håber der er nogen der ved lidt mere end mig :)

Jeg har receiveren, jeg har Yousee boksen, og så har jeg mit Samsung TV.
Det virker fint, så hvad skal du med passthrough til? (hvad er dine problemer helt præcist?).

Edit - Jeg har også en PS3, samt mit Mediecenter (PC). Og jeg har som sagt ingen problemer.

Skal jeg nævne et problem, så er det at TVét gerne vil styre lydkanalen i receiveren, altså hvilken vej lyden skal komme. Men det skyldes primært min Logitech fjernbetjening og opstart.

Når jeg f.eks trykker på min tast for at se TV på Yousee boksen, så tænder det hele. Receiveren går til korrekt HDMI (CBL/SAT) port. Nogle sekunder efter skifter den til HDMI porten (TV), fordi TVét er indstillet til det. Løsning er at trykke hjælp på fjernbetjeningen, så skifter den receiveren tilbage til korrekt HDMI port (CBL/SAT). Det er fordi TVét er sat til CEC. 
Jeg har ikke gidet rode så meget mere ved det, da løsningen som sagt er simpel tryk på fjernbetjeningen. Men jeg vil tro det er fordi TVét starter op til sidst (eller laver HDMI tjek til sidst), og så sender den signal til receiveren om at skifte til TV HDMI porten.

Redigeret af Kandersen - 30-April-2014 kl. 12:50
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2014 kl. 12:53

Har kigget min manual igennem på mit Hitachi TV og har ikke kunnet finde noget omkring HDMI og CEC, så jeg må nok leve med at køre lyden gennem receiveren permanent (for TV'et har jo heller ikke to HDMI indgange bagpå - er vist snart på tide til en udskiftning )

Den løsning er, efter min mening, også den mest korrekte.
Hvornår skulle du nogensinde have behov for at få lyden fra TVét?
Jeg kan forstå, hvis der er tale om et strøm mæssig vurderingsspørgsmål. Men så længe lyden er så elendig i TV, i forhold til via receivere og højtalere, så kunne jeg aldrig drømme om at "nøjes" med lyden fra TVet. Det holder mit helbred simpelthen ikke til LOL
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HonkyHonk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2014 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hej alle

Jeg har receiveren, jeg har Yousee boksen, og så har jeg mit Samsung TV.
Det virker fint, så hvad skal du med passthrough til? (hvad er dine problemer helt præcist?).

'Problemet' er, at ved normal TV-kigning synes jeg måske det er lidt overkill at have lyden via anlægget - jeg kunne godt have tænkt mig, hvis jeg havde muligheden for blot at få lyden gennem TV'et.

Jeg er helt med på at lyden er VÆSENTLIG bedre via anlægget - og er måske i sidste ende et spørgsmål om tilvænning.

Jesper

Til top
Romer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Romer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2014 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Den løsning er, efter min mening, også den mest korrekte.
Hvornår skulle du nogensinde have behov for at få lyden fra TVét?
Jeg kan forstå, hvis der er tale om et strøm mæssig vurderingsspørgsmål. Men så længe lyden er så elendig i TV, i forhold til via receivere og højtalere, så kunne jeg aldrig drømme om at "nøjes" med lyden fra TVet. Det holder mit helbred simpelthen ikke til LOL

Nu er smag og behag jo som bekendt forskellig og jeg er altså typen der ikke gider have forstærkeren tændt, når jeg ser TV-avis eller andre tv-programmer for den sags skyld. Min forstærker er kun tændt når jeg ser film eller serier.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2014 kl. 13:11
Jeg har lige læst indlæggene endnu engang.
Lad os lige få tingene på det rene.

Hvad ER problemet helt præcist? Er det lyd, eller styring?

HDMI CEC. Det har intet med Passthrough at gøre. HDMI CEC er en måde at tænde/slukke/styre enheder tilkoblet HDMI (med CEC) på. F.eks din Yousee boks via dit TV (altså uden receiver). Hvis begge enheder understøtter HDMI CEC, så kan du på fjernbetjenigen til dit TV, tænde/slukke/styre din Youseeboks. MEN!! Yousee boksen understøtter ikke HDMI CEC. Så dette er bare et eksempel.

Hvis dit TV og din receiver understøtter HDMI CEC, så kan du igen, via fjernbetjeningen til enten den ene eller den anden enhed, styre den anden enhed. F.eks tænde/slukke skrue op/ned for lyden på din receiver, via fjernbetjeningen til dit TV.

HDMI Passthrough er, som ordet betyder, alt sendes direkte igennem, men det er ved slukket/standby tilstand, som jeg forstår det.
Det giver ikke ret meget mening, når kæden går igennem en receiver. Og jeg forstod ikke rigtig behovet for det i min tidligere Onkyo. Det er egentlig kun til brug for, at du kan nøjes med at tænde din Yousee boks og dit TV, og så stadigvæk få billede/lyd igennem til TVét. 
Som nævnt i forrige indlæg, så er det et senarie jeg IKKE kan leve med, når jeg har en receiver og højtalere. Men det kan måske være her dit behov er?

Der er også noget der hedder HDMI ARC.
Det er lyden den ANDEN vej. Dvs. fra Tvet til receiveren. 
Det er brugbart, hvis du kun har TV, og dit antennekabel går ind i det. Men du vil gerne have lyden ud igennem din receiver. Så gøres det nemmest via HDMI ved at bruge ARC.

De fleste nyere receivere idag har HDMI ARC på deres HDMI out port.
Har receiveren ikke ARC, så løses det nemmest (bedst) ved at bruge et optisk kabel imellem TV og receiver, og køre lyden ud den vej igennem.  

CEC og ARC har det med at hænge sammen, men er altså to forskellige ting. Fordi ARC er specificeret til KUN lyden. CEC er styring/kontrollen.

Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu